مرادنیا گفت: وجود مرز رسمی ایران با اقلیم کردستان عراق یکی از ظرفیت‌های عظیم اقتصادی برای دو طرف محسوب میشود و باید از آن استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، مرادنیا استاندار کردستان در  نشست که با استاندار سلیمانیه عراق داشت گفت: ساماندهی بازارچه‌های مرزی، مبادلات اقتصادی، صادرات برق ایران به اقلیم، تسهیل در رفت وآمد‌های اتباع و وضعیت سرمایه گذار‌های مشترک و همچنین راه آهن ایران به اقلیم کردستان است که بحث هایی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

مرادنیا افزود:مدیران استان باید با کمترین زمان وآسانترین راه مبادلات مرزی را توسعه بخشند.

استاندار کردستان پیگیری احداث راه آهن سنندج وسلیمانیه را یک فرصت مناسب برای سرعت بخشیدن به تبادلات مرزی عنوان کرد.
او افزود: ارائه خدمات فنی مهندسی وگاز رسانی به سلیمانیه وهمچنین ارتباطات دانشگاهی وآموزشی وساخت شهرک‌های صنعتی مشترک فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال است.

مرادنیا از تصویب منطقه آزادی تجاری بانه ومریوان و احداث فرودگاه سقز هم به عنوان زیر ساخت مناسب برای فعالیت‌های مشترک اقتصادی یاد کرد وافزود:این دسته از تفاهم‌های بین المللی موجب بهرمندی از این زیر ساخت‌ها در هر دو سوی مرز میشود.

استاندار سلیمانیه هم در این نشست با اشاره به کندی پیشرفت تفاهمات قبلی افزود:علت این امر تغییر حکومت در اقلیم کردستان ومشکلات اقتصادی وهمچنین شیوع کرونا بوده است.

هه وال ابوبکر از آمادگی حکومت اقلیم کردستان برای از سر گیری تفاهامات اقتصادی با ایران خبر داد.

سر کنسول ایران در سلیمانیه نیز ابراز امیدواری کرد تا مرز سیرابند هم همچون سایر مرز‌های ایران رونق وتوسعه یابد.

شوشتری افزود:در استان سلیمانیه نمایشگاه‌های متعدی برای ارائه تولیدات ایران در کشور عراق دایر میشود که فرصت مناسبی برای صنعتگران ایرانی است.

او  از استاندار سلیمانیه خواست تا هزینه ۸۰۰ هزار دیناری کارت اقامت مسافران ایرانی را کاهش دهد.

در ادامه این نشست مدیران دستگاه‌های اجرای استان به بیان روند پیشرفت تفاهم نامه و مصوبات قبلی پرداختند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.