دبیرکل ناتو می‌گوید که هم‌زمان با خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، وضعیت امنیتی این کشور همچنان چالش برانگیز است.

به گزارش  حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از طلوع نیوز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک نشست خبری پیش ار نشست وزیران دفاع و خارجه کشور‌های ناتو گفت اوضاع امنیت افغانستان بسیار دشوار و چالش برانگیز است.

دبیرکل ناتو افزود با خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، افغان باید مسؤولیت کامل آیندۀ شان را خودشان، برعهده گیرند. استولتنبرگ افزود که تصمیم خروج ناتو خطراتی را به‌همراه خواهد داشت، اما همچنین برای ماندن، ما برای خود خطرات بیشتری را با نبرد‌های بیشتر، جنگ‌های بیشتر، تلفات بیشتر و حتی افزایش نیروها، به میان می‌آوردیم.

او افزود: بنابر این، ما تصمیم گرفتیم که مأموریت خود را (در افغانستان) تا چند هفته، به پایان برسانیم. من فکر می‌کنم که ما باید درک کنیم که هدف این نبود که برای همیشه در افغانستان بمانیم.

دبیر کل ناتو تاکید کرد پیش از این نیز شمار نیرو‌های خارجی از ۱۰۰ هزار به ۱۰ هزار تن، کاهش یافت. او در ادامه گفت، اما با پایان دادن به مأموریت نظامی خود، در حال افزایش پشتیبانی خود از افغانستان به روش‌های دیگر هستیم. نخست از همه، ما حضور غیرنظامی خود را در افغانستان حفظ می‌کنیم تا به نهاد‌های امنیتی افغانستان مشوره و ظرفیت سازی دهیم.

پیش از این، مقام‌های پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا اعلام کردند که ۲۵ درصد از روند خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان، تکمیل شده‌است. در ماه آوریل سال روان میلادی، جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد که نیرو‌های امریکایی تا یازدهم ماه سپتمبر سال روان میلادی، از افغانستان بیرون خواهند شد.

هم‌زمان با خروج نیرو‌های خارجی، تلاش‌ها برای از سرگیری گفتگو‌های متوقف شدۀ صلح در دوحه و تشکیل شورای عالی دولت، افزایش یافته‌اند. با این همه، خشونت‌ها و درگیری‌ها میان نیرو‌های امنیتی و طالبان در ۱۸ ولایت کشور، ادامه دارند.

روز گذشته، اسدالله خالد، وزیر دفاع ملی افغانستان گفت پشتیبانی هوایی نیرو‌های خارجی حتی پس از پایان حضور نظامی نیرو‌های خارجی، از نیرو‌های افغان ممکن ادامه یابد. اسدالله خالد در مراسم فراغت نیرو‌های ویژۀ ارتش گفت که نظامیان کشور اجازه سقوط هیچ بخش کشور را نخواهند داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.