کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ایران به عربستان ثابت کرد که بحران یمن، راه حل نظامی ندارد، اما آمریکا، انگلستان و رژیم صهیونیستی نمی‌خواهند عربستان چنین تصمیمی بگیرد.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیشنهاد طرح اصلح هرمز از سوی ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران طرح صلح هرمز را در واکنش به تهمت‌ها و ادعا‌های دروغ مثل حمایت کشورمان از تروریسم و ترسناک دانستن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در روزنامه‌ها، فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای کشور‌های حوزه جنوبی خلیج فارس، به کشورهای جامعه هرمز یعنی بحرین، کویت، عراق، قطر، عمان، عربستان سعودی و امارات عربی متحده، پیشنهاد داد.

وی افزود: عربستان سعودی رئیس این کشورهاست و بعد از ریاض، امارات و بحرین به کشورمان تهمت می‌زنند، کشور‌هایی مثل کویت، قطر و عمان کمتر به صورت رسمی، این اتهامات را متوجه کشورمان می‌کنند.

سید افقهی با اشاره به طرح واقع بینانه و جدی هرمز از طرف ایران، اظهار کرد: این طرح، کشور‌های حوزه جنوبی خلیج فارس را خلع سلاح می‌کند و هدف آن این است که کشور‌های حوزه جنوبی خلیج فارس، بدون دخالت کشور‌های بیگانه آمریکا، انگلستان و فرانسه، تک تک یا به صورت جمعی بر سر میزگردی نشسته و مسائلی که این کشور‌ها مطرح می‌کنند را حل و فصل و نقاط اشتراک و اختلاف این کشور‌ها مطرح شود.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین با اشاره به اینکه ایران با پنج کشور بزرگ دنیا به علاوه آلمان در برجام، مذاکره کرد و حتی رسیدن به توافق با آن‌ها نزدیک بود، تشریح کرد: متاسفانه برخی کشورهای جامعه هرمز، علی‌رغم عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی، تاکنون با این طرح چندان همراهی و همکاری نکرده اند و ما نتوانستیم با آن کشورها برای این مسئله، به توافق برسیم.

وی با اشاره به ضربات مهلکی که به عربستان از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وارد شده است، بیان کرد: شکست عربستان در یمن، همچنین انتفاضه عجیب در سرزمین‌های اشغالی و زیر سوال بردن معامله قرن باعث شد که عربستان در حرف و نه در عمل، خواستار رابطه با ایران باشد و از کشورمان به عنوان کشور مهم، بزرگ و اسلامی یاد کند.

سید افقهی با اشاره به تغییر حرف محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، گفت: سه سال پیش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه‌ای جنجالی در شبکه خبری عرب زبانِ العربیه گفت که امکان ندارد که با ایران تفاهم کنم.

وی با تاکید بر اینکه تفاهم تهران و ریاض ثابت کرد که حرف ایران درست بوده، اظهار کرد: کشورمان بار‌ها گفته است که عربستان با تشویق غربی‌ها به باتلاق یمن افتاده و شکست خواهد خورد، در حال حاضر، فرودگاه‌ها، تاسیسات نفتی و پایگاه‌های نظامی عربستان زیر بمباران موشک‌ها و پهپاد‌های انصارالله و ارتش یمن است و اینها برای ریاض، باید درس عبرتی شود تا محاصره زمینی، هوایی و دریایی یمن را برداشته و فرودگاه بین المللی صنعا را باز کرده و بگذارد که مردم یمن نفسی بکشند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر جنایت‌های عربستان در یمن و قطعه قطعه کردن مردم این کشور با مرگبارترین سلاح‌ها، بیان کرد: تغییر لحن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، حقیقت ندارد و او الان در تنگنا قرار گرفته و هدفش از تغییر لحن خود این است که ایران به انصارالله و ارتش یمن فشار بیاورد که اول یمن آتش بس کند.

وی با تاکید بر اینکه ادعای محمد بن سلمان صرفا حرف است و باید این کشور در عمل، اظهارات خویش را ثابت کند، تشریح کرد: عربستان قدرت تصمیم گیری مشخصی ندارد وگرنه خیلی زودتر از حال حاضر، ریاض و تهران روابط فی مابین خود را حل و برای مشکل یمن گفت‌وگو می‌کردند، ایران به عربستان ثابت کرده که بحران یمن، راه حل نظامی ندارد، منتها آمریکا، انگلستان و رژیم صهیونیستی نمی‌خواهند که عربستان چنین تصمیمی بگیرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار