پس از قطعی‌های برق، موارد مختلفی به عنوان دلیل این قطعی‌ها مطرح شده که در این میان به اجرای معاهده پاریس هم اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قطع شدن برق در هفته‌های گذشته و همچنین بی برنامگی در جدول زمانبندی خاموشی‌ها ابهام‌ها و پرسش‌های زیادی را برای مشترکان بخصوص بخش خانگی  ایجاد کرد.

متاسفانه این قطع شدن برق در زمستان سال گذشته هم اتفاق افتاد، اما در سال‌های گذشته همواره در فصل تابستان و با افزایش دما، مصرف برق ناشی از روشن کردن کولر‌ها و وسایل سرمایشی افزایش می‌یافت و بدین صورت رکوردشکنی‌های متعددی در مصرف برق صورت می‌گرفت. در نتیجه با عبور کردن نرخ مصرف نسبت به تولید برق، در برخی از مناطق کشور خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده‌ای اتفاق می‌افتاد.

اما برخی‌ از افراد بر این باورند که معاهده پاریس دلیل خاموشی‌های پی در پی در کشور است، معاهده‌ای که در ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۵ در چارچوب کنوانسیون اقلیم سازمان ملل متحد به تصویب رسید. در ظاهر هدف از تصویب این معاهده، کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای برای جلوگیری از گرمایش زمین بوده است. در این راستا کشور‌های عضو این توافق، تعهداتی را در قبال کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای می‌پذیرند که این تعهدات در قالب سند NDC توسط مسئولین خود آن کشور تعریف شده است.

دولت ایران نیز به عنوان یکی از کشور‌های عضو این توافق‌نامه، در حال طی کردن فرآیند قانونیِ تصویب سند تعهدات (NDC) در داخل کشور است. در این راستا دولت در آبان ماه سال ۹۵ در قالب لایحه‌ای بحث پیوستن و انجام تعهدات ذیل توافق پاریس را در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد که با موافقت مجلس همراه شد. در ادامه، اما شورای نگهبان یک ایراد قانونی به این موضوع وارد دانست، مبنی بر اینکه در مصوبه مجلس، سند تعهدات ایران (NDC) ارائه نشده است و این سند نیز باید به توافق‌نامه الصاق شود.

در نتیجه این مصوبه از طرف شورای نگهبان به مجلس بازگشت تا سند تعهدات ایران در توافق پاریس توسط دولت به آن الصاق شود. در این بین قرار شد سازمان محیط زیست به نمایندگی از طرف دولت و به عنوان متولی این موضوع، کار تدوین و ارائه سند تعهدات ایران را با همکاری و تایید کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیگیری کند، موضوعی که هم‌اکنون بعد از گذشت چند سال هنوز انجام نشده و مسکوت باقی مانده است. در نتیجه همانطور که اشاره شد هنوز دولت از نظر قانونی اجازه اجرای تعهدات توافق پاریس را ندارد!

حال یک سوال مطرح می‌شود، اینکه دلیل کاهش شیب افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها در کشور به اجرای توافق پاریس مرتبط است یا نه؟ با چه متر و معیاری قابل صحت سنجی است؟  

توافق نامه پاریس جایگاهی ندارد

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در حال حاضر محدودیتی برای ساخت نیروگاه جدید به دلیل الزام توافق نامه پاریس برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای به وزارت نیرو ابلاغ نشده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه ایران یکی از معدود کشور‌های دارای فن آوری‌های احداث نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی است لذا سهم این نیروگاه‌ها در برنامه ریزی توسعه نیروگاه‌های کشور بسیار زیاد است؛ البته بسیاری از این نیروگاه‌ها طرح تبدیل به سیکل ترکیبی هم خواهند داشت که آن را تبدیل به نیروگاه‌های با تولید حداکثر و راندمان مطلوب می‌کنند و از طرف دیگر منجر به صرفه جویی سوخت نیز خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق کشور بیان کرد: در فرآیند برنامه ریزی احداث نیروگاه‌های جدید توافق نامه پاریس جایگاهی ندارد و طی هشت سال اخیر حدود بیست هزار مگاوات نیروگاه عمدتا نیروگاه‌های سیکل ترکیبی پر بازده احداث شده است که برای رشد متعارف مصرف کفایت می‌کند.

در واقع دلایل متعددی برای چرایی عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی در دولت یازدهم و دوازدهم توسط کارشناسان مطرح شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ضعف اقتصاد  نیروگاه‌ها اشاره کرد.

وزارت نیرو بدهکارترین وزارتخانه است

سرمست کارشناس انرژی در این راستا  گفت: یکی از دلایل عدم توسعه مطلوب ظرفیت نیروگاهی مرتبط با اقتصاد ناکارآمد وزارت نیرو است. در حال حاضر وزارت نیرو بدهکارترین وزارتخانه کشور است. تمام این موضوع از آن جایی نشات می‌گیرد که دخل و خرج این وزارتخانه با هم نمی‌خواند. یعنی هزینه تولید برق حدودا دو برابر درآمد ناشی از فروش برق به قیمت تکلیفی است».

وی افزود: در واقع با تولید برق، وزارت نیرو بدهکار و بدهکارتر می‌شود و تنها متکی به دریافت کمک‌های دولتی است که سر پا بماند، معلوم است که این چرخه معیوب نمی‌تواند ادامه داشته باشد. ۶۰ درصد نیروگاه‌های کشور خصوصی هستند. بخش خصوصی نیروگاه راه‌اندازی کرده و تولید برق می‌کند و حداقل انتظارش این است پولی که حاصل از فروش برق است را بگیرد و این اتفاق هم نمی‌افتد و با تاخیر‌های بسیار مواجه می‌شود. در نتیجه خیلی واضح و مشخص است که انگیزه‌ای برای ادامه کار نداشته باشد.

او تصریح کرد: همچنین با توجه به کاهش درآمد‌های دولت، طبیعتا حجم سرمایه‌گذاری دولت برای پروژه‌های عمرانی از جمله ساخت نیروگاه نیز با محدودیت‌های جدی مواجه شده که این موضوع نیز دلیل اصلی عدم توسعه نیروگاه‌ها توسط دولت در سال‌های اخیر بوده است.

سرمست افزود: در نتیجه با توجه به وجود دلایل و گزاره‌های متقن درباره چرایی عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی در سال‌های اخیر، صرف ادعای ارتباط خاموشی‎ ها با اجرای توافق پاریس هر چند قابل رد کردن نیست، ولی قابل پذیرش هم نیست و در حد طرح ادعا باقی خواهد ماند.

اما مسئولان وزارت نیرو قطع شدن برق این روز‌ها را کاهش بارندگی، عدم توان نیروگاه‌های برق آبی، استفاده غیر مجاز رمز ارز‌ها و در نهایت مصرف بیش از حد برق در میان خانوار‌ها و ...می دانند.  با این حال وزیر نیرو  دلایل قطعی برق را نوسازی نیروگاه‌ها با توجه به عدم امکانات مالی خواند.

اردکانیان گفت: اطلاعات دقیق و کارشناسانه را در اختیار تمام مردم قرار خواهیم داد. جنگ اقتصادی دشمن توام با جنگ روانی است و تلاش می‌کنیم در مسیر طراحی شده برای تامین آب و برق مطمئن در کشور قدم برداریم.

اردکانیان با بیان اینکه باید در برنامه ششم  ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید می‌آوردیم، گفت: با آنچه تاکنون به بهره برداری رسیده و امسال بهره برداری می‌شود ۵۷ درصد این برنامه محقق شده، اما سوال بعدی از روی انصاف این است که الزامات ۲۵ هزار مگاوات چه بوده است؟ از مجموعه منابع مالی مدنظر برای اجرای این طرح‌ها ۱۵ هزار و ۱۷۰ مگاوات را با ۹ میلیارد یورو باید با فاینانس خارجی می‌ساختیم که تمام برنامه فاینانس ما به خاطر تحریم‌ها متوقف شد. سد‌های بزرگی که نیروگاه‌های برق آبی بزرگ داشتند به خاطر نبود فاینانس خارجی اجرا نشد.

او افزود: هوا همراهی خوبی دارد، کمی از گرما کاسته شده و واحد‌های در تعمیرات به مدار می‌آیند و امیدواریم مثل همیشه مردم همراهی داشته باشند و همکاران ما هم با نظم بیشتری برنامه‌ها را پیاده سازی کنند تا در ایامی که مردم آماده حضور پرشور در عرصه انتخابات می‌شوند، شرایط بهتر شود.

نیروگاه‌ها نبض تپنده اقتصاد هستند. اگرچه سهم آن‌ها در پیشبرد اهداف کلان توسعه پایدار گاه نادیده گرفته می‌شود، اما تولیدکنندگان برق، نقشی غیرقابل‌انکار در چرخش چرخ اقتصاد و صنعت کشور و نیز تامین رفاه، امنیت و سلامت جامعه دارند.

معاهده پاریس هیچ نقشی در توسعه یا عدم توسعه نیروگاه‌های حرارتی ایران ندارد

محسن طرزطلب مدیر عامل برق حرارتی در خصوص معاعده پاریس بر روند عدم توسعه نیروگاه‌ها گفت: معاهده پاریس هیچ نقشی در توسعه یا عدم توسعه نیروگاه‌های حرارتی ایران نداشته و اگر هر فردی ادعای تأثیر معاهده پاریس را در اجرای برنامه‌های واحد‌های حرارتی صنعت برق دارد، سند و مدرکی برای ادعای خود ارائه کند.

او افزود: بنده و همکارانم که در بخش اجرا هستیم، اگر چنین خواسته و دستوری وجود داشت باید به ما ابلاغ می‌شد؛ اما حتی یک خط دستور یا مصوبه‌ای برای کاهش توسعه، یا تغییر در روند اجرا و یا توقف پروژه‌ها مبنی بر تعهد در زمینه معاهده پاریس به ما ابلاغ نشده و در وزارت نیرو چنین چیزی مطرح نشده است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه و دیگر اسناد بالادستی موارد درستی به تصویب رسیده و ابلاغ شده؛ اینکه ما مصرف گاز را بهینه کنیم، مصرف سوخت را بهینه کنیم، راندمان نیروگاه‌ها را بر اساس اینکه مصرف سوخت بهینه شود بالا ببریم، آلایندگی نیروگاه‌ها را کاهش دهیم، مصرف آب را کم کنیم، از نیروگاه‌های با راندمان بالا استفاده کنیم و ... که این موارد همگرایی با تصمیمات معاهده پاریس داشته باشد یا نه و یا در هر برنامه دیگری هم مورد طرح قرار گرفته باشد یا نه، مهم نیست؛ مهم این است که این اقدامات باید انجام گیرد و تماما مورد تأکید اسناد بالادستی کشور خودمان است.

این مسئول افزود: اینکه نیروگاه‌های حرارتی به اندازه مورد تأکید قانون برنامه ششم توسعه، افزایش ظرفیت نداشته تنها به دلیل عدم جذب سرمایه کافی در این بخش بوده؛ البته از تأکید افزایش پنج هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در هر سال، سه هزار و ۷۰۰ مگاوات سهم نیروگاه‌های حرارتی بوده که این میزان افزایش ظرفیت به معنای سرمایه گذاری ۳.۵ میلیارد یورویی است.

او ادامه داد: در طول برنامه ششم توسعه تاکنون، به میزان ۱۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی را شروع به احداث کرده ایم که حدود هفت هزار مگاوات آن تاکنون به بهره برداری رسیده و حدود ۱۲ هزار مگاوات در حال حاضر در دست ساخت داریم.

خاموشی‌ها در کشور ربطی به معاهده پاریس ندارد

عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فارغ از معاهده پاریس اساسا قیمت تمام شده برق نیروگاه‌های تجدید پذیر امروز محرک اصلی برای توسعه است.

او بیان کرد: در کشور ما با توجه به قیمت برق که خیلی غیر اساسی تعریف شده است ما یک مقدار انگیزه بخش خصوصی برای ورود به این صنعت را نداریم، اما اگر ما قیمت برق را در مقیاس ۴ سنت در نظر بگیریم امروز با برق نیروگاه‌های تجدید پذیر و نیروگاه‌های بدون سوخت میشه نیاز کشور را تامین کرد.

مدیرعامل مپنا تصریح کرد: با توجه به قیمت پایین برق در کشور انگیزه‌ای برای ورود بخش خصوصی به کشور نیست 

علی آبادی افزود: قطعی‌ها برق این روز‌ها ربطی به معاهده پاریس ندارد مسئله اصلی بخش گرما، مصرف بیش از حد، تاخیر در اورهال نیروگاه‌ها و استفاده از ماینر‌ها باعث خاموشی در کشور شده است.

در نهایت در صورت اجرا شدن توافقنامه پاریس هزینه‌های بالایی در قسمت نیروگاهی بر کشور وارد خواهد شد و در این زمینه علاوه بر مشکلات سابق، مشکلات جدیدی را متحمل خواهیم شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۰۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
همه ی نهاد ها مشکل دارن همه ضرر دهن، مردم هم ناراضین، بهتر نبود از اول به جای جبران کسری بودجه با تورم و بورس این ساختارها رو درست می کردن!
واقعی کردن قیمت برق و آب به جای تامین هزینه اختلاف قیمت از جیب مردم راهکار بهتری نیست؟!
نمیان یه پیچ شل رو سفت کنن بعد سعی میکنن با چسب و طناب کار رو نگه دارن! احتمالا سودشم میرسه به چسب فروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
تنها چیزی که در کشور مانیست جوابگویی هر مدیری هر کاری که میکند در قبال عملکردش به هیچ وجه پاسخگو نیست تمامی اراضی ملی تبدیل به ویلا می شود و هیچ مسئولی که در این مدت مجوز صادر کرده و یا در چندین سا ل مراحل ساخت و ساز را میبیند ولی کوچکترین اقدامی نمی کند تا ریاست جمهور و وزیری که کشور را به نابودی می کشاند و نه اقتصاد و نه محیط زیست و نه تولید کننده انرژی و نه کشاورزی و صادرات و نه واردات همه وهمه هرج و مرج کامل و دریغ از بازخواست .ظاهراً تشویق هم می شوندمشکل اصلی کشور عدم مسئولیت پذیری و اطمینان از هر گونه بازخواست و محاکمه قاطع است.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۷:۵۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
بعضی ها که میگن ماینر
کل برق مصرفی جهان برای رمز ارزها 12000 مگاوات هست اونموقع ظرفیت تولید برق کشور ما 60000 مگاوات هست شما درصد تولید بیت کوین ایران رو توی بازار های جهانی حساب کن میرسی به یه عددی که فقط 1% برق کشور رو درگیر میکنه بعد شما میخوای با این 1% (که الانم قفل شده) کل 28 تا استان کشور رو ببری تو خاموشی سه ساعته؟ اصلا این به کنار واقعا شبکه ای مثل بی بی سی یا اینترنشنال راست میگن؟ اینا همونایی هستن یه روزی نظر آیت الله بهجت رو در مورد کرونا میگفتن اینا اگر مشکلشون با ماین هست چرا ترکیه لهستان و هند رو نمیگن؟ مشکل فقط چینه یا شما دارید موج سواری میگیرید؟
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا میرکیانی
۰۷:۴۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
متاسفانه جناب اردکانیان فساد در بخش های وزارت نیرو را نادیده گرفته و در عین حال به یک نکته بسیار مهم اشاره کرده اند و آن اینکه دولت در اجرای تعهدات خودش در قبال تولید برق عمل نکرده است , عدم ابلاغ اجرای معاهده پاریس به دستگاه های اجرائی وزارت نیرو از سیاست های دولت است , اما اینکه دولت در این مسیر کار شکنی کرده دقیقاٌ همان عمل به معاهده پاریس است و تعهدات دولت در این معاهده , و باید در این مورد از جناب اردکانیان تشکر ویژه بشود که حداقل در عدم همکاری دولت در تامین مالی پروژه های وزارت نیرو صداقت داشته و حرف راست را زدند. اما برای چسبیدن به صندلی وزارت متاسفانه کمی سیاسی کاری میکنند و مسئله را به بیانی پیچانده اند , مسئله مهم همام معاهده پاریس است و البته فساد اداری در بخش های مختلف وزارت نیرو علت اصلی زمین خوردن بخش خصوصی است , اگر ارتشاء و فساد را از بخش های وزارت نیرو حذف کنیم , هزینه های بخش خصوصی در همکاری با این وزارت خانه بسیار پائین می آید , مسئله سهم خواهی مدیران و کارمندان وزارت نیرو است که اجرای پروژه های این وزارت خانه را برای بخش خصوصی بالا میبرد , ان شاالله با کوتاه شدن دست این دوستان از بخش های مختلف کشور و جمع شدن بساط فساد از دستگاه های دولتی و وزارت خانه های مختلف و شفافیت در هزینه های تولید برق و آب ملت روزهای خوشی را پیش رو خواهند داشت ,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
متاسفانه فساد و روشوه گرفتن نه تنها در این بخش که در جاهای دیگه هم بیداد می‌کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
هیچ نیروگاه گازی در هشت سال ساخته نشده چرا دروغ میگید اگه معاهده پاریس خوب بود کشورهای دیگه هم قبول میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
پس حقوق های نجومی کارمندان اداره برق را چگونه پرداخت می کنند که یارو هم مغازه خریده هم باغ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
گزارش خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۰۵:۳۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
اگر بپنداریم که کاهش ساخت نیروگاه های سوخت های سنگواره ای برای این پیمان آب و هوایی بوده چرا به جای آنها، ساخت نیروگاه های جایگزین و نوین انجام نگرفته است؟
نیروگاه های پسماند سوز که با سوزاندن پسماندهای خشک بی ارزش، هم چالش پسماندها را از میان برمی دارند و هم برق به دست می آید و هم از متان زایی خاکچال ها می کاهد که خود در برنامه های کاهش کربن جایگاه محیط زیستی دارد یا نیروگاه های بیوگازسوز (دایجستر/هاضم) که از متان گرفته شده از پسماندهای تر و سوزاندن آن برق به دست می آید اگرچه اکنون روزانه نزدیک 50 هزار تن پسماند شهری و روستایی ایران رها شده است! یا بیوگاز به دست آمده از خاکچال های گذشته یا نیروگاه های بادی و خورشیدی و زمین گرمایی و زیست توده که گنجایش بسیار بالایی در ایران دارند. بهانه بهتری بیابید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
ساخت نیروگاه اتمی و گازی به صرفه تر هست. اینهایی که گفتید خوبه و با کلاسه ولی هزینه بالایی داره
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۲۲:۴۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
در پاسخ باید بگویم «نیروگاه هسته ای شاید از دید برخی پاک باشد، دارای چالشی دیگر در زمینهء محیط زیست است و آن پسماندهای زیان آور هسته ای و نیز ریسک بالای کارکرد آنها (پرتوهای زیان آور) است. همچنین پیامدهای زیان آور دیگری می تواند داشته باشد همچون گرم شدن و شاید پرتودار شدن آب های خنک سازی که در برخی فرایندها به بسترهای زیستی همچون رودخانه ها رهاسازی می شود. از دید سیاسی هم که روشن است بیشترین هزینهء کنونی برای مردم و کشور ایران، پیشبرد برنامه های هسته ای بی سرانجام است!»
Iran (Islamic Republic of)
مصیب
۰۱:۲۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
این آخر میندازن گردن مردم. الان که دیگه دانشگاه ها و مدارس تعطیل هستن نیازی به کولر و تهویه های پرمصرف ندارن. خیلی از ادارات هم همینطور.
پارسال گرمتر بود. یادمه تو ماه اردیبهشت ما اسپلت رو روشن کردیم ولی امسال هنوز نیازی نیست. ولی باز تو سایت برق مینویسه نسبت به پارسال برق بیشتر مصرف کردین. ولی اصلا امکان نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
خارجیام استفاده می کنند هیچ ربطی به قطعی برق نداره الان اونا برق ندارن؟ تابلوعه که کار ماینراست. البته ماینرای ملت نیستن ماینرای چینن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۷:۵۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
چین توی 28 تا استان کشور ماینر داره؟
United States of America
حجت
۰۶:۴۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
حرفای راننده تاسی خطی
من می دونم کار خودشونه
Canada
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
سازمانی که این معاهده را قبول و امصا کرده
باید جوابگو باشد
اصلا قبل از امضای هر قراداد باید تمام متون قراداد در اختیار ملت و مجلس گذاشته شود و
در برنامه تلویزیون راجع اش کارشناسان موافق و مخالف نظر بدهند و
بعد ملت و مجلس تصیمیم گیرنده باشند
نه هر دولتی بخاطر مورد قبول west. باشند
تن به هر خفتی دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
وقتی طبق معاهده پاریس ایران باید از استفاده سوختهای فسیلی خودداری کند خوب باید خبر مرگشان یک جایگزین مثل نیروگاه هسته ای برای ایران در نظر بگیرند وقتی ایران در این مورد تحریم است ابلهانه است که ما معاهده پاریس را قبول کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
دولت تخریب و نا امید هزاران بار فریب غربیها خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
رد کنین یا نکنین فعلا که نوشته داخلش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
اگه احمدی نژاد بود اینجوری نمیشد، خدا خودمون رو ببخشه که قدر احمدی نژاد رو ندونستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
من از اول میدونسم کار این اروپایی ها و امریکای جهان خوار هستش ! قطع برق! مرگ بر امریکا و اسرائیل! با این معاهدها مثل اف ای تی اف میخوان ما رو از پیشرفت باز بدارن! مرگ بر انگلیس!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
الکی ماسمالی نکنید خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
Siavash
۲۰:۲۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
من فقط اینو می دونم اگه این معاهده پاریس خیری داشت ترامپ ازش خارج نمی شد تازه اون که ابر قدرته تاثیر مخربش رو اقتصاد ما قطعا خیلی بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
يعني شما حرف و اعمال ترامپ را قبول مي كنيد؟ اون بابا ديوانه هست يادمان باشد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
ترامپ با همه دیوانگیش از وقتی رفته نرخ بیکاری و قیمتها در آمریکا رو به افزایش گذاشته و کارخونه‌ها در حال انتقال خط تولید به خارج از آمریکا هستند. خبر ندارید تو دولت بایدن که مثلا عاقله و به معاهده (شامورتی بازی)‌ پاریس برگشته داره چه بلایی به سر آمریکا میاد. ترامپ برا هر کی بد بود برا آمریکا نسبتا بهتر از بایدن بود ولی خدا رو شکر لیبرالهای بیشعور آمریکا مثل تمام لیبرالهای بیشعور کل عالم نفهمیدند و با هر زور و ضربی بود کله پاش کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
هیچ ماست فروشی نمی گه ماست من ترشه. از پذیرندگان معاهده پاریس پرسیدید آیا علت مشکل فعلی چیزی است که شما متعهد شده اید؟
معاهده پاریس و توقف صنعت برق هسته ای به علت برجام علت کمبود برق هست.
راکتور آب سنگین اراک به تنهایی 500 مگاوات برق می تونست تولید کنه که قلبش سیمان شد و باید تا حالا نیروگاه های دو و سه بوشهر ساخته می شد که هرکدام 1000 مگاوات توان تولید دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
ببین با معاهده های مخفی ک بستن با بیگانگان چ بر سر مردم اوردن
Iran (Islamic Republic of)
۹
