فیلم سینمایی «گیج گاه» در دومین روز برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به فیلم های این جشنواره اضافه شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اکران فیلم های جشنواره جهانی فیلم فجر از دیروز آغازشده است.در این گزارش به اتفاقاتی می پردازیم که در روز دوم این جشنواره جهانی رخ داده است:


بیشتربخوانید


کارگاه تجربه‌های فیلم‌نامه از جمله کارگاه های این رویداد سینمایی است.موارد زیر در  دومین روز برگزاری جشنواره در این کارگاه ها مطرح شد:

داستان‌ها چیزی بیش از تجربه‌های زیسته برای ما فراهم می‌کنند

 مهران کاشانی فیلم‌نامه‌نویس سینما که در کارگاه آموزشی «تجربه‌های فیلم‌نامه‌ای؛ تفاوت داستان با واقعیت» که شب گذشته چهارشنبه ۵ خرداد به‌صورت مجازی برگزار شد، درباره دلایل میل فطری انسان‌‎ها به دنبال کردن قصه‌ها بیان کرد: این سؤال در فرهنگ ریشه دارد و داستان‌گویی فرآیندی متکی بر خیال است. داستان‌ها شبیه زندگی و حامل معنا هستند و عده‌ای به این دلیل داستان را دوست دارند. در ساده‌ترین حالت نیز عده‌ای گرایش‌شان به داستان، به دلیل مفرح بودن آن است و هر دو گروه نیز درست می‌گویند. به نظر من، اما معنا در علاقه ما به داستان دخیل است، زیرا تفریح را بی واسطه حس می‌کنیم.

وی افزود: داستان‌ها تجاربی از زندگی را به ما می‌دهند که در زندگی واقعی، فرصت تجربه آن را پیدا نمی‌کنیم. داستان تجربه‌ای نیابتی و کم‌هزینه است. نماینده ما در فیلم به جای ما تجربه می‌کند و ما این فرآیند را هم‌ذات‌پنداری می‌نامیم. داستان‌ها ما را می‌خندانند و می‌گریانند، وسوسه می‌کنند و چیزی بیشتر از تجربه‌های زیسته را برای ما فراهم می‌کنند.

کاشانی ادامه داد: تأثیر فیلم، عاطفی است و این نقطه تمایز آن با متن و ادبیات است. اگر یک متن از یک نویسنده بخوانید، اما فیلمی ببینید که همان گزاره را بیان و اثبات می‌کند، بر شما تأثیر ماندگارتری دارد. ما چندان با اعتقاداتمان زندگی نمی‌کنیم، بلکه با عواطف خود زندگی می‌کنیم. عواطف و هر آنچه به آن مربوط است گویی منطق ما را دور می‌زند و بر ما رسوخ می‌کند و این تعریف هنر است.

اهمیت چطور گفتن در سینما

وی گفت: در سینما علاوه‌بر چه چیز گفتن، چطور گفتن هم مهم است؛ بنابراین اگر من نتوانم بر عواطف مخاطب خود به‌عنوان فیلمساز تأثیر بگذارم، معتقدم که هنر به‌عنوان وسیله ارتباط عاطفی با مخاطب تأثیر خود را نگذاشته است.

کاشانی درباره شکاف میان واقعیت و داستان بیان کرد: در سینما شخصیت باید دست به کنش بزند. درام به چیزی نیاز دارد که شاید در زندگی واقعی لزوما نباشد، همچنین به موانعی برای شخصیت نیاز دارد. در اینجا یک تقسیم‌بندی موجود است. در فیلم‌نامه‌نویسی یا ادبیات داستانی شاه پیرنگ، خرده پیرنگ، بدون پیرنگ و ضد پیرنگ وجود دارد. دامنه تغییر شخصیت اصلی فیلم‌نامه هرچقدر بیشتر باشد با شاه پیرنگ مواجه هستیم. اگر کمتر باشد، خرده پیرنگ و اگر تغییری در کار نباشد بدون پیرنگ است. شاه پیرنگ‌ها شاید بیش از ۸۰ درصد آثار سینمایی را تشکیل می‌دهند. شخصیت به دنبال مواجهه با موانع به هدف خود نمی‌رسد و تغییراتی می‌کند. شاه پیرنگ به آرزو‌های ما نزدیک‌تر است، اما خرده پیرنگ‌ها شبیه زندگی خودمان و واقعی‌تر هستند. اما فیلم‌های بدون پیرنگ، ما را به تأمل در هستی دعوت می‌کنند و جلب توجه کردنشان سخت‌تر می‌شود.

در ادامه، سحر عصر آزاد در بخش دیگری از این کارگاه بیان کرد که گاهی برخی از نویسندگان درگیر قواعد پیرنگ با هدف فروش در گیشه می‌شوند و نظر کاشانی را در این‌باره پرسید. کاشانی در پاسخ گفت: این حرف واقعی است، اما پیرنگ‌ها نوعی هستی‌شناسی ارائه می‌دهند. اما بهترین داستان هر فرد، این است که به خودش وفادار بماند. واقعیت این است که اگر فکر کنیم تغییرات ما چندان عجیب نیستند، بنابراین به خرده پیرنگ نزدیک‌تر می‌شویم. اما در همین حال هم می‌توان شاه پیرنگ نوشت، اما بوی اغراق می‌دهد.

