رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به افزایش دما و کمبود بارش، تامین آب شرب و انرژی برق آبی در بخش کشاورزی با معضلات زیادی روبرو است.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کم بارشی در اکثر نقاط کشور حاکم است، اظهار کرد: با توجه به کاهش ۴۱ درصدی بارش کمتر از نرمال و پایان فصل بارش، درصد بی هنجاری منفی چشمگیر است.

وی با اشاره به اینکه بارش چندانی در فصل تابستان نداریم، افزود: خرداد و سه ماهه تابستان فصل خشک کشور است به طوری که در این مدت مقادیر محدودی بارش در نوار شمالی و جنوبی کشور داریم‌.

وظیفه با اشاره به اینکه میانگین دما نسبت به ۵۰ سال گذشته بالاتر بوده است، بیان کرد: در نیمه غربی کشور همچون استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان یک تا ۳ درجه بالاتر از نرمال بوده است که این موضوع در کنار کمبود بارش موجب شده از لحاظ تامین آب شرب و انرژی برق آبی بویژه در بخش کشاورزی با معضلاتی روبرو شویم.

وی با اشاره به اینکه بارش در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب فارس بالای ۸۰ درصد کمتر از نرمال است، بیان کرد: در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل ۱۵ تا ۲۰ درصد بارش ها کمتر از نرمال است. به طور کلی استانی نیست که بالاتر از نرمال بارش داشته باشد و تنها درصد آنامولی یا بی هنجاری متفاوت است.

رئیس مرکز خشکسالی درباره چشم انداز بارش و دما در ماه های آتی گفت: در ماه های آتی بارش چندانی نداریم و در صورت بارش نفوذی در زمین به علت تبخیر نداریم و از طرفی در فصل تابستان برای نیمه غربی دما یک تا سه درجه و نیمه شرقی نیم تا یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود.

وظیفه با اشاره به اینکه بارش در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب فارس بالای ۸۰ درصد کمتر از نرمال است، بیان کرد: در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل ۱۵ تا ۲۰ درصد بارش ها کمتر از نرمال است. به طور کلی استانی نیست که بالاتر از نرمال بارش داشته باشد و تنها درصد آنامولی یا بی هنجاری متفاوت است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به موضوع کمبود بارش و چالش جدی در بخش کشاورزی بسیاری از استان ها دسترسی شان به آب شرب به شدت کاهش پیدا کرده است، همچنین استان های ایلام، کرمانشاه و لرستان که در فصل بهار بارش چندانی نداشتند، اگر از قبل تمهیداتی ندیده باشند، در بخش کشاورزی دچار خسارت می شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار