افزایش بی سابقه دما در استان ایلام باعث شده، مسئله کم آبی در بیشتر مناطق استان پررنگ شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، استان ایلام با افزایش بی‌سابقه دما در ماه پایانی فصل و بهار روبرو است، این در حالی است که بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی، استان ایلام با میانگین ۷.۴ درصدی افزایش دما نسبت‌به سال گذشته مواجه شده‌است.

افزایش دما و خشکسالی‌های اخیر دست به دست هم داده تا بتوان تابستانی داغ را برای مردم استان ایلام پیش‌بینی کرد، این درحالی است که مردم ایلام علاوه‌بر مشکل قطعی مکرر این روز‌های برق، با چالش افت فشار و قطعی آب در اکثر ساعات شبانه‌روز روبرو هستند.

افزایش دما در مناطق جنوبی استان مثل دهلران و مهران چند برابر بوده و مردم این مناطق را با مشکلات جدی‌تری در بحث آب و برق مواجه کرده‌است.

قطعی آب در گرمای ۵۰ درجه

یکی از شهروندان دهلرانی اظهار کرد: با توجه به گرمای ۵۰ درجه‌ای شهر مهران در روز‌های اخیر قطعی آب در برخی ساعات شبانه‌روز موجب کلافگی مردم شده‌ است.

علی رضایی تصریح کرد: شهرستان مهران یکی از گرم‌ترین شهر‌های استان ایلام و کشور است، که هرساله در فصل تابستان با گرم شدن هوا با معضل افت فشار آب روبرو بوده، اما این امر امسال زودتر اتفاق‌افتاده و باعث غافل‌گیری مردم شده‌است.

او در پایان گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها و خشکسالی‌های اخیر، مسئولان باید در این باره با برنامه‌ریزی‌های لازم و از پیش انجام‌شده مصرف آب را مدیریت می‌کردند تا شهروندان مهرانی این‌گونه با مشکل مواجه نمی‌شدند.

افزایش بی سابقه دما در ایلام/ چالش بزرگ کم آبی در استان آغاز شد

مشکل آب برای دامداران

یکی از اهالی روستای کله جوب دره‌شهر  اظهار کرد: شهرستان دره‌شهر و روستا‌های تابعه در چند روز اخیر علاوه‌بر قطعی برق با مشکل افت فشار و قطعی آب روبرو هستند.

رضا سیفی گفت: با توجه به این‌که شغل اصلی روستاییان این منطقه دامداری است، کمبود آب در این روستا‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات به‌وجود آمده برای مردم است، چراکه دامداران برای سیراب کردن دام‌های خود باید مشقت‌های زیادی را تحمل کنند.

هیچ‌گونه افت فشار یا کمبود آبی وجود ندارد

سخنگوی آب و فاضلاب استان ایلام اظهار کرد: با توجه به اقدامات بسیار خوبی که در سال‌های گذشته در حوزه شهرستان‌های دهلران و دره‌شهر انجام‌گرفته است، خوشبختانه به رغم خشکسالی‌های اخیر هیچ‌گونه افت فشار یا کمبود آبی در این مناطق وجود ندارد.

او افزود: قطعی مکرر برق باعث خالی شدن شبکه‌های آب در برخی از مناطق استان می‌شود و با وصل مجدد برق، پر شدن شبکه به زمان نیاز دارد.

محمدتقی رشیدی در ادامه گفت: از محل پروژه‌های تنش وزارت نیرو، ۲ پروژه برای شهرستان‌های دره‌شهر و دهلران با توجه به توپوگرافی منطقه تعریف‌شده است.

او عنوان کرد: پروژه دهلران با ۸۰ درصد و پروژه دره‌شهر با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و در صورت تأمین اعتبار با پایان یافتن این پروژه در سال ۱۴۰۰، این دو شهرستان از آب پایدار برخوردار خواهند بود.

رشیدی در ادامه به آبرسانی به دامداران مناطق مذکور اشاره کرد و افزود: دستگاه‌های متولی ازجمله جهاد کشاورزی و امور عشایری وظیفه آبرسانی به روستا‌ها برای احشام را برعهده دارند.

او اظهار کرد: با توجه به قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب آشامیدنی و مشکلاتی که در این سال‌ها به وجودآمده، امور عشایری باید از جا‌هایی که از لحاظ کیفی قابل‌استفاده نیستند، برای احشام بهره‌برداری کنند.

افزایش بی سابقه دما در ایلام/ چالش بزرگ کم آبی در استان آغاز شد

وضعیت آبرسانی به عشایر استان ایلام

مدیرکل امور عشایری استان ایلام نیز اظهار کرد: اداره کل امور عشایری استان ایلام در شرح وظایف سازمانی وظیفه آبرسانی به عشایر کوچ‌رو را برعهده دارد.

فرشاد یاسمی ادامه داد: تا هنگامی‌که دامداران در محوطه‌ای به نام روستا ساکن هستند و از آب شبکه استفاده می‌کنند، آبرسانی به آن‌ها از وظایف اصلی اداره آب و فاضلاب است.

او عنوان کرد: ناوگان آبرسانی اداره کل امور عشایری استان ایلام به تمام عشایر کوچ‌رو به‌صورت سیار در طول شبانه‌روز در حال آبرسانی با استفاده از تانکر‌ها است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام افزود: ولی ساکنین روستایی از این قاعده مستثنی بوده و آب دام‌های آن‌ها از طریق شبکه تحت نظر اداره آب و فاضلاب تأمین می‌شود.

او  گفت: با توجه به‌گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب، چاه‌های آب در اختیار این اداره‌کل بوده و بهره‌برداری باید توسط آن‌ها صورت بگیرد.

یاسمی اظهار کرد: با توجه به خرید آب توسط اداره‌کل امور عشایری از آب و فاضلاب استان، تا هنگامی‌که آب کافی در اختیار نداشته باشیم نمی‌توانیم وظیفه‌ای، چون آبرسانی به روستا‌ها را نیز برعهده داشته باشیم.

با توجه به مسئله خشکسالی در استان ایلام، به نظر می‌رسد باید یک برنامه ریزی دقیق برای حل مسائل آب در استان داشت، در حال حاضر چالش کم آبی در بیشتر مناطق استان شروع شده و قبل از اینکه به یک بحران تبدیل شود، باید با اجرای طرح‌های مختلف آن را مدیریت کرد.

آمار‌ها نشان می‌دهد امسال بارش‌ها در استان ایلام با کاهش ۴۰ درصدی روبرو بوده و حجم منابع آبی و دبی رودخانه‌های استان بسیار کاهش یافته است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ د

برچسب ها: کم آبی ، افزایش دما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.