۱۹:۴۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
بعید ترین دلیل خاموشی این بهانه است. دقیقا دلیل تراشی جناح مخالفه که هر حرکتی رو که ارتباطی به جهان و بین الملل داشته باشه استکباری می دانند و با آن مخالفند . خیلی از کشورهای جهان به معاهده پاریس پیوستن ولی هیچگونه کمبود برق ندارن. انگار در این کشور چیزی به نام محیط زیست معنایی نداره و متاسفانه خیلی از افراد نادان کمر‌همت بستن به نابودی محیط زیست و دوست داران محیط زیست . در کشور ما دشت و بیابانهای وسیعی برای تولید انرژی پاک از خورشید و یا مناطق باد خیز زیادی وجود داره که میشه برای تولید برق استفاده کرد ولی خب مسولین ما کوتاهترین و بدترین راه رو همیشه انتخاب میکنن و آینده نگری بسیار پایینی دارن. همین افراد که معاهده پاریس رو علم کردن فردا آگه ما ده تا نیروگاه فسیلی ایجاد کنیم و در زمستان گاز کمبود بشه ناله میکنن که چرا از انرژی فسیلی استفاده کردین. قوم بنی اسرائیل هستین شماها علت‌ها اصلی و مهم رو همیشه فراموش میکنید چون منافع شما ایجاب میکنه و علتهای بعید و دور رو علم میکنین خجالت چیز خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
بجای این فرافکنیها این چند سوال رو جواب بدید. کدام کشورها پیوستند؟ هر کام چه تعهداتی دادند؟ کدام یک از این کشورها تعهدات رو واقعا انجام داند؟ کدام دچار کمبود برق نشدند و در نهایت چه هزینه‌ای بر دوش اونهایی که این تعهدات رو اجرا کردند گذاشته شده؟ از نظر شما غربگداها هر بامبولی غربیها سر هم کنند باید قبول کرد و اسمشو میزارید تعامل با دنیا. اول به بهانه داشتن منابع گاز فراوان هسته‌ای رو کوبیدید. حالا به بهانه آلوده بودن گاز رو می‌کوبید و خورشیدی رو جایگزین معرفی می‌کنید. شما مثل اینکه وضعتون خوبه و نفستون از جای گرم در میاد. لطف می‌کنید بگید مردم چطوری هزینه چند برابری انرژیهای تجدیدپذیر رو اونم تو این اوضاع اقتصادی پرداخت کنند؟ فکر کردی چون تابش خورشید مفته تجهیزات تولید برق از تابش خورشید هم مفته؟ به اینکه انرژی خورشیدی دائمی نیست فکر کردید؟
Netherlands
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
بفرمایید درد درآمد کم از فروش برق و میخواهند با این طرز عمل احمقانه شروع به بالا بردن قیمت برق کنند و مردم بد بخت نظاره گر این بهانه جدید از دست اندر کاران که دستی تو جیب بخش خصوصی دارند برای سبیل چرب شده های دولتی زادهها .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
خیر صادرات برق به عراق و افغانستان کشور را با کمبود برق مواجه کرد
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا میرکیانی
۰۷:۴۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
صادرات نداریم به عراق و افغانستان , این یک دروغ است ؛
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
صادرات برق به عراق داشتیم که با گل کاریهای دولت قطع شد و عربستان بلافاصله به عراق پیشنهاد تامین برق داد. یادت رفته آمریکا و عربستان به بهانه همین قطع برق بعثیا و داعشیا رو برای آتیش زدن کنسولگری ایران سر خط کردند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
هروقت دولت چیزی راانکارکرده عکس آن اتفاق افتاده ...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۱۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
سخنرانی استاد رائفی پور درباره معاهده پاریس رو گوش بدین متوجه میشین
دلیل اصلی قطعی برق همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
در اصل این خبر داره میگه وزارت نیرو بجای دادن نیرو ، نیروی باقیمانده را هم میگیرد و تلف میکند.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۸:۱۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
سلام ،

به نظر من با توجه به ادعای وزیر نیرو مبنی بر فرسودگی نیروگاه ها به عنوان دلیل قطعی ها ، پیمان آب هوایی شانگ های چین مبنی منع آلودگی نیروگاه ها ،
عامل این مسأله است .
Belgium
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
خب برید از کسانیکه این معاهده رو دلیل خاموشی ها میدونن بپرسین نه این مسئولان .معلومه که رد میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
m
۲۲:۲۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
جهرم نیروگاه سیکل ترکیبی داره خاموشی زیاد داشتیم از وقتی حرف از معاهده پاریس شد دیگ خاموشی نداریم من فکر میکنم غیر فعال شده بود نیروگاه بعد از جنجال معاهده فعال شده چون دیگ خاموشی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
گودرزی
۱۷:۳۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
نخیر
استفاده از دستگاه های ماینر به صورت گسترده و سازماندهی شده کشور را به‌ خاموشی کشاند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
عدم اقزایش ظرفیت نیروگاه های برق دلیل کمبوده و این عدم افزایش هم از موارد ذکر شده در معاهده پاریس می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
یکی از دلایلش این بود دلیل اصلی فروش برق برای استخراج بیت کوین است توسط کسورهای دیگر و...ودرداخل کشور است .بجای اینکه برق در اختیار مردم قراردهند گرانتر از نظر ما و ارزان از نظر آنها به آنها می فروشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
لطفا در گزارشی توضیح دهید که توی این قرارداد پاریس اصلا و دقیقا چی نوشته و دولت داره چیکار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۱۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
پاریس برا آب و هوا نوشته شده که ایرانم قبول کرده که نمیدونم چند درصد نیروگاه های برق گازی رو ببنده تا هوا آلوده نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
به همه عزیزانی که نظر دادن و به ویژه به شما پیشنهاد میکنم سخنرانی استاد رائفی پور در رابطه با معاهده پاریس رو گوش کنین،خیلی از مسائل براتون حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
آره اعداد ارقام هم دروغ میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
چرا امسال برق رایگان به خانوادا ها دادید ؟ چرا برق با یارانه به بعضی کارگاهها دادید ؟ یارانه دادن به برق باعث هدر رفت سرمایه ملی نمی شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
دولت روحانی به هر توافقی که باعث بدبختی مردم شده پیوسته، آب و هوایی پاریس، برجام، ان پی تی، و کلا هر چیز که نشون بده ما وابسته به اروپا و آمریکا هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۹:۴۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
ببین داری این حرف رو از خودت میگی و خودت به این نتیجه رسیدی یا داری حرفای این و اونو بلغور میکنی . فردا روز آگه دولتی تشکیل شد که به زعم شما کاملا انقلابی هست یادت باشه به هیچکدام از این معاهدات نباید بپیونده و عمل کنه . بدبخت، آب و هوا و جنگلها و منابع آب کشور نابود شده هنوز درگیر این مزخرفات جناحی هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
ما که نفهمیدیم، وزارت آموزش و پرورش وضع مالیش خرابه؟ یا وزارت نیرو یا وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت اقتصاد یا ....دو روز دیگه میگن وزارت نفت وضع مالیش خرابه؟!!!! خوب بهانه ای شده، همه چیز را به اوضاع بد اقتصادی ربط دادن، موندم حالا غیر از آموزش و پرورش باقی کارمندان وزارت خانه ها خوب حقوق و مزایایی که دارند، این ربطی به بدهی وزارت خونشون نداره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
این همه کارشناس داریم یکیشون نمیتونه دلیل اصلی را پیدا کنه خدا بخیر بگذرونه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
دلیلش صادرات برق به عراق و افغانستان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
میخوان برق را گران کنن دنبال بهانه هستند
آخرین اخبار