مسیر زیادی باید طی شود تا بافت‌های فرسوده و مناطق محروم با دیگر مناطق کلانشهر تهران مطابقت پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از محلات در شهر‌های بزرگ نسبت به سایر مناطق، بافت متفاوت تری دارند. این بافت‌ها به مرور فرسوده‌تر شده و علاوه بر شکل ظاهری خود که دچار فرسودگی می‌شوند، تاسیسات شهری آن‌ها نیز فرسوده شده و کارایی خود را از دست می‌دهند.

بافت‌های فرسوده اکثرا در جنوب شهر و نقاط مرکزی شهر قرار دارند، مناطقی که دارای محرومیت هستند و خیلی به آن‌ها توجه نمی‌شود یا حداقل آنقدر به آن‌ها توجه نشده که حالا هر چقدر هم که رسیدگی شود، بازهم کم است و به رسیدگی بیشتری نیاز دارد. از بهسازی و زیباسازی گرفته تا نوسازی و بازسازی.

بافت‌های فرسوده در برابر مخاطرات طبیعی میزان آسیب پذیری بالاتری دارند، به طوری که در شهری مانند تهران، با وقوع حادثه‌ای مثل زلزله بافت‌های فرسوده بیش از هر جای دیگری تهدید می‌شوند و ترس از قرار داشتن بر روی گسل‌ها و ناپایدار بودن بافت‌های شهری و نبود امکانات در این مناطق آسایش زندگی را از ساکنان این مناطق سلب کرده است.

البته که شهرداری هم با تخصیص بودجه و ارائه تسهیلات برای نوسازی و بهسازی این بافت ها اقداماتی را انجام داده است. طبق مصوبه‌ای که در تاریخ ۱۳۸۵/۰۲/۱۱ شورای عالی شهرسازی تصویب کرد، شاخص‌های شناسایی بافت فرسوده ریزدانگی (بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد پلاک‌های آن مساحت کمتر از ۲۰۰ متر مربع دارند)، ناپایداری (بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد بنا‌های آن ناپایدار و فاقد سیستم سازه است) و نفوذناپذیری (بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد معابر آن عرض کمتر از ۶ متر دارند) شناخته شد.

اما در بعضی مناطق مثل منطقه ۱۸ تهران در میان این محلات خیابان‌ها و کوچه‌هایی هستند که به عنوان مثال در یک کوچه، دو خانه، با قدمت‌ و شاخصه‌های فرسودگی مشابه قرار دارند که یکی به عنوان بافت فرسوده ثبت شده و تسهیلات نوسازی به آن تعلق می‌گیرد و دیگری به عنوان بافت فرسوده ثبت نشده است.

برای حل این معما که چگونه بین دو خانه با این همه شباهت، تنها یکی  به عنوان بافت فرسوده ثبت شده با معاون عمران و شهرسازی منطقه ۱۸ گفت و گویی کردیم.

حائری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قرارگیری دو پلاک در مجاورت هم که یکی بافت فرسوده بوده و دیگری نیست به استثنای پلاک‌هایی که متعلق به دو بلوک جدا شهری هستند امکان پذیر نخواهد بود و به عنوان مثال پلاک جنوبی و شمالی که هر کدام در راسته جداگانه و دو بلوک متفاوت واقع شده اند، نمونه ای از این دست هست.

وی افزود:طبق آخرین آمار نوسازی شهر تهران به صورت کلی ۱۰۲۸ هکتار (۲/۷ درصد) از مساحت منطقه ۱۸ در بافت فرسوده قرار گرفته است.

حائری درادامه توضیح داد: مطابق با بند ۵ صورتجلسه ۶۱۳ کمیسیون ماده ۵ و  پیرو مطالعات انجام شده و اشکالات وارد شده بر نقشه مصوب بافت‌های فرسوده و به منظور ایجاد پیوستگی و عدالت فضایی، محدوده‌هایی معادل با ۱۵۱۹ هکتار در کل شهر تهران به بافت فرسوده شهر تهران الحاق شدند که حدود ۵۰ درصد به مساحت بافت فرسوده منطقه ۱۸ اضافه شده و در حال حاضر ۴۶ درصد از پلاک‌های واقع در بافت‌های فرسوده در این منطقه نوسازی شده است.

حائری درباره اینکه برای ترمیم این بافت‌های فرسوده چه اقداماتی انجام شده است گفت: در این راستا دفاتر خدمات نوسازی در محلات مختلف منطقه تحت نظارت سازمان نوسازی شهر تهران و در تعامل با شهرداری منطقه فعالیت کرده که از جمله شرح خدمات آن‌ها تسهیل و تشویق جهت نوسازی بافت فرسوده مطابق با ضوابط و مقررات ملاک عمل جاری طرح تفصیلی شهر تهران است.

به گفته معاون عمران و شهرسازی منطقه ۱۸ ، بخش عظیمی از بافت‌های فرسوده، نوسازی شده که جای شکر و امیدواری دارد، اما چیزