یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تنفس خوراک نوعی تسهیلات غیرنقدی است که اجرای آن باعث می‌شود که سرمایه‌گذار سود بالایی را در مدت زمان کوتاهی به دست آورد.

مهدی بیات منش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره تصمیمات جدید دولت مبنی بر اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها و تاثیر آن برسهم های پتروشیمی و پالایشگاهی در بورس، اظهار کرد: تنفس خوراک نوعی تسهیلات غیرنقدی است که اجرای آن باعث می‌شود  تا سرمایه‌گذار سود بالایی را در مدت زمان کوتاهی به دست آورد، همچنین از مزایای این تنفس خوراک برای پترو پالایشگاه ها می توان به جلوگیری از خام‌فروشی، بی‌اثر کردن تحریم های نفتی، تقویت اقتصاد در  بخش خصوصی  و رشد چشم‌گیر صنایع پتروپالایشی اشاره کرد.

او افزود: این طرح در آبان ماه سال گذشته مورد تصویب کمیسیون انرژی مجلس قرار گرفته و اخیرا کلیات آن در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. در این طرح به جای تخفیف سابق خوراک، اعطای «تنفس خوراک» به مدت یک سال (بسته به ظرفیت پالایشگاه) از سمت دولت یا صندوق توسعه ملی، مطرح شده،  تنفس خوراک به معنای یارانه یا سوبسید نیست بلکه وامی است که به مجری طرح داده  می شود تا پس از افتتاح پالایشگاه به مدت ۱۲ سال و با سود ۴% ارزی به صندوق توسعه ملی بازگردانده شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اعطای «تنفس خوراک» یک بازی دوسر برد برای دولت و مجری طرح است، زیرا در برهه نخست در مدل‌های فعلی توسعه پالایشگاه‌های کشور، دولت مکلف شده  تا برای تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در حوزه پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور، به میزان ۵ تا ۱۰ درصد تخفیف خوراک  دهد و در نتیجه همین امر عاملی شده تا  خوراک پالایشگاه بین ۹۰ تا ۹۵% قیمت صادراتی به حساب آید یعنی عملا برای یک دوره سی ساله، خوراک پالایشگاه بین ۱.۵ تا ۳ درصد (بسته به درصد تخفیف) رایگان محاسبه می شود.

بیات منش تاکید کرد: در گام بعدی نیز محاسبات نشان می‌دهد با استفاده از طرح «تنفس خوراک»، نرخ بازده داخلی (IRR) نسبت به حالت بدون تخفیف، به میزان ۶% افزایش می‌یابد. در حالی که با استفاده از طرح تخفیف خوراک این میزان افزایش برابر ۵% است؛ بنابراین می‌توان گفت که نه تنها شاخص بازده داخلی طرح تنفس از طرح تخفیف کمتر نیست بلکه به مقدار اندکی نیز بیشتر است. اما در عوض با استفاده از طرح تنفس، بازگشت سرمایه در همان سال اول رخ میدهد در حالی که در مدل‌های فعلی قیمت گذاری، بازگشت سرمایه حتی تا ۱۰ سال هم طول می‌کشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بیشتر شرکت های پالایشی و پتروشییمی کشور با توجه به شاخص پیچیدگی کم می توانند شامل این طرح تنفس خوراک شوند، از جمله شرکت هایی که این طرح بر آن ها اثر می گذارد می توان به شپنا، شتران، شبندر و شبریز و سایر نماد های پتروشیمی و پالایشگاهی اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار