محمد دشت گلی مدیر تماشاخانه شهرزاد، در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مخاطبان تئاتر میبایست جامعه عام هر ملت و هر محیطی باشند. در یک دوره، هنر تئاتر را هنر خواص مطرح می کردند، اما با توجه به پیشینه هنر تئاتر و بیش از ۲۵۰۰ سال پیشینه هنرهای نمایشی، علی القاعده نمیتوان هنر تئاتر را به عنوان هنری برای یک قشر خاص برشمرد.
او افزود: یک نمایش درصورتی میتواند موفق باشد که نظر تمام اقشار جامعه را به خود جلب کند. مانند آثار چارلی چاپلین که با گذشت این همه سال ، عامه مخاطبان به عنوان کار موفق از آن استقبال میکنند. تئاترهایی که در سالن های عمومی به نمایش در میآیند، باید از موضوعاتی باشند که با تمام سطوح جامعه ارتباط برقرار میکنند.
وی ادامه داد: اینکه بگوییم تنها یک قشر خاص تئاتر میبینند، درست نیست. بخشی از این موضوع به سیاست گذاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ربط خواهد داشت. خانه تئاتر و انجمن هنرهای نمایشی هم باید بتوانند بر تولید صورتهای مختلف نمایشی اهتمام بورزند تا مخاطبان بیشتری را در حوزه تئاتر داشته باشیم.
وی درباره تفاوت سینما و تئاتر اظهار کرد: تئاتر و سینما هر دو مردمی هستند؛ اما عمر و قدمت سینما به اندازه تئاتر نیست. در دورهای تئاتر برای اشراف و خانوادههای مرفه اجرا میشد. ولی آرام آرام گونههای مختلف تئاتری مانند نمایشهای روحوضی و سیاه بازی توانستند با قشرهای معمولی جامعه نیز ارتباط برقرار کند.
او درباره نحوه جذب مخاطبان به تئاتر بیان کرد: مرکز هنرهای نمایشی در دوره ای، تئاتر شهر را بدین گونه تعریف کرد که سالن اصلی برای تئاترهای حرفهای، سالن چهارسو برای تئاترهای تجربی، سالن سنگلج برای تئاترهای سنتی آیینی و سالن محراب برای تئاترهای مذهبی باشد. نوع سالنها و شکل اجرایی آن، مخاطب را به سمت دیدن آنها سوق می دهد. سیاست گذاران و برنامه ریزان باید به گونهای برنامه ریزی کنند که شکل، نوع و مضمون تئاتر، مخاطب خودش را به سمت خودش بکشاند.
وی افزود: کانون ملی منتقدین ما، قبل از هر اجرا باید با گروههای تئاتری رایزنی کنند. در اولین شبهای اجرا کار را ببینند و نسبت به تبلیغ کار برای مخاطبان اقدام کنند. متاسفانه ما معمولا نقد و بررسی کارها را در پایان یک نمایش میگذاریم. در حالی که ابتدای هر نمایش کانون منتقدان یا اصحاب رسانه میتوانند تماشاگران که سرمایه اصلی تئاتر هستند را به سمت تئاتر سوق دهند.
بیشتر بخوانید:
فرهنگ و هنر باید پیشران اقتصاد باشد
وی درباره تاثیر شرایط موجود بر استقبال از تئاتر بیان کرد: در شرایطی که ویروس کرونا جهان را درگیر کرده، رسانه میتواند در این زمینه تبلیغ کند. سعی شده در پردیس تئاتر شهرزاد، دستورالعملهای ستاد مقابله با کرونا لحاظ گردد؛ زیرا که تئاتر با مخاطب زنده است. اگر مخاطب نباشد دیگر تئاتر معنا و مفهومی نخواهد داشت.
دشت گلی درباره بهبود شرایط تئاتری ها بیان کرد: برای بهتر شدن وضع تئاتر در شرایط فعلی، میبایست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهایی که درگیر حوزه فرهنگ و هنر هستند، نسبت به معیشت هنرمندان و اطمینان شغلی آنان رسیدگی کرده و مشکلات را به حداقل برسانند تا تماشاگران بیشتری بتوانند جذب تئاتر شوند.
وی ادامه داد: وزارت ارشاد اقداماتی را انجام داده و گفته از هر نمایش هر تعداد بلیت که بفروشد، ۵۰ الی ۷۰ درصد بلیتهای فروخته شده اش را مانند سوبسید حمایت میکند. در این میان از تماشاخانه که بستر اجرای تئاتر هستند، غفلت شده است. برنامه ریزی دراز مدت و تامین بودجه کافی و حضور و انتصاب افراد دلسوز فرهنگ و هنر در راس امور میتواند شرایط را بهبود بخشد. متاسفانه در وزارت ارشاد و حوزه هنری درگیر مناسبات جناحی و سیاسی برای انتصاب افراد بوده ایم.
مدیر تماشاخانه شهرزاد، درباره رغبت کم مخاطبان برای دیدن نمایش ها در شرایط فعلی اظهار کرد: در شرایط فعلی کرونا، سالن نمایش باید دارای استانداردهای لازم باشد. متاسفانه اکثر تماشاخانههای خصوصی و بعضی از سالنهای دولتی استاندارد لازم را ندارند. طبیعی است وقتی در لابی و سالن، تهویه مناسبی نباشد، در کاهش میزان تماشاگران اثرگذار است. البته طرحها و برنامههایی مبنی بر پخش زنده تئاتر مطرح شده است اما تئاتر زمانی لذت دارد که تماشاگر در سالن به صورت چهره به چهره آن را ببیند. هنرمندان و پیشکسوتان به عنوان مدافعان حوزه فرهنگ و هنر در این زمینه پیش قدم شوند. اگر آنان حضور پیدا نکنند، حضور تماشاگران افت پیدا میکند.
وی تاکید کرد: اگر هنرمندان به لحاظ مالی تامین نشوند، کارها مفید و موثر نبوده و آرام آرام سطح سلیقه مخاطب افت میکند. نهادهای متولی فرهنگ و هنر باید در این زمینه حمایت بیشتری کنند.
انتهای پیام/