استاندار کردستان از آبگیری سد ژاوه در ۲۰ خرداد خبر داد و گفت: با انتقال آب از این سد به دشت دهگلان، تا ۱۰ هزار هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، بهمن مرادنیا استاندار کردستان روز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه کردستان اظهار داشت: پروژه مهم دیگر انتقال ۷۵ میلیون مترمکعب آب از سد آزاد به سد قوچم است که هفته گذشته انجام شد و برای آن ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شد.

او با بیان اینکه سرمایه اصلی کردستان آب، خاک و منابع طبیعی است، افزود: باید برای حفظ منابع طبیعی و مراتع این منطقه و توسعه و بهره‌برداری هر چه بهتر از این ظرفیت‌ها تلاش خود را بکار گیریم.

استاندار کردستان یکی از مشکلات و تهدید جدی کنونی استان را در بحث منابع طبیعی، مشکل کاهش آب‌های زیرزمینی در دشت‌های قروه و دهگلان دانست و یادآور شد: در این استان ظرفیت خوبی در حوزه معادن وجود دارد، اما سرمایه‌گذاران بابت عدم همکاری منابع طبیعی برای واگذاری زمین، گلایه دارند که امیدواریم در این حوزه تجدیدنظر شود.

مرادنیا با بیان اینکه رفع بیکاری و مشکلات اشتغال استان نیازمند سرمایه‌گذاری است، اظهار داشت: واگذاری زمین هم یکی از ابزار‌های مهم برای سرمایه‌گذاری است که باید به آن توجه شود و امیدواریم منابع طبیعی سخت‌گیری‌ها در این زمینه را بردارد.

او با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۵۰ هزار هکتار باغات استان توسعه خواهد یافت که به کندی در حال انجام است، ادامه داد: موضوعی که هرساله نگرانی‌هایی برای مردم و دستگاه‌ها ایجاد می‌کند آتش‌سوزی مراتع و منابع طبیعی است.
او یادآور شد: این آتش‌سوزی‌ها بیشتر مناطق غربی استان را تهدید می‌کند، اما تجهیزات لازم برای اطفای حریق وجود ندارد که انتظار داریم این تجهیزات در اختیار منابع طبیعی قرار گیرد.

سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم بر ضرورت پیدا کردن راهکار برای کاهش زمان واگذاری زمین‌های تصرف شده به سرمایه‌گذاران تاکید کرد و گفت: تلاش ما این است در بحث واگذاری زمین و اجرای طرح‌های شاخص، همکاری لازم را با سرمایه‌گذاران داشته باشیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.