شورا‌ها به عنوان مهمترین پارلمان‌های محلی همواره محملی برای خدمت به مردم و آبادانی شهر و روستا بوده؛ هر چند عده‌ای این جایگاه را راهی میان بر برای رسیدن به مقاصد شخصی خود می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  نقش و جایگاه شورا‌ها در توسعه و آبادانی شهر و روستا امروز بر هیچ کس پوشیده نیست و تجربه نشان داده است شورا‌هایی موفق بوده اند که آگاه به نیاز‌ها و برنامه‌های توسعه و توانمند در مدیریت شهری بوده اند.

اعضای شورا منتخبینی از مردم هستند که قرار است روزمرگی مردم را حل کنند و لمس مسائل روزمره شهری باید مهمترین اولویت در انتخاب اعضای شورای شهر باشد.

مردم در مطالبه گری از اعضای شورای شهر هنوز این آگاهی را ندارند که در هر نقطه از شهر اگر در حوزه شهری و شهرداری مشکل دارند، باید به شورای شهر مراجعه کنند.

شورا‌ها محملی برای خدمت، نه پلکان ترقی / مردم شورای ناکارآمد نمی‌خواهند

برنامه شهری، هرسال باید در اختیار مردم باشد

نبود برنامه ریزی و توسعه نامتوازن شهری عمدتاَ نتیجه ورود اعضای غیر توانمند به شورا‌ها است که نه تنها شناختی از اولویت‌های توسعه ندارند، بلکه با برنامه ریزی‌های غیر کارشناسی، چهره و سیمای شهری را نازیبا کرده اند.

متین پور کارشناس رسانه و مسائل سیاسی در زمینه جایگاه مهم برنامه ریزی در توسعه متوازن شهری می‌گوید: در شورای شهر باید ساختار‌هایی پیش بینی شود که مردم از برنامه‌ها مطلع باشند.

او بیان می‌کند: برنامه شهری که تدوین شد، باید از طریق رسانه‌ها و شهردار به مردم اعلام شود که قرار است شهردار این برنامه‌ها را اجرا کند.


بیشتر بخوانید


این کارشناس رسانه در ادامه با تأکید بر شفافیت برنامه‌ها و پاسخگویی شورا‌ها می‌گوید: اگر مردم بدانند شهردار چه اختیاراتی دارد و چه مقدار بودجه در اختیارش است، در این صورت راحت‌تر می‌توانند از نمایندگان خود مطالبه کنند که چرا در موعد مقرر برنامه اجرا نشده یا به چه دلیل درست اجرا نشده است؟

متین پور تصریح می‌کند: اطلاع رسانی برنامه‌ها و نقشه توسعه شهری اگر درست انجام شود، دیگر جایی برای فساد و رانت نمی‌ماند؛ از طرفی با بررسی برنامه ها، گزارش ها، بودجه و عملکردشان، تفاوت عملکرد شورای شهر بیشتر آشکار می‌شود.

اگر تا به حال مردم به اعضای شورای شهرشان مراجعه نکردند یا جایگاه شورا را نشناختند و برایشان اهمیتی ندارد، به خاطر بی اطلاعی از طرح و برنامه‌های آینده شهری بوده که سراغ مطالبه گری نرفته اند.

شورا‌ها محملی برای خدمت، نه پلکان ترقی / مردم شورای ناکارآمد نمی‌خواهند

اعضای شورای شهر باید از دل شهر باشند

اهمیت آگاهی اعضای شورا از مسائل و مشکلات شهری به حدی است که متین پور کارشناس رسانه و مسائل سیاسی در این زمینه می‌گوید: اعضای شورای شهر باید از درون شهر و از بین مردم باشند و اگر کسی زاده آن شهر باشد ولی در مکان دیگری زندگی کند، نمی‌تواند حلال مشکلات باشد، زیرا شناختی از شهر و مشکلات آن ندارد.

او عنوان می‌کند: از مهمترین ویژگی‌های اعضای شورای شهر این است که باید متخصص در زمینه شهری و نیاز‌های شهری باشند و در این حوزه کارآمدی داشته باشند.

متین پور ادامه می‌دهد: هر نامزد باید در برنامه‌های خود مشکلات شهری را ارائه و برای حل آن راهکار عملی بدهد.

شورا‌ها محملی برای خدمت، نه پلکان ترقی / مردم شورای ناکارآمد نمی‌خواهند

شورای شهر وسیله است نه هدف

حجت الاسلام نخعی پور کارشناس فرهنگی نیز به نامزد‌های انتخابات شورا‌ها توصیه می‌کند شورای شهر را وسیله‌ای برای خدمت به مردم بدانند، نه پلکانی برای ترقی و رسیدن به اهداف شخصی شان.

او تأکید می‌کند: اگر شورای شهر برای کسی هدف باشد، برای رسیدن به آن هر کاری از جمله تخریب دیگران انجام می‌دهد و وقتی به جایگاه دلخواهش رسید تمام تلاشش را برای استفاده از این موقعیت می‌کند و اگر موقعیت کاری خودش را در خطر بیاندازد، از انجام دادن آن منصرف می‌شود.

این فعال فرهنگی ادامه می‌دهد: کسی که شورای شهر برایش وسیله خدمت به مردم باشد، برای گره گشایی از مشکلات اقتصادی اجتماعی شهر وارد این مجموعه می‌شود.

حجت الاسلام نخعی در ادامه تصریح می‌کند: اگر رسانه‌های جمعی، فضای مجازی و نخبگان، وظایف شورای شهر و جایگاه مهم آن را برای مردم تببین کنند، قطعا در انتخاب اعضای جدید دقت بیشتری می‌شود و فضای مطالبه گری هم فراهم می‌شود.

شورا‌ها محملی برای خدمت، نه پلکان ترقی / مردم شورای ناکارآمد نمی‌خواهند

شورای شهری کارآمد، نتیجه انتخابی درست و آگاهانه

شورای شهری ناکارآمد، نه نظارت درستی می‌کند و نه شهردار خوبی انتخاب خواهد کرد و به دلیل اینکه روی جزئیات زندگی شهری دست می‌گذارد با شهردار قوی می‌تواند فضای شهر را متفاوت کند.

شاید مردم در کلان کشور و انتخابات ریاست جمهوری، در تشخیص اینکه کدام یک از نامزد‌ها شعار‌های عملی می‌دهند دچار مشکل شوند، اما در انتخابات شورای شهر این کار راحت‌تر است.

اطلاعات مردم از نامزد‌ها در سطح شهر‌های کم جمعیت مانند بیرجند نسبت به شهر‌های بزرگ بیشتر و انتخاب افراد اصلح راحت‌تر است.

گزارش از فهیمه کدخدا

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.