چه زمانی ایمپلنت دندان دچار عفونت می‌شود؟

متخصصان می‌گویند عوامل مختلفی می‌توانند باعث عفونت دندان کاشته شده شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از میشن ایمپلنت سنتر، امروزه کاشت دندان (ایمپلنت) یکی از دلایل اصلی مراجعه به دندانپزشک محسوب می‌شود. عملکرد دندان کاشته شده همانند دندان طبیعی است و متاسفانه مانند آن ممکن است دچار عفونت شود.

اگر از جمله افرادی هستید که به بهداشت دهان و دندان بی توجهی بوده و یا به ندرت به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، احتمال آنکه به عفونت ایمپلنت مبتلا شوید زیاد است. بسته به آنکه شدت عفونت به چه میزان است، دندانپزشک از راهکار‌های مختلف برای درمان آن استفاده می‌کند.

این راهکار‌های درمانی می‌توانند شامل تجویز آنتی بیوتیک، عمل جراحی، لیزر درمانی برای جداسازی بخش عفونی، از بین بردن مکانیکی و یا درمان‌های ضدمیکروبی شوند. توصیه می‌شود پس از مشاهده هر گونه عفونت در ایمپلنت سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید.

طیف گسترده‌ای از موضوعات می‌تواند باعث بروز این عفونت شود. با این حال، اصلی‌ترین دلیل این موضوع استعمال دخانیات است. در واقع استعمال دخانیات باعث انقباض و گرفتگی عروق خون رسان به لثه می‌شود. همین امر کار بدن برای ارسال مواد غذایی و آنتی بادی‌ها (پادتن) برای مبارزه با عوامل عفونی را سخت می‌کند. به همین دلیل بدن نمی‌تواند با عفونت مبارزه کرده و مواد زائد و سمی را از بافت لثه خارج کند.

از دیگر عواملی که می‌تواند باعث عفونت ایمپلنت شود می‌توان به پوکی استخوان، دیابت و مشکلات مرتبط با سیستم ایمنی اشاره کرد. همچنین افرادی که در گذشته سابقه ابتلا به عفونت‌های لثه را داشته اند در خطر بیشتری برای عفونت ایمپلنت قرار دارند.

ایمپلنت

یکی از سوالاتی که همواره افراد با آن مواجه هستند این است که چگونه بدانیم دندان کاشته شده عفونت کرده است؟ متخصصان در پاسخ می‌گویند شواهد زیادی برای این موضوع وجود دارد. اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند نشان دهنده عفونت ایمپلنت باشد شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- مزه بد دهان و یا بوی بد تنفس: زمانی که ایمپلنت دچار عفونت می‌شود شروع به انتشار بوی نامطبوع از خود می‌کند که باعث تغییر مزه دهان و نیز بوی بد تنفس می‌شود.

۲- چرک کردن یا خونریزی: برای اینکار باید از یک آیینه بهره بگیرید. اگر مشاهده کردید محل کاشت دندان چرک کرده و یا خونریزی دارد، این امر بدان معناست که باید هر چه سریعتر به دندان پزشک مراجعه کنید.

۳- تب و یا درد: بیشتر باکتری‌هایی که باعث بروز عفونت ایمپلنت می‌شوند، درد را نیز به همراه خواهند داشت. همچنین بدن برای مبارزه با عفونت اقدام به افزایش درجه حرارت می‌کند.

۴- لثه قرمز و متورم: تورم و قرمزی لثه یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های عفونت ایمپلنت است.

۵- سختی در عمل جویدن

۶- شل شدن ایمپلنت


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Alireza
۱۷:۳۵ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
آفرین به این متن من ۴۳ سال دارم وفقط ۵تا دندون کشیدم یک دندون پوسیده هم دارم میخواستم ایمپلنت بکارم پشیمان شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
دندانهای مصنوعی چه بصورت پروتز وچه بصورت ایمپلنت وچه بصورت بازاری وچه بصورت قیمتی طلایی ونقره ای یک جسم مصنوعی وغریبه در داخل دهان هستند و رعایت بهداشت آنها بسیارکلیدیست مثلاً دندانهای پروتز باید مرتب و بنا به نوع مصرف غذا باید شسته شوند و آنها راعین ظروف باید با مقدار خیلی کم ریکا وبا سیم آلومینیمی جرم زدایی ظرفشویی اختصاصی شست وشو نمود چون نشستن آن باعث تکثیرقارج وناراحتی پوستی گوشتهایی می شود که در دهان جای دندانهای کشیده شده را گرفته اند البته سیم آلومینیمی مسموم کننده است وبرای آنکه این سموم رفع شود دندانهای سیم آلومینیمی را باید با ریکا آغشته نمود وخیلی سطحی پروتزهای دندان مصنوعی کامل راشست اما دندانهای ایمپلنت را می توان دندان تعمیراتی نامید زیرا دندان مادرزادی ازدهان تخلیه شده ودندان تکنولوژی مصنوعی ایمپلنت جایگزین آن شده است و این نوع دندان رابطه عصبی وعروقی لثه ها راکمی بیشترازدندان پروتز محدود می سازد و کانون بارگذاری میکروبی دندان عمیق تراست وعفونتهای نامحسوس به دلیل قطع بودن رگهای عصبی حسی لثه ها امری طبیعی است لذا مراقبت از دتدان ایمپلنت سخت از پروتز گذاری دندانی است بعنی افراد باید شست وشوی دندان را مرتب انجام دهند و با دندان خود پسته وفندق وتخمه وبادام کاغذی و بادام مغزی را نشکنند وچای جوش داغ یا آب سرد تگری نخورند وخودمراقبتی دندان راخیلی جدی بگیرند که عفونت دندان ایمپلنت یک سرطان بی صدا وخاموش را دردهان ایجادمی کند وشستن دهان با آب نمک یکبار نمک پاشیدن دریک لیوان آب برای میکروب زدایی دهان ضروریست واگر میزان نمک اضافه شود همین امر باعث سوختگی ناشی از اسید نمک را ایجادمی کند عین دندانهای طبیعی درهوای باز وسرما ویا در زیر فشارباد وطوفان وکولاک نباید انسان حرف بزند چون دهان بازکردن باعث سرمازدگی لثه های نازک دندانها شده وعفونت ایجاد می کند که فرد آن را احساس نمی کند یا خوردن سوپ وآش داغ ودلچسب برای دندان ایمپلنت سوختگی نامحسوس ایجادمی کند وشرایط للثه ها دراین دندان تعمیراتی با شرایط دندانهای طبیعی زمین تا آسمان متفاوت است وحکایت یکبار قتل ویک عمر افسوس است وبرای همین برخی افراد که ازدندانهای مصنوعی استفاده می کنند بیشتراز افراد دیگر دچارافسردگیهای مزمن ازدست دادن سلامتی دندان واحساس پیری زودرس می شوند و معلمان واساتیدی که زیاد حرف می زنند نیز بخاطر ازدست دادن سلامتی بیشتر دندانها بیشتر دچارعصبانیت وپرخاش های درونی وخود خوریهای مضاعف می شوند بنابراین حفظ دندانهای ایمپلنت نیازمند مراقبتهای دائم ومستمراست واگر با تمام مراقبتها افراد مشکل پیدا کنند این دیگر مربوط به دندان نمی شود وسایر بیماریها ممکن است به فرد لطمه بزند که خطرناکترین آن دیابت است که مادر بیماریهای قرن حاضراست ودیابت را می توان نوعی خوره وجذام داخلی بدن دانست که مقدمه ایجادسرطانهای ناعلاج است وبسیاری از انواع دیابت ها حتی درآزمایشگاهها قابل تشخیص نیست وعلوم پزشکی هنوز به این امور اسرارآمیز دست نیافته است و حتی فشارخون هم یک نوع دیابت تلخ است و دیابتها یا اثرات شکرسوزی هستند یا اثرات نمک سوزی ولی غیرازاین دیابتهای نوع دیگری هم وجود دارد که ازحوصله بحث خارج است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
اینطور احساس میشه متن شما کاربردی تر از اصل مقاله هست.
همه باید قدر دندون های خودشون رو بدونن، من بخاطر بیماری تمامی دندون های خودم رو از دست دادم و راه حلی غیر از این ندارم .
باید قبول کرد هر عضوی که در بدن به صورت مصنوعی قرار میگیره به نسبت نسخه طبیعی اون خیلی بی کیفیت تره و زودتر از بین میره ، پس لطفا قدر دندون هاتون رو بدونید.
Iran (Islamic Republic of)
سردارایرانی
۱۴:۱۹ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
ایول.خدایی متن شما از اصل مقاله کارساز تره.موفق باشی عزیز.
آخرین اخبار