ابراز نگرانی سازمان ملل از تشدید تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان

سازمان ملل درخصوص بازگشت تنش‌ها به روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، پس از آتش بس دو کشور همسایه، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازعربی ۲۱، «استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست مطبوعاتی سازمان، ملل آذربایجان و ارمنستان را به خویشتن داری درخصوص هر اقدامی که موجب افزایش تنش‌ها شود، فراخواند.

او گفت: تحولات مرز‌های میان آذربایجان و ارمنستان را با نگرانی دنبال می‌کنیم و همه نهاد‌های اثرگذار را به خویشتنداری نسبت به هر اقدامی که تنش‌ها میان دو کشور را افزایش دهد، دعوت می‌کنیم.

دوجاریک افزود: ما درک می‌کنیم که مذاکرات در ال انجام است و تمام مسائل پیچیده دوجانبه باید به شکل مسالمت آمیز و از طریق گفتگو و ابزار دیپلماتیک حل گردد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه روز پنج شنبه اقدام سربازان ارمنی به کاشت مین در خاک آذربایجان را «اقدام تروریستی و خرابکارانه» خواند.

وزارت دفاع آذربایجان نیز مدعی شد ارمنستان در مناطق «کلبجر، گده بی و شوشا» آتش بس را نقض کرده است.

مقامات آذربایجان پس از این ادعا تعدی به مرز‌های ارمنستان را انکار کرده و گفتند نیرو‌های آنان فقط از مرز‌های کشورشان دفاع می‌کنند. آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان گفت: تا زمانی که نیرو‌های آذربایجان به حقوق مرزی ارمنستان احترام نگذارند و قلمرو مرزی را ترک نکنند، هیچ مذاکره‌ای به منظور تعیین حدود مرز‌ها صورت نخواهد گرفت.

وزارت دفاع ارمنستان اخیرا در اطلاعیه‌ای با تاکید بر اینکه هرگونه تجاوز به تمامیت ارضی ارمنستان که می‌تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد غیرقابل قبول است، خواستار خروج بی قید و شرط نیرو‌های جمهوری آذربایجان از خاک این کشور شد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد مسکو، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به حل تمامی مشکلات خود از راه‌های مسالمت‌آمیز دعوت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار