انتخابات ۱۴۰۰ دیگر عرصه آزمون و خطا نیست و مردم می‌بایست به نامزد‌هایی رأی دهند که توانایی آنها در مدیریت کلان به اثبات رسیده باشد.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در برهه حساس کنونی شاید بیش از هر زمان دیگری انتخاب فرد اصلح اهمیتی دوچندان پیدا کرده و بی تفاوتی نسبت به انتخابات نه تنها اوضاع را درست نمی‌کند، بلکه میدان را برای کُری خوانی دشمنان و بدخواهان نظام بازتر می‌کند.

ایران همانند هر کشوری در دنیا دشمن دارد و جلوی استعمار خارجی می‌ایستد و مقاومت می‌کند و دشمنان سال هاست منتظر زمانی هستند تا به جمهوری اسلامی آسیب بزنند.

دشمن تا زمانی که ببیند مردم در وسط میدان هستند راهی برای ضربه زدن ندارد و تلاشش بی نتیجه می‌ماند، ولی زمانی که مردم صحنه را خالی کنند، سینه ستبر کرده و به هدف خود نزدیک می‌شود.

همان اندازه که درست رأی دادن و انتخاب کردن باعث پیشرفت کشور می‌شود، رأی ندادن نیز موجب جولان افراد سودجو و سوء استفاده کردن از این فضا می‌شود و کشور را به عقب می‌راند.

انتخابات ۱۴۰۰ و باید‌های اصلح گزینی / سرنوشتی ۴ ساله که دیگر میدان آزمون و خطا نیست

انتخابات میدان نبرد با شمن

انتخابات یکی از زمان‌هایی است که مردم به دشمن اعلام می‌کنند ما در میدان هستیم.

شاید فردی را که به عنوان مجری قوانین انتخاب کنیم، درست عمل نکند، ولی این موضوع دلیل بر شرکت نکردن در دوره بعدی انتخابات نیست.

متین پور کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: مردم با رأی دادن و مشارکت آگاهانه شان، امنیت و زره پوشی در برابر دشمن ایجاد می‌کنند.

او بیان می‌کند: اگر رأی ندهیم ناخودآگاه این پیام را به دشمن می‌دهیم که هرگونه ناامنی که برای کشور‌های دیگر ایجاد کردید، می‌توانید در ایران هم اجرایی کنید.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان می‌کند: نارضایتی از عملکرد مسئولان اجرایی مبحثی است که به درون کشور مربوط می‌شود و مردم باید سعی کنند تا دفعات بعد، فرد اصلحی را انتخاب کنند.

متین پور با اشاره به حساسیت انتخابات کنونی ادامه می‌دهد: مشکلات درون کشور را نباید به بیرون کشاند، چرا که دشمن جری می‌شود و می‌گوید حال که در داخل کشور آشفتگی وجود دارد از فرصت استفاده کنم و از درون به این کشور و نظام آسیب بزنم.

انتخابات ۱۴۰۰ و باید‌های اصلح گزینی / سرنوشتی ۴ ساله که دیگر میدان آزمون و خطا نیست

این کارشناس مسائل سیاسی البته بر این نکته نیز تأکید می‌کند و می‌گوید: رأی ندادن، فرد را در برابر مطالبه گری از دولت، ساکت می‌کند، چرا که اگر دولتی روی کارآمد و ضعیف بود حق اعتراض نداریم، چون در روی کار آوردنش نقشی نداشته ایم.

حجت الاسلام نخعی پور کارشناس فرهنگی و مسئول اداره فرهنگی و تبلیغی حوزه عِلمیه استان نیز در این زمینه می‌گوید: برگزاری انتخابات در ایران سابقه چند صدساله ندارد و بیش از ۴۰ سال است که مردم حق انتخاب دارند؛ یقینا در قسمت‌هایی دچار اشتباه شدیم، اما اشتباه داشتن مهم نیست، اصرار بر اشتباه کردن بد است.

او بیان می‌کند: اعتراض و ناراحتی از وضعیت موجود نتیجه انتخاب نادرست خودمان است، آیا راهکار آن این است که دوباره شرکت نکنیم؟ نتیجه شرکت نکردن در انتخابات چه می‌شود؟

شعارزدگی، دور شدن از انتخاب فرد صالح

حجت الاسلام نخعی پور کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود احساساتی عمل کردن در انتخابات است، می‌گوید: در انتخابات گذشته، شعار‌ها از سوی افراد غیر متخصص پررنگ و بازنشر داده می‌شد و جو روانی ایجاد می‌کرد؛ این جو روانی نیز از سوی مطبوعات و سلبریتی‌ها روی مردم تاثیر بسیاری می‌گذاشت.

او همچنین با خوشحالی از افزایش آگاهی و سواد سیاسی مردم بیان می‌کند: آگاهی مردم نسبت به سال‌های قبل بالاتر رفته و در حال حاضر نامزد‌های انتخاباتی نمی‌توانند هر شعاری بدهند و دستشان خیلی بسته‌تر از ۲۰ سال پیش است، زیرا برخی شعار‌ها را افرادی بیان کردند که نتوانستند آن‌ها را اجرایی کنند و به نتیجه مطلوب برسانند.


بیشتر بخوانید


متین پور کارشناس مسائل سیاسی نیر به خبرنگار ما می‌گوید: شعار‌های نامزد‌های انتخاباتی باید با واقعیت موجود جامعه تطبیق داشته باشد و گرنه شعار دروغین است.

او اضافه می‌کند: برخی نامزد‌ها با شعار‌های دور ازواقعیت مردم را دچار شعارزدگی می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه می‌دهد: مردم نباید صرفا با یک شعار به نامزد انتخاباتی رأی دهند، بلکه باید عملکرد او را در نهاد‌هایی که خدمت کرده بررسی کنند و ببینند آیا شعار‌های او با توجه به نحوه عملکرد او باعث توسعه و پیشرفت می‌شود؟

راجی نویسنده کتاب گام تمدن ساز می‌گوید: علاقه‌مندان به غرب، نه دین برای مردم می‌گذارند و نه دنیا، اما اگر کسی را انتخاب کنیم که قائل به مسائل و نیروی درون کشور نباشد و از توانمندی‌های دورنی استفاده نکند، کشور را در حوزه بین الملل و هم در حوزه معیشتی ضعیف می‌کند.

انتخابات ۱۴۰۰ و باید‌های اصلح گزینی / سرنوشتی ۴ ساله که دیگر میدان آزمون و خطا نیست

مشاوران، راه شناخت نامزد‌های انتخاباتی

کارشناسان رسانه و مسائل سیاسی می‌گویند: شناخت تیم رسانه‌ای و مشاوران به مردم در انتخاب درست و اصلح کمک زیادی می‌کند.

بررسی حضور مشاوران و افراد در جریانات سیاسی و اجتماعی کشور و عملکردی از خود که به جا می‌گذارند، گویای نوع تفکر و نگاهشان برای رفع مشکلات است.

متین پور کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت شناخت مشاوران نامزد‌های انتخاباتی می‌گوید: از موضوعاتی که باید هر فرد مورد توجه قرار دهد این است که مشاوران و اطرافیان نامزد مورد نظر چه کسانی هستند و تا کنون برای رفع مشکلات کشور چه کار‌هایی انجام داده اند.

او با بیان اینکه هر مسئول باید برنامه‌ای برای رفع مشکلات کشور با نگاه به درون داشته باشد، عنوان می‌کند: اگر نتوانستیم فرد اصلح را انتخاب کنیم باید به افراد صالح مراجعه کنیم.

انتخابات ۱۴۰۰ و باید‌های اصلح گزینی / سرنوشتی ۴ ساله که دیگر میدان آزمون و خطا نیست

نخبگان قشر گفتمان ساز انتخابات اند / مردم برنامه‌های نامزد‌ها را از نخبگان می‌خواهند

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: مردم باید به برنامه‌های نامزد‌ها توجه کنند و این کار نیاز به متخصص دارد و عموم باید به اهل فن مراجعه کنند.

حجت الاسلام نخعی پور کارشناس مسائل فرهنگی در این زمینه می‌گوید: نمی‌توانیم از عموم مردم انتظار داشته باشیم که به بررسی کامل و جامع شخصیت‌های انتخاباتی بپردازند، بلکه این کار را باید نخبگان و به کمک استادان دانشگاه، معلم انقلابی، دانشجوی انقلابی و طلبه انقلابی انجام دهند.

او بیان می‌کند: قشر نخبه جامعه و کسانی که با نخبگان در ارتباط هستند، دو قشر جریان ساز و گفتمان سازند هستند و نقش پررنگ و حساسی در انتخابات دارند، قشری هم که با نخبگان در ارتباط نیستند، ولی با مردم در ارتباطند باید به نشر گفتمان سازی‌ها بپردازند.

حجت الاسلام نخعی پور ادامه می‌دهد: در خراسان جنوبی در مواردی مردم از نخبگان شان جلوتر عمل کردند، همیشه در صحنه حاضر شدند و با بالاترین نرخ مشارکت، بهترین انتخاب‌ها را داشتند.

انتخابات ۱۴۰۰ و باید‌های اصلح گزینی / سرنوشتی ۴ ساله که دیگر میدان آزمون و خطا نیست

از تاریخ عبرت بگیریم

علم تاریخ برای عبرت گرفتن است تا آن را بخوانیم و دوباره تجربه نکنیم، اگر حواسمان باشد می‌بینم که تاریخ درحال تکرار شدن است.

متین پور کارشناس مسائل سیاسی مردم را به تأمل در انتخاب هایشان فرا می‌خواند و می‌گوید: مردم در زمان حضرت علی (ع)، چون همپای ولایت نبودند، به مولایشان فشار آوردند که فرد ناصالحی را در رأس اجرای قوانین قرار دهد.

او در ادامه واقعه عاشورا را نتیجه بد عهدی کوفیان و روی آوردن شان به فرد ناصالح در زمان حضرت علی می‌داند که علاوه بر آسیب زدن بر اصل ولایت، مردم را هم در تنگا قرار داد.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی رأی ندادن، همان سکوت در برابر افراد ناصالح است؛ کسانی که رأی نمی‌دهند مانند افرادی هستند که در روز عاشورا با سکوتشان منجر به رویارویی امام حسین (ع) با دشمن شدند، پیمان شکنانی که به امام زمان شان پشت کردند و با یک انتخاب غلط و نادرست آخرتشان را بر باد دادند.

در انتخابات حساس ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، سرنوشت سیاسی مردم و کشور را نباید دوباره در میدان آزمون و خطا قرار داد؛ نه می‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود و نه هم بدون شناخت پا به عرصه انتخاب گذاشت.

گزارش از فهیمه کدخدا
انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار