یکسال از آتش گرفتن بازارچه صنایع دستی صنعتگران در بندرعباس می گذرد و همچنان فعالان این بخش در انتظار تعیین جا برای فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، پارسال ۲۷ اردیبهشت بود که تنها بازارچه صنایع دستی در معبد هندو آتش گرفت. در این آتش سوزی تقریبا تمام اموال غرفه داران و صنعتگران از بین رفت. به علت سازه چوبی بازارچه آتش خیلی زود شعله ور شد و تا رسیدن آتش نشانی بیشتر اموال از بین رفته بود.

بیش از یکسال از آن حادثه تلخ می‌گذرد نه تنها خسارتی به صنعتگران پرداخت نشده بلکه بازارچه هم بازسازی نشده است و غرفه داران هم در مکان جدید مستقر نشده اند. برخی از مسئولان می‌گویند: سازه آتش گرفته شده دیگر ارزش بازسازی ندارد و به علت نبود استاندارد باید غرفه داران در مکان جدیدی مستقر شوند.

وعده و وعید‌های مسئولان تاکنون راه به جایی نبرده است از استاندار تا وزارت میراث فرهنگی همه وعده جبران خسارت داده اند، اما تاکنون اتفاقی برای صنعتگران نیفتاده است. هر روز بر ضرر فعالان صنایع دستی افزوده می‌شود بعضی از این افراد که سرپرست خانواده هم بوده اند اکنون شغل خود را رها کرده اند برخی دیگر هم زیر بار بدهی‌های قبلی مانده اند.

مهمتر از همه اینکه هرمزگان شهر صنایع دستی و بندرعباس هم شهر خلاق صنایع دستی نام گرفته است اما گویا فقط اسمش را به یدک می‌کشد و حال صنعتگرانش ناخوش است. بازار فروش در سایه کرونا وضع خوبی ندارد . تولید کم هم با هزینه‌های اجاره و کسادی هزینه بالایی دارد.

روایتی از آتش سوزی بازارچه صنایع دستی صنعتگران در بندرعباس

باراچه صنایع دستی معبد هندو‌ها در مرکز شهر بندرعباس در گوشه شرقی محوطه معبد هندو‌ها در یک کانکس بزرگ که با سازه‌های چوبی از نخل آرایه شده، واقع شده است. در نگاه اول غرفه‌های آن شما را به سنت و آداب و رسوم منطقه هرمزگان نزدیک می‌کرد، اما کسی فکر نمی‌کرد که این بازارچه ۵ ماه پس از راه اندازی آتش بگیرد و از بین برد.

حکایت مال سوختگان معبد هندو های بندرعباس

همان ابتدای راه اندازی عده‌ای از فعالان صنایع دستی ناراضی بودند که این جا استاندارد نیست حتی بیمه هم زیر بار بیمه کردن آن نرفته بود.

رضا برومند مدیرکل سابق میراث فرهنگی در همان زمان گفته بود این مکان موقتی است و صنعتگران در یک مکان مناسب تری مستقر می‌شود.

فشار‌ها باعث شد تا از فروردین ماه این بازارچه تعطیل شود. هنگام آتش گرفتن هم این بازارچه قفل بود و نگهبانی در محل حضور نداشت و همین باعث شده بود تا آتش نشانی دیر خبردار شود و زمانی که شعله‌های آتش و دود همه جا را فراگرفته بود آتش نشانان رسیدند.

مصطفوی دبیر بازارچه صنایع دستی معبد هندو‌ها در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به علت سازه چوبی بازارچه، خیلی زود آتش همه وسایل را خاکستر کرد و تا رسیدن آتش نشانان ۸۰ درصد بازارچه سوخت.

مصطفوی می‌افزاید: سرمایه ۲۱ غرفه دار در این حادثه دود شد و ۳۵ نفر بیکار شدند.

خانم رفیعی دیگر غرفه دار می‌گوید: ۱۰۰ میلیون سرمایه ام از بین رفت و با وجود یکسال دوندگی برای جبران خسارت به جای نرسیده ام و مرتب مسئولان وعده‌ای جدید می‌دهند.

او می‌افزاید: به علت سازه‌های چوبی از نخل خرما بیمه هم زیربار بیمه کردن این مکان نرفته است و حالا دستمان برای جبران خسارت به جایی بند نیست.

خانم مصطفوی دبیر نمایشگاه می‌گوید: در این آتش سوزی بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به غرفه داران خسارت وارد شدو میراث فرهنگی تاکنون مبلغ ناچیزی حدود ۳ میلیون تومان به غرفه داران پرداخت کرده است.

امیی زاده معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اردیبهشت پارسال درباره علت حادثه گفت: قرارگیری برق در مجاورت پوشش جنس چوب درخت خرما در دیواره‌ها، کف، سقف علت حادثه وشعله ور شدن آتش شده است.

او افزود: نبود نگهبان و تعطیلی مرکز نیز باعث شده بود تا حادثه دیر گزارش شود و میزان خسارت افزایش یابد.

افتتاح بدون مجوز دردسر‌هایی برای میراث فرهنگی ایجاد کرده بود و میراث فرهنگی در همان ابتدا در رایزنی‌های با استانداری خواستار جبران بخشی از خسارت به صنعتگران آمد.

حکایت مال سوختگان معبد هندو های بندرعباس

وعده و وعید مسئولان
ایرج حیدری معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری هرمزگان دو ماه بعد از حادثه (تیرماه ۹۹) در نشست ویژه پیگیری مشکلات کسبه فعال صنایع دستی، آسیب دیده از آتش سوزی معبد هندو‌ها گفته بود: با پیگیری «معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری» و با همکاری «سازمان مدیریت و برنامه ریزی»، «شهردار بندرعباس» و «میراث فرهنگی» مکان جدید برای استقرار و شروع به فعالیت این صنف احداث و راه اندازی می‌شود!


بیشتر بخوایند


حدود یکسال از وعده معاون استاندار گذشت و هنوز خبری از مکان جدید نیست. مال باختگان که در بین آنها زنان سرپرست خانوار نیز هستند بیکاری ، سوخت سرمایه و نبود مکانی برای فعالیت در کنار سایه کرونا را از جمله درد و رنجی می دانند که غمشان را دو چندان کرده است.

خانم مصطفوی دبیر نمایشگاه صنایع دستی معبد هندو‌ها می‌گوید: در این آتش سوزی ۸۰ درصد وسایل و غرفه صنعتگران  در آتش سوخت و خسارت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی بر جای گذاشت  که خسارت برخی غرفه‌ها به ۴۰۰ میلیون تومان هم رسید.

استقرار در مکان جدید

حالا مسئولان میراث فرهنگی پس از یک سال سخن از استقرار مال سوختگان در مکان جدید می‌کنند.

خانم حاج علیزاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان گفت:با همکاری شهرداری بندرعباس ۲۰ غرفه از این بازار قدیم ماهی فروشان بندرعباس به صنعتگران صنایع‌دستی آسیب‌دیده از آتش‌سوزی معبد هندو‌ها و بقیه به فعالان صنایع دستی معرفی‌شده از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان واگذار می‌شود.

حکایت مال سوختگان معبد هندو های بندرعباس


حاج علی زاده می‌افزاید: طبق تفاهم نامه میراث فرهنگی با شهرداری این غرفه به مدت سه سال برای آسیب دیدگان رایگان است. بر اساس ارزیابی‌ها میزان خسارت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که احتمال پرداخت ۴۰ درصد ضرر‌ها وجود دارد.

با توجه به اینکه شهر بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی در یونسکو ثبت شده است نیازمند است مسئولان میراث فرهنگی تا هر چه زودتر دست خسارت دیدگان را بگیرند و رونقی دوباره به کسب و کارشان بدهند. این فعالان صنایع دستی اکنون منازلشان را مکانی برای تولید وفروش صنایع دستی کرده اند.

انتهای پیام /ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.