سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان مرودشت از اشتغال پانصد نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با بهره‌مندی در کارگاه رنگرزی سنتی مرودشت، خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،کاظم فلاحی سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان مرودشت، گفت: کارگاه رنگرزی سنتی مرودشت از ۳ استاد رنگرز حرفه‌ای و ۱۰۰ ریسنده نخ در سطح شهرستان و استان فارس برخوردار بوده و از معدود شهرستان‌هایی است که صنعت رنگرزی سنتی را همچنان زنده نگه‌داشته است و به‌طور میانگین مواد اولیه شامل نخ رنگ‌شده را به‌ صورت گیاهی و سنتی  برای ۴۰۰ بافنده قالی، گلیم و گبه در پهنه استان فارس فراهم می‌کند.

او، در بازدید از کارگاه رنگرزی سنتی روستای قاسم‌آباد مرودشت، بیان کرد: رنگرزی گیاهی در استان فارس رو به فراموشی است که افراد انگشت‌ شماری در  این رشته تخصصی فعالیت می‌کنند.

فلاحی، با اشاره به شعار امسال رهبری با موضوع تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها تصریح کرد: هرچند هنر رنگرزی سنتی در شهرستان مرودشت هنوز زنده و پابرجا مانده اما این صنعت کهن، نیازمند حمایت بوده زیرا از یک‌سو هنوز  در این حوزه تقاضا‌هایی از خارج از کشور وجود دارد و از سویی دیگر هنرمندانی که در رشته رنگرزی گیاهی سنتی فعال هستند، تعدادشان انگشت‌ شمار است.

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان مرودشت، ادامه داد: نباید با گذشت زمان و به‌صرفه بودن رنگ‌های شیمیایی موجب رنگ باختن هنر رنگرزی سنتی و گیاهی شد زیرا رنگرزی و بافته‌های داری، حلقه یک زنجیره محسوب می‌شود، چنانچه یکی از این حلقه‌ها حذف شود دیگری نیز آسیب جدی خواهد دید.

او، با تاکید بر استقبال تجار بین‌ المللی از دستبافت‌های داری ایران و شناخت تخصصی که از رنگ‌های گیاهی و ماندگاری و کیفیت آن دارند، افزود: در بازرگانی بین‌المللی تقاضا مبنی بر دست بافته‌هایی با رنگرزی گیاهی و سنتی است، اما چنانچه در حوزه‌ تولید این صنعت حمایت‌های لازم نشود بی‌شک بازار دست بافته‌های اصیل عشایر و روستاییان فارس و همچنین مرودشت که حاصل دسترنج بانوان هنرمند بوده، دستخوش تغییرات غیرقابل‌انتظار گشته و در صورت نبود حمایت و رفع موانع، رو به افول می‌رود.

اولدوز روستایی، کارشناس مسئول صنایع‌دستی شهرستان مرودشت نیز از استان فارس به‌ عنوان یکی از مراکز مهم رنگرزی ایران در گذشته‌های بسیار دور نام برد و اضافه کرد: شهرستان مرودشت به دلیل طبیعت خاص، سبک زندگی،  پیشه و کسب‌ و کار مردمانش پیشینه و اصالتی که داشته و دارد، در این صنعت سنتی، از جایگاهی خاص برخوردار بوده است.

او، اظهار کرد: دستبافته‌های عشایری و روستایی مرودشت درگذشته‌های دور شاهد این ادعا بوده که در بافت از رنگ‌های گیاهی استفاده‌ شده است.

رنگرزی یا صباغی هنر اصیلی است که قدمت آن به تولید نخستین فرش ایرانیان می‌رسد و در رنگرزی گیاهی، ماندگاری رنگ‌ها بیشتر است که با گذشت زمان  رنگ ها جلوه خاص‌تر و شفاف‌تری پیدا می‌کنند.

در این نوع رنگرزی از عصاره و پوست گیاهان و میوه‌ها مانند پوست گردو، انار، جاشیر، روناس، کاه گندم، پوسته بلوط، نیل و نیز زعفران برای رنگ کردن نخ‌ ها استفاده می‌شود که ماندگاری این رنگ‌ها قابل‌مقایسه بارنگ‌های شیمیایی نیست.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار