رحیمی گفت: در آینده نزدیک اکثر دانشگاه‌های کشور با کمبود داوطلب ورود به دوره‌های دکتری روبرو می‌شوند.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در اولین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران اظهار کرد: هر سال که می‌گذرد بخش پژوهش دوره‌های آموزشی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اهتمام به پژوهش افزایش می‌یابد و نشان می‌دهد که با وجود شیوع کرونا باید برنامه‌هایی داشته باشیم که پژوهش آسیب نبیند و فزونی یابد و در عرصه کمیت و کیفیت و دستاورد رشد کند.

رحیمی افزود: در آینده نزدیک اکثر دانشگاه‌های کشور با کمبود داوطلب ورود به دوره‌های دکتری روبرو می‌شوند. باید بخشی از پژوهشگران دانشگاهی دوره‌های دکتری به ویژه در دانشگاه‌های استانی به شیوه‌های دیگر تامین شوند، بنابراین ما نمی‌توانیم به طور مرتب روی متقاضیان نامحدود دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد حساب کنیم.

او ادامه داد: باید دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی را تقویت کنیم و دپارتمان‌های مهندس مکانیک باید برنامه‌های جدی داشته باشند تا دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی را جایگزین دوره‌های دکتری کنند و این امر اعتباراتی می‌خواهد که باید بخشی از آن توسط دانشگاه‌ها و بخشی از سوی صندوق‌ها و نهاد‌های حمایتی مانند بنیاد نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران تامین شود یا از طریق اعتبارات پژوهشی ۴۰ درصد که از طریق عقد قرارداد بین دستگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها تامین می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: اساتید ما باید موضوعاتی را برای پروپوزال‌ها جهت جذب پسادکتری پیشنهاد کنند که دستگاهی که بودجه را تامین می‌کند آن موضوع را بپذیرد و هر دانشگاهی که وسیع‌تر وارد این عرصه شود امکانات بیشتری جذب خواهد کرد.

او به بحث مهارت‌آموزی در رشته‌های فنی و به خصوص مهندسی مکانیک اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف ما کمک کردن به بالا بردن قابلیت اشتغال‌پذیری دانشجویان در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است در این سه، چهار سال گذشته با ایجاد مراکز مهارت‌آموزی و ایجاد مراکز کارآفرینی این آمادگی ایجاد شده که اگر انجمن‌ها برای مهارت‌آموزی برنامه‌های مناسبی دارند این برنامه‌ها را برای ما بفرستند. در هر حال باید بدانیم که انجام تحقیقات قابل چاپ در مجلات بین‌المللی و داخلی همیشه جایگاه ویژه خود را دارد و یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها همین چاپ مقالات بین‌المللی است.

او بیان کرد: نکته مهم دیگر آن است که دانشگاه‌ها در گسترش و تقویت ارتباط با صنعت بکوشند. ارتباط با صنعت دو بخش دارد؛ بخش اول گرفتن پروژه مبتنی با نیاز صنایع و بخش دوم حضور اساتید در صنایع مختلف برای برنامه‌ریزی بهتر تا مدیریت بهتری انجام شود که در این راه با کمک از سامانه ساتع برای جذب ۴۰ درصد اعتبارات دستگاه‌ها و سامانه سمات که مربوط به یک درصد می‌شود می‌توان برنامه‌ریزی کرد. رشته‌های مهندسی از جمله مهندسی مکانیک از چند رشته اول دانشگاهی است که در حوزه توسعه فناوری خیلی نقش دارد و مشارکت مهندسان مکانیک در حوزه فناوری باید مشارکتی اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
لطفا به وضعیت علوم پایه هم رسیدگی شود