سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان از آغاز اجرای طرح غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان، شجاع احسانی گفت: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان که همه ساله در آبان انجام می‌شد در ۲ سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از ازدحام مرجعه کنندگان در راستای تحقق اهداف تعیین شده زمان اجرای آن به نیمه اردیبهشت تغییر یافت و تا پایان سال ادامه دارد.

او با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی در ۹ پایگاه دائمی شهرستان‌ها اجرا می‌شود، افزود: پارسال با شناسایی ۲ هزار و ۲۰۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم، برای مداخلات بعدی به سطوح بالاتر از جمله بینایی سنج و به چشم پزشک ارجاع داده شدند و برای ۲۰۰ نفر نیز عینک تهیه شده است.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان تاکید کرد: در صورت نیاز به جراحی چشم برای کودکان بی بضاعت هزینه آن در مراکز دولتی را سازمان بهزیستی تقبل می‌کند.

احسانی تصریح کرد: تمامی کودکان سه تا ۶ سال ضروریست هر سال یک مرتبه به این مراکز مراجعه کنند و در صورتی که در مراجعه اول سلامت چشم آن‌ها تایید شد ضروری است در سال‌های بعد نیز غربالگری بینایی انجام دهند، زیرا چشم کودکان در حال رشد و اختلالات بینایی هم در حال تشدید است.

او افزود: در حالیکه انتظار می‌رفت حدود ۴۶ هزار کودک در طرح غربالگری بینایی مشارکت داشته باشند، اما نگرانی والدین از ابتلای فرزندشان به ویروس کرونا موجب شد پارسال تنها ۲۵ هزار و ۱۴۴ نفر از جامعه هدف مورد غربال بینایی قرار گیرند.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: سه تا ۶ سالگی زمان طلایی غربالگری چشم کودکان محسوب می‌شود و اگر کودکان این دوره طلایی را از دست بدهند، دیگر نمی‌توان از پیشرفت اختلالات بینایی آنان که گاه منجر به کم بینایی و نابینایی می‌شود، جلوگیری کرد.

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.