به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،داعی ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: برای اولین بار در کشور دولت موافقت کرده است از محل صندوق توسعه ملی برای پروژههای ریلی تسهیلات ریالی تخصیص داده شود.
او افزود:برای تحقق این مصوبه باید ابتدا قراردادی بین وزارت راه و شهرسازی و کنسرسیوم ریلی منعقد میشد که با پیگیریهای استاندار قرارداد تامین مالی، احداث، راه اندازی، اجاره و انتقال راه آهن بیرجند-یونسی به تایید و امضای وزیر راه وشهرسازی رسید.
داعی انعقاد این قرارداد را گامی بسیار مهم در رونداجرای ابرپروژه رها آهن خراسان جنوبی دانست و گفت: این قرارداد بین وزارت راه وشهرسازی با نمایندگی شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور وکنسرسیوم ریلی متشکل از ۶ شرکت آرادان، اس دی ام، توسار، ویسا، تیراژ و توچال منعقد شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: در ادامه، پیگیریهای لازم انجام تا بانکهای عامل در قالب یک کنسرسیوم بانکی به سرگروهی بانک رفاه سازماندهی شوند و پرداخت تسهیلات فاینانس صندوق توسعه ملی از طریق این بانکها به کنسرسیوم ریلی محقق خواهد شد که هم اکنون تحقق این موضوع در دستور کار پیگیری است.
او درخصوص آخرین وضعیت اجرایی راه آهن بیرجند – یونسی گفت: ۱۸۳ کیلومتر از حد فاصل راه آهن بیرجند- یونسی در خراسان جنوبی است که قطعه ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصدی در مرحله عملیات زیر سازی است و با پیگیریهای انجام شده درسال ۹۹ اعتبار این طرح از ۲۹۰ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۹۹ به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.
اجرای طرح راهآهن بر روی کریدور شرق، آرزوی دیرینه مردم خراسان جنوبی است که بعد ازسالها انتظار عملیات اجرایی قطعه ۱۶ بیرجند به سمت یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی در مهرماه سال ۱۳۹۸ همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان آغاز شد.
طرحی که در ماههای بعد مصوبهای مبنی بر اختصاص حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راهآهن سراسری (ایستگاه یونسی) توسط صندوق توسعه ملی را در پی داشت که درسال ۹۹ با پیگیریهای هیات امنای صندوق توسعه ملی، با تخصیص این تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به طرح ریلی استان (بیرجند- یونسی) موافقت شد.
انتهای پیام/ک