ابر رایانه جدید و بزرگ پرلموتر با ۱۵۳۶ پردازنده ۶۴ هسته‌ای قرار است بزرگترین نقشه سه بعدی جهان را بسازد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از انگجت، جدیدترین ابر رایانه بزرگ دنیا ممکن است به حل مهمترین سوالات نجومی فیزیک کمک کند. گزارش‌ها حاکی از این است که مرکز ملی محاسبات علمی تحقیقات انرژی، ساخت بزرگترین نقشه سه بعدی جهان را رسما به ابر رایانه پرلموتر (Perlmutter) سپرده است که به عنوان یکی از سریعترین ابر رایانه‌ ها برای هوش مصنوعی شناخته می‌شود.

مشخصات پیکربندی پرلموتر جدیدترین ابر رایانه دنیا

همانطور که AMD اعلام کرد، نسخه اولیه پرلموتر شامل ۱۵۳۶ گره است که هر کدام پردازنده ۶۴ هسته‌ای Epyc ۷۷۶۳ و چهار پردازنده گرافیکی NVIDIA A۱۰۰ دارند. نتیجه این کار سیستمی با تقریباً چهار نمایشگر عملکرد (به علاوه ۳۵ پتابایت فضای ذخیره سازی) هنگام انجام کار‌های هوش مصنوعی است و زمان محاسبه را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. انویدیا ادعا کرد پرلموتر می‌تواند اطلاعات DESI یک ساله را به جای هفته‌ها یا ماه ها، در "چند روز" پردازش کند.

ساخت بزرگترین نقشه سه بعدی جهان به کمک ابر رایانه جدید هوش مصنوعی

مرحله دوم که بعدا (در سال ۲۰۲۱) انجام می‌شود، ۳۰۷۲ گره پردازنده را اضافه می‌کند که هر کدام دارای تراشه‌های Epyc ۷۷۶۳ دوتایی هستند.

البته نقشه زمین تنها پروژه روی میز نیست. پرلموتر همچنین برهم‌کنش‌های اتمی برای تقویت فناوری انرژی پاک مانند سوخت‌های زیستی، مطالعه خواهد کرد. در هر حال نقشه جهان جاه طلبانه است و به شما نشان می‌دهد که ابررایانه‌ ها برای انجام کار‌های مقیاس بزرگ تا کجا پیش رفته اند. البته مطمئنا در آینده این ابر رایانه وظایف بیشتری را بر عهده خواهد داشت و بیشتر از آن خواهیم شنید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار