کارشناس مسائل افغانستان گفت: معادله‌ هزینه_فایده آمریکا در افغانستان، درست جواب نداده و دستاورد موفقی برای واشنگتن به همراه نداشته است.

محمد حسن حمیدی کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مسئله خروج آمریکا از افغانستان، گفت: نگرانی و مشکلات آمریکا در افغانستان تنها به دولت بایدن بر نمی‌گردد و از زمان جرج بوش، این دغدغه‌ها وجود داشته است.

وی افزود: به دلیل مهارت‌ در جنگ‌های چریکی و پارتیزانی گروه‌هایی که در مقابل آمریکا هستند، مثل طالبان و متحدانش و همچنین جغرافیای گسترده افغانستان که عرصه جنگ را برای آمریکا، دشوارتر می‌کرد، واشنگتن در جنگ فرسایشی قرار گرفت بنابراین آنها به این نتیجه رسیدند که حضورشان در افغانستان، باعث ادامه دار شدن مشکلاتشان می شود.

کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: آمریکا تصور می‌کرد خروج از افغانستان همانند ورود به این کشور، بدون هزینه و به آسانی خواهد بود، این تصور آمریکایی‌ها بعد‌ها غلط از آب درآمد و این کشور تبعات زیادی داد از جمله اینکه متحدان آمریکا، از حمایت خود در این قضایا دلسرد شدند.

حمیدی در ادامه با اشاره به ناکارآمدی آمریکایی‌ها در مسئله افغانستان، اظهار کرد: معادله‌ هزینه_فایده آمریکا در مسئله افغانستان، درست جواب نداده و دستاورد‌های موفق آمریکا نسبت به هزینه‌های این کشور کم بوده است.

کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به هزینه‌های نظامی زیاد آمریکا در افغانستان، بیان کرد: آمریکایی‌ها هدف‌گیری و آمارگیری درستی از مناطق مورد حمله در افغانستان انجام ندادند و در موارد متعددی هدف‌های غیرنظامی و مدنی به جای مراکز نظامی مورد حمله قرار می‌گرفت.


بیشتر بخوانید


وی با تاکید بر اینکه در کوتاه مدت خروج آمریکا از افغانستان، مشکلاتی را ایجاد می‌کند، گفت: تقویت ارتش افغانستان، باتوجه به اقدامات طالبان در این مدت مهم‌ترین مسئله‌ای است که بتواند اقتدار دولت مرکزی را بر قلمروی افغانستان برقرار کند.

حمیدی با اشاره به پیش نیاز‌های لازم در کشور افغانستان، اظهار کرد: باید گفت‌وگو‌های صلح افغانستان با دستور کار ویرایش شده ای، وارد مرحله‌ی تازه‌ای شود و میان گروه‌های مختلف قدرت مثل طالبان و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و حکمتیار، تفاهم ایجاد شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به افغانستان، تعهد قابل توجهی در خود احساس می کند و استراتژیک تهران با کابل در تمام دولت‌های کشورمان، یکی بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار