مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ به عنوان آخرین پالایشگاه این میدان مشترک در آینده نزدیک به مرحله راه‌اندازی می‌رسد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در حاشیه بازدید دو روزه از آخرین مراحل پیشرفت طرح‌های پارس جنوبی در منطقه کنگان و عسلویه بیان کرد: کارفرما طرح‌های در حال اجرا در پارس جنوبی را به‌طور ارزیابی می‌کند تا با برطرف کردن موانع پیش رو، اجرای این طرح‌ها با سرعت بیشتری دنبال شود.

او ادامه داد: بر اساس تعهد‌هایی که به وزارت نفت داده شده و بنابر ضرورت تکمیل طرح‌های باقیمانده میدان گازی پارس جنوبی، نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ به عنوان آخرین پالایشگاه این میدان مشترک در آینده نزدیک به مرحله راه‌اندازی می‌رسد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: واحد ۱۲۲ که سوخت مصارف داخلی پالایشگاه از طریق آن تأمین می‌شود، از مدت‌ها پیش آماده بهره‌برداری است، اما به دلیل بروز اشکالی جزئی راه‌اندازی این بخش با اندکی تأخیر روبه‌رو شده است که با برطرف کردن آن، در آینده نزدیک مشعل پالایشگاه فاز ۱۴ روشن می‌شود.

نخستین اسکله صادرات گاز مایع بندر سیراف پارس آماده شد

مشکین‌فام همچنین با اشاره به آمادگی نخستین اسکله بارگیری و صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) بندر سیراف پارس با ظرفیت بارگیری ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت، بیان کرد: با همکاری شرکت ملی گاز در روز‌های آینده شناور‌های صادرات گاز مایع با پهلوگیری در این بندر، محموله‌های گاز مایع تولیدشده در پالایشگاه فاز ۱۹، پتروپالایش کنگان و پالایشگاه فاز‌های ۲۲-۲ پارس جنوبی را بارگیری می‌کنند و عازم مقاصد صادراتی می‌شوند.

او به آخرین وضع طرح مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی فاز‌های ۲ و ۳ (DMC) نیز اشاره کرد و ادامه داد: این طرح نیز به پیشرفت قابل قبولی رسیده است و مطابق با برنامه هدف‌گذاری شده، تیر امسال آماده راه‌اندازی می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس عنوان کرد: این شرکت همچنین به سفارش شرکت ملی گاز ایران، در حال ساخت واحدی کوچک برای بازیافت گاز‌های مشعل در بندر منطقه پارس ۱ است که پیش‌بینی می‌شود تا اواخر مرداد امسال به بهره‌برداری برسد.

مشکین فام درباره پیشرفت طرح نیروگاه بعثت هم که برای تأمین کمبود برق مورد نیاز پالایشگاه‌های مستقر در مناطق عسلویه و کنگان در حال ساخت است، توضیح داد: مراحل توسعه این نیروگاه در شرایط مطلوبی قرار دارد و با انجام آزمون نهایی و آمادگی نخستین توربین بخار این طرح، به‌زودی نخستین بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت با ظرفیت تولید برق ۱۶۰ مگاوات به بهره‌برداری می‌رسد.

درخواست هند برای بررسی رئوس قرارداد میدان فرزاد «ب»

او درباره اخبار منتشر شده در بعضی از رسانه‌های خارجی مبنی بر تماس دولت هند با ایران پس از امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» با شرکت «پتروپارس» عنوان کرد: همان طور که پیش‌تر نیز گفته شده، هندی‌ها هر زمان که تمایل به مشارکت و سرمایه‌گذاری در توسعه این میدان گازی داشته باشند، می‌توانند پیشنهاد‌های خود را ارائه دهند و پس از بررسی و قبول شرایط از سوی شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما، به این طرح ورود کنند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به لزوم تسریع در اجرای این قرارداد گفت: به هر حال نمی‌توان فعالیت‌های توسعه‌ای این میدان را متوقف کرد و بر اساس تصمیم شرکت ملی نفت ایران، توسعه میدان فرزاد «ب» با شرایطی که پیش از این اعلام شد، به شرکت پتروپارس واگذار شده است. از سوی دیگر هندی‌ها به‌صورت رسمی درخواست کرده‌اند تا از رئوس مطالب قراردادی این طرح مطلع شوند که موضوع در حال بررسی است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.