وی با اشاره به یکی از ویژگی‌های آثار فیلمسازان شاخص توضیح داد: اصیل‌ترین حالت این است که فیلمسازان شاخص، رنگ فیلم‌هایشان متفاوت است. می‌توان فهمید که فلان اثر به رنگ جان فورد، فلینی و... است.

ادبیات، پویایی را از مخاطب می‌طلبد و سینما، انفعال را

سحر عصرآزاد منتقد و کارشناس این کارگاه نیز در ادامه، مبحثی مبنی بر اینکه هر حسی مدیوم خاص خود را دارد، مطرح کرد و مهران کاشانی در این‌باره بیان کرد: برای خود من سال‌ها طول کشید تا بدانم چه چیزی ادبیات و چه چیزی سینما است. هنوز هم نمی‌توانم ادعا کنم که بر آن مسلط هستم، اما دست کم تفکیک آن برایم راحت‌تر است. ادبیات مطالعه و فعالیت پویا می‌طلبد، اما مشاهده کردن، فعالیت انفعالی است. ادبیات راوی دارد؛ اگرچه سینما نیز نقطه دید دارد، اما راوی در ادبیات، برای مخاطب واقعه و کنش را توضیح می‌دهد، اما در سینما باید دید و فهمید و ذهنیت و احساس و اندیشه شخصیت را ادراک کرد.
عصر آزاد با اشاره به سلطه‌جویی در سالن تاریک سینما و حاکمیت بر حواس تماشاگر و از سویی دیگر، امکان ترک کردن سالن توسط تماشاگر بر اهمیت فیلم‌نامه خوب؛ در اصطلاح، قلاب انداختن تاکید کرد.

مهران کاشانی نیز در این‌باره توضیح داد: فیلم‌نامه‌نویس، جهانی را خلق می‌کند که بازیگر، فیلمبردار و سایر عوامل همه به آن مراجعه می‌کنند.

وی در پایان گفت: فیلم‌نامه‌نویسی لزوما فن نیست بلکه دانشی میان‌رشته‌ای است و باید از همه رشته‌ها، به‌نوعی سررشته داشت.

«واپسین و نخستین انسان‌ها» در مسیر جشنواره جهانی فیلم فجر

مستند «واپسین و نخستین انسان‌ها» به عنوان اولین و تنها مستند بلند کارنامه یوهان یوهانسن آهنگساز فقید و شهیر ایسلندی، در بخش مستند زیر ذره‌بین سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود.

یوهانسن که نامزدی جوایز معتبری، چون اسکار، گلدن گلوب و گرمی را در کارنامه خود دارد، در حوزه موسیقی فیلم برای آثاری مانند «نظریه هم چیز»، «تازه وارد»، «زندانی‌ها» و «چیکاریو» قطعاتی درخشان و فراموش نشدنی خلق کرده است.

«واپسین و نخستین انسان‌ها» برای نخستین بار چند ماه پس از درگذشت کارگردانش در هفتادمین دوره جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.

این فیلم اقتباسی است از کتابی با همین عنوان نوشته الاف استاپلتون که در سال ۱۹۳۰ نوشته شده بود. از نقاط قوت فیلم می‌توان به فیلمبرداری سیاه و سفید شانزده میلیمتری و گویندگی تیلدا سوئینتون در مقام راوی اشاره کرد.

دبرا یانگ منتقدهالیوود ریپورتر درباره این فیلم نوشته‌است: «فیلمبرداری اشتورلا برانت گرولن با جسارت اشکالی هندسی از بتون را در برابر آسمانی به رنگ خاکستری روشن برش می‌زند و بُعدی بعید و به تقریب معنوی به آن می‌بخشد. شنیدن انگلیسی عمیق، سلیس و با آرامش تیلدا سوئینتون لذتی واقعی است. خرد آینده‌بین او مردم زمانه ما را مخاطب قرار می‌دهد و اذهان گذشته را که می‌توانند به سمت حقایق بزرگ هدایت شوند و جریان تاریخ را تغییر دهند. او به ما یادآور می‌شود که انسان‌ها در طول حیات کیهان تنها جسم محسوب شده اند و ما بهتر است با این تامل فلسفی در شبی خوش غرقه شویم که شگرف‌اند ستارگان و بشریت محلی از اعراب ندارد در نگاهشان.»

فیلم سینمایی «گیج‌گاه» جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه شد.

 فیلم سینمایی «گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی به بخش فیلم‌های ژانر معاصر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه شد و از امروز پنجشنبه ۶ خرداد ماه در جدول اکران سینما‌های نمایش دهنده آثار جشنواره قرار گرفت.

جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی و فرهاد آئیش بازیگران اصلی این فیلم هستند و میرولی‌الله مدنی تهیه‌کنندگی «گیج‌گاه» را برعهده دارد.

«گیج‌گاه» پیش از این در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اول و بهترین تدوین شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار