وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعدد و متنوعی سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «دیگر به کارشناس خارجی در کشور نیاز نداریم»، «تمهیدات دانشگاه پیام نور برای دانشجویان در زمان قطعی برق»، «برگزاری مجدد آزمون مجازی در زمان قطعی برق»، «تسهیلات شورای عالی برای جذب نخبگان خارج نشین»، «اکثر دانشگاه‌ها به زودی با کمبود داوطلب دکتری مواجه می‌شوند»، «تاریخ ثبت نام و برگزاری آزمون استخدامی وزارت علوم اعلام شد»، «بیانیه اعتراضی ۱۶۰ دانشگاه کشور به دبیر کل سازمان ملل متحد» و «دومین کارت زرد مجلس به وزیر علوم» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته ای که گذشت بود. 

دیگربه کارشناس خارجی در کشور نیاز نداریم

علی خاکی صدیق،  معاون آموزشی وزارت علوم در ارتباط ویدئو کنفرانسی در آیین بزرگداشت استادان نمونه دانشگاه یزد با بیان اینکه که دیگربه کارشناس خارجی در کشور نیاز نداریم، اظهار کرد: اگر امروز در کشور به آموزش‌های جدید نیاز داشته باشیم، یک دانشگاه دوره را تعریف و اجرایی می‌کند، در حوزه آموزشی ده‌ها و صد‌ها دوره جدید تعریف شده که بسیاری از آن‌ها تقاضامحور است یعنی صنعت یا حوزه‌ای آن را درخواست داشته تا اجرایی کنیم که قدرت تحرّک و دانشگاه‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهد.

تمهیدات دانشگاه پیام نور برای دانشجویان در زمان قطعی برق

امیرحسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تمهیدات دانشگاه پیام نور برای رفع مشکلات دانشجویان در زمان قطعی برق، گفت: قطعی برق موجب اخلال در سیستم امتحانات دانشگاه پیام نور می‌شود. دانشگاه پیام نور در بازه زمانی امتحانات، بیش از سه میلیون نفر آزمون الکترونیکی در سراسر کشور برگزار می‌کند و قطعی برق، علاوه بر اینکه نظم سیستم امتحانات را با مشکل مواجه می‌کند، موجب ایجاد اضطراب و نگرانی در دانشجویان خواهد شد.

بهروز افزود: دانشگاه پیام نور همواره اهتمامی جدی بر ایجاد امنیت خاطر، آرامش، نظم، دقت و سلامت آزمون‌ها داشته است و با توجه به اینکه آزمون‌ها به صورت کاملا الکترونیکی و در بستر اینترنت برگزار می‌شود، متاسفانه قطعی برق و یا احتمال قطعی آن موجب اختلال در آزمون، کاهش دقت و اعتماد به نفس دانشجویان و یا عدم موفقیت آن‌ها در پاسخ به سوالات می‌شود.

برگزاری مجدد آزمون مجازی در زمان قطعی برق

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گوی زنده با بخش خبری اظهار کرد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا چاره‌ای جز استفاده از آموزش‌های الکترونیکی نداریم. در ترم جاری انتظار داشتیم که بخشی از امتحانات پایان ترم را به شیوه حضوری برگزار کنیم و در این خصوص نامه‌ای را به تمامی دانشگاه‌ها برای آمادگی شان هم ابلاغ کرده بودیم اما به علت رخداد پیک چهارم کرونا همه امتحانات به صورت مجازی در عمده دانشگاه‌ها برگزار خواهند شد. در شهر‌های آبی و زرد که نیازی به تردد دانشجویان در بین شهر‌ها وجود نداشته باشد، می‌توانند امتحانات را حضوری برگزار کنند که بخش عمده‌ای از آن را شامل می‌شود.

تسهیلات شورای عالی برای جذب نخبگان خارج نشین

عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مصوبه راهکار‌های ارتقاء، جذب، نگهداشت و بازگشت نخبگان، به منظور حفاظت و صیانت از نخبگان، تسهیل بازگشت نخبگان ایرانی در سطح جهان و حضور نخبگان کشور‌های اسلامی در کشور مورد تصویب اعضای شورای عالی قرار گرفت.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حمایت از بازگشت نخبگان ایرانی خارج از کشور در این مصوبات پیش‌بینی شده است، گفت: مواردی که می‌تواند این مسائل را تسهیل کند هم به لحاظ اداری و هم از جهت فرآیند‌های استخدامی پیش‌بینی شده است. در همین راستا، تبصره‌ای اختصاص پیدا کرده که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور می‌توانند نخبگان را به صورت پیمانی و موقت برای یک سال استخدام کنند تا فرآیند جذب انجام شود. معمولا نخبگان وقتی به کشور برمی‌گردند، گرفتار فرآیند اداری طولانی می‌شوند که با این مصوبه ظرفیت‌های کوتاه شدن استخدام و بکارگیری آن‌ها فراهم شده است. همچنین مقرر شد الزام ارائه کارت پایان خدمت برای مرحله جذب نخبگان برداشته شود.

اکثر دانشگاه‌ها به زودی با کمبود داوطلب دکتری مواجه می‌شوند

غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در اولین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران اظهار کرد:در آینده نزدیک اکثر دانشگاه‌های کشور با کمبود داوطلب ورود به دوره‌های دکتری روبرو می‌شوند. باید بخشی از پژوهشگران دانشگاهی دوره‌های دکتری به ویژه در دانشگاه‌های استانی به شیوه‌های دیگر تامین شوند، بنابراین ما نمی‌توانیم به طور مرتب روی متقاضیان نامحدود دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد حساب کنیم.

او ادامه داد: باید دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی را تقویت کنیم و دپارتمان‌های مهندس مکانیک باید برنامه‌های جدی داشته باشند تا دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی را جایگزین دوره‌های دکتری کنند و این امر اعتباراتی می‌خواهد که باید بخشی از آن توسط دانشگاه‌ها و بخشی از سوی صندوق‌ها و نهاد‌های حمایتی مانند بنیاد نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران تامین شود یا از طریق اعتبارات پژوهشی ۴۰ درصد که از طریق عقد قرارداد بین دستگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها تامین می‌شود.

تاریخ ثبت نام و برگزاری آزمون استخدامی وزارت علوم اعلام شد

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تاریخ ثبت نام و برگزاری آزمون استخدامی دانشگاه‌ها، موسسات و پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال ۱۴۰۰ مشخص شد.

سخنگوی سازمان سنجش در ادامه اظهار کرد: به اطلاع متقاضیان ثبت نام و شرکت در آزمون استخدامی دانشگاه‌ها، موسسات و پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال ۱۴۰۰ می‌رساند که ثبت نام برای شرکت در این آزمون منحصراً بصورت اینترنتی از روز سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ آغاز و در روز شنبه ۲۲ خرداد به پایان می رسد.

بیانیه اعتراضی ۱۶۰ دانشگاه کشور به دبیر کل سازمان ملل متحد

بیش از ۱۶۰ دانشگاه سراسر کشور به صورت خودجوش در بیانیه‌ای اعتراضی به دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار جلوگیری از جنگ و نقض حقوق بشر در فلسطین شدند.

دومین کارت زرد مجلس به وزیر علوم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی چهارم خرداد از پاسخ‌های منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سؤال سید مصطفی آقامیرسلیم نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با ۷۵ رأی موافق، ۱۲۷ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۹ رأی قانع نشدند.

این نماینده پرسیده بود که  «از سرمایه عظیم علمی متشکل از هشتاد هزار عضو هیئت علمی و بیش از سه و نیم میلیون دانشجو چگونه برای ارائه پیشنهاد چاره جویی مشکلات کشور استفاده شده و چه دستاورد ملموسی برای جامعه داشته است؟» آقامیرسلیم در پایان سؤال خود ضمن اعلام عدم اقناع از پاسخ وزیر اظهار کرد که «مجموع فعالیت‌های وزارت علوم از نظر آماری جوابگوی نیاز‌های کمی و کیفی نبوده است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار