به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حوالی ساعت یک بامداد روز گذشته، یک دستگاه وانت پیکان درحالی که مسیرغرب به شرق جاده خاوران را طی میکرد ناگهان واژگون و دچار حریق شد. در این حادثه راننده که مردی حدودا ۲۳ ساله بود، با پریدن از داخل خودرو نجات یافت، اما زنی جوان و پسر بچه دو سالهاش در میان شعلههای آتش جان باختند. وقوع این حادثه بار دیگر این سوال را ایجاد کرد که آیا امکان پیشگیری از آن یا حتی کاهش خسارات ناشی از آن وجود داشت یا خیر؟
سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، درباره نکات ایمنی این دسته از حوادث گفت: تصادفات از دسته حوادث پیچیده برای آتش نشانان است چرا که معمولا در حوادثی مثل تصادف چند خودرو با یکدیگر، واژگون شدن خودرو و ... وسیله بسیار سریع دِفُرمه و متلاشی شده و راننده یا سرنشینان داخل کابین گرفتار میشوند. این اتفاق در میان خودروهایی که قدیمیتر و نامقاوم هستند بیشتر اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: رهاسازی افرادی که در خودروهای دِفُرمه شده و واژگون شده گرفتار هستند یکی از امدادرسانیهای چالش برانگیز است. یکی از پیش بینیهایی که در این دسته از حوادث انجام میشود احتمال نشت بنزین است که بیشتر در خودروهای سبک اتفاق میافتد.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه دِفُرمه شدن خودرو و آتش گرفتن آن به صورت همزمان نیز چالش بسیاری را ایجاد میکند، گفت: زمانی که خودرو آتش بگیرد در مدت زمان یک یا دو دقیقه شعله ور میشود. اگر امدادهای اولیه وجود نداشته باشد و خاموش کنندهای در محل وجود نداشته باشد متاسفانه کار زیادی نمیتوان انجام داد. هر چند وقت یکبار شاهد هستیم که خودرویی که آتش میگیرد کاملا از بین میرود و حالا تصور کنید در چنین شرایطی راننده یا سرنشین نیز داخل کابین گرفتار شده باشند.
بیشتر بخوانید
رفع نقص خودرو را به بعد موکول نکنید
ملکی افزود: خودروهای قدیمی که سالها کار کردهاند و ممکن است دچار نواقصی هم شده باشند؛ البته در بیشتر موارد خود راننده از نقص خودرو اطلاع دارد، اما ممکن است اصلاح این نقص را به آینده موکول کند. تقاضای ما از رانندگان این است که اگر در قسمتهای سوخت رسان، یعنی شلنگهای سوخت رسان، باک و ... نشتی وجود دارد آن را پیگیری کنند. اگر پس از متوقف کردن خودرو بوی بنزین احساس میکنند حتما آن را جدی بگیرند و نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: خودرویی که کار کرده داغتر از پیش شده است و در تابستان نیز هوا گرم شده و همین عوامل کافی است تا نشت بنزین و ریختن چند قطره آن کنار اگزوز ماشین موجب آتش سوزی شود.
ملکی ادامه داد: در برخی موارد حتی در میان خودروهای جدید لوکس هم دیده شده که به دلیل وجود نقص فنی دچار آتش سوزی شدند. موردی بوده که خودروی با قیمت میلیاردی به خاطر سرعت زیاد تصادف کرده و دچار حریق شده است. امروزه دنیا به سمتی پیش میرود که برندهای معتبر به سمت پیش بینی تصادفات میروند؛ اما در کنار پیشبینی به این میپردازند که خودروها آتش نگیرند، به همین دلیل وقتی برندهای معتبر متوجه میشوند که خودروی ساخت آنها آتش گرفته است نماینده خود را برای بررسی حادثه به محل میفرستند.
وی افزود: خودرو سازان ما نیز باید در این خصوص دقت بیشتری داشته باشند. مواردی را شاهد هستیم که در جادهها و شهرها خودروها به دلایل متفاوتی آتش گرفته است. باید ضریب ایمنی بعضی از خودروها چه در خصوص آتش سوزی و چه در خصوص بدنه افزایش پیدا کند.
از هر ۱۰ خودرو شاید تنها ۲ خودرو خاموش کننده داشته باشد
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اظهار کرد: آمادگی خود رانندگان و نبود تجهیزات ایمنی در خودروها نیز یکی از مسائلی است که پر اهمیت است. علیرغم اینکه تاکید بسیاری در خصوص لزوم وجود خاموش کنندهها در خودرو شده است، اما احتمالا از هر ۱۰ خودرو نهایتا دو خودرو خاموش کننده داشته باشند که آنها هم مشخص نیست استفاده از آن را بلد هستند یا خیر و خاموش کننده شارژ هست یا نه؟
وی با بیان اینکه خودروسازان باید در کنار وسایل جانبی خودرو خاموش کننده هم قرار دهند، گفت: باید یک خاموش کننده هم در کنار وسایل جانبی خودرو وجود داشته باشند که حداقل رانندگان بدانند هر خودرو نیاز به خاموش کننده دارد. خاموش کننده هم به اندازه مثلثهای هشدار دهند پر اهمیت است.
وی افزود: چرا یک راننده که خودروی دو میلیاردی دارد یک خاموش کننده ۲۰۰ هزارتومانی نمیخرد؟ چون نگاه رانندگان نگاه ایمنی نیست. زمانی که افراد میخواهند به سفر بروند صندوق عقب خودروشان را پر میکنند، اما در میان آن همه چیز به جز کپسول خاموش کننده آتش پیدا میشود.
ملکی گفت: زمانی که حادثه حریق خودرو اتفاق میافتد رهگذران میایستند و با موبایل فیلم میگیرند، اما یکی از آنها خاموش کننده ندارد. این در حالی است که اگر دو نفر خاموش کننده داشته باشند میشود خانوادهای را از میان شعلههای یک خودرو نجات داد.
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در پاسخ به اینکه خود خاموش کنندهها قابلیت انفجار دارند یا خیر؟ اظهار کرد: خاموش کنندهها قابلیت انفجار ندارند. ضمنا هر خاموش کننده تحت فشار دارای سوپاپ اطمینان است که اگر به هر دلیلی قرار باشد منفجر شود، سوپاپ عمل میکند و بار اضافه را خارج میکند. اگر خاموش کننده تخریب هم شود داخلش پودر است و منجر به انفجار نمیشود.
پلیس: با خودروی دارای نقص فنی رانندگی نکنید
سرهنگ احسان مومنی، رییس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز درباره این حادثه گفت: متاسفانه راننده خودرو قادر به کنترل وسیله نقلیه نبود و با خروج از مسیر اصلی و واژگونی وانت این حادثه رخ داد.
او درباره اینکه چطور میتوان از چنین مواردی پیشگیری کرد، گفت: لازم است رانندگان در ساعتهای خلوتی معابر با سرعت مطمئنه حرکت کنند. اگر به مسیری ناآشنا هستند باز هم لازم است کمی سرعت خود را کاهش داده و با دقت و تمرکز مضاعف به رانندگی ادامه دهند.
مومنی ادامه داد: رانندگان هیچ گاه نباید با خودرویی که دارای نقص فنی بوده و از نقص آن نیز باخبرند، رانندگی کنند و اگر در بین راه نیز متوجه بروز نقص شدند در منتهی الیه سمت راست و در محل و مسیر ایمن توقف کرده و ضمن ایمن سازی نسبت به رفع نواقص خودروی خود اقدام کنند تا شاهد اینگونه حوادث نباشیم.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/