یک روانشناس عمومی گفت: با گسترش امکانات مختلف زندگی، پدیده‌ مصرف گرایی رواج بسیار یافته است که با آموزش مدیریت مصرف میتوان از آن جلوگیری کرد.

تقی ابوطالبی روانشناس عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مصرف گرایی و تبعات آن اظهار کرد: نیاز‌های انسان انواع مختلفی دارد که شامل نیاز‌های عاطفی، جسمانی و اجتماعی می‌شود. خداوند میل به برطرف کردن این نیاز‌ها را در بشر قرار داده است. مثلا غذا خوردن برای رفع نیاز گرسنگی و اشتغال و کسب درآمد برای نیاز اجتماعی و... .

وی افزود: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، امروزه عامل بروز ۷۵ – ۸۰ درصد بیماری‌های روحی و روانی در انسان اضطراب است که نشانگر بی توجهی انسان به نیاز‌های روحی مانند شادی و مهرورزی است.

این روانشناس عمومی گفت: وقتی به تمامی نیاز‌ها بیش از حد توجه شود انسان دچار زیاده خواهی می‌شود، این درحالی است که با کنترل کردن نیاز‌ها و تمایلات در زندگی میتوان به نقطه تعادل و آرامش رسید.

ابوطالبی تصریح کرد: مصرف متعادل و با برنامه در هر زمینه‌ای انسان را رشد میدهد، اما رقابت‌ها برای مسائل مالی و جایگاه‌های مدیریتی و چشم و هم چشمی ها، میل به تغییر و دگرگونی افراطی را در هر فردی به وجود می‌آورند.

وی علت بروز رفتار‌های مصرف گرایانه را دخالت در زندگی دیگران، تنوع طلبی و بی برنامگی خواند و اظهار کرد: هر فرد باید با واقع بینی و درک صحیح از شرایط زندگی خود برنامه ریزی کند و با دید مثبت زندگی‌اش را ادامه دهد. مثلا هرکسی باید با توجه به میزان درآمد خود بخشی را برای هزینه زندگی مصرفی و بخشی را برای پس انداز و سرمایه گذاری قرار دهد و بیشتر از میزان این مبلغ را هزینه نکند تا هم بتواند به مدیریت صحیح زندگی برسد و هم دچار یأس نشود.


بیشتر بخوانید


این روانشناس عمومی در راستای توجه به بروز مصرف گرایی در نوجوانان و جوانان و تفاوت آن‌ها باهم ادامه داد: نوجوان به دلیل عدم آگاهی از واقعیت‌های زندگی درک جامعی از مسائل اقتصادی ندارند و صرفا مصرف کننده اندوخته پدر و مادر خود هستند، پس باید در آموزش و پرورش و خانواده مدیریت اقتصادی آموزش داده شود.

وی گفت: جوانان هم به دلیل ورود به دانشگاه و فضا‌های کاری به مراتب این مدیریت مالی و اقتصادی را می‌آموزند و اگر درخانواده‌ای پرورش یافته باشند که تعادل در نیاز‌ها را برقرار کرده باشند قطعا در آینده موفق‌تر خواهند بود.

ابوطالبی در پایان توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در تربیت اقتصادی برای جلوگیری از زیاده خواهی و مصرف گرایی بسیار مهم دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار