مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از احتمال افزایش روز‌های غبارآلود و همراه با ریزگرد در کرمانشاه به‌دنبال کاهش بارش‌ها و خشکسالی خبر داد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فریدون یاوری مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به افزایش روز‌های غبارآلود کرمانشاه در فروردین و اردیبهشت امسال، گفت : از ابتدای امسال شش روز شاخص هوای کرمانشاه در شرایط غیراستاندارد بود و ریزگرد‌ها را در جو استان و شهر کرمانشاه داشتیم.

او گفت : این در حالی است که سال ۱۳۹۸ هیچ روز غیراستانداردی در دو ماهه اول سال نداشتیم و پارسال طی دو ماهه اول بهار تنها دو روز هوا غیراستاندارد بود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه کاهش بارش‌ها می‌تواند بر تشدید بروز پدیده گرد و غبار و ورود آن به جو کرمانشاه اثرگذار باشد، افزود: این احتمال وجود دارد به دلیل کاهش بارش‌هایی که امسال داشتیم، هرچقدر به سمت فصل پاییز برویم تعداد روز‌های غبارآلود کرمانشاه بیشتر شود.

یاوری افزود: بارندگی عامل بسیار مهمی در بروز ریزگرد‌ها است، زیرا هرچقدر بارش کم باشد، پوشش گیاهی ضعیف‌تر خواهد بود و با ضعیف شدن پوشش گیاهی قوام خاک از بین رفته و کانون‌های گرد و غبار بیشتر می‌شود.

او با تاکید بر اینکه بر اساس کار کارشناسی که سازمان محیط زیست انجام داده در استان کرمانشاه هیچ کانون ریزگردی نداریم، ادامه داد: عمده ریزگرد‌هایی که وارد جو کرمانشاه می‌شود منشا خارجی از استان دارد و از مرز‌های کشور به جو کرمانشاه می‌آید.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: اینکه با بروز خشکسالی در کرمانشاه کانونی از ریزگرد تشکیل شود چندان بعید نیست، اما نیازمند بررسی کارشناسی بیشتر است.

یاوری از تاثیر کاهش بارندگی بر افزایش آتش‌سوزی‌ها خبر داد و افزود: امسال شاهد آن بودیم که آتش‌سوزی‌ها زودتر آغاز شد و طی روز‌های اخیر آتش‌سوزی تا نزدیک منطقه "بوزین و مره‌خیل" رسید، اما آسیب جدی به این منطقه وارد نکرد.

او از آماده‌باش بیشتر یگان حفاظت محیط زیست استان برای اطفای به موقع آتش سوزی‌های احتمالی خبر داد و گفت: تیم‌های واکنش سریع را تشکیل داده ایم و نیرو‌های محیط زیست در آماده‌باش هستند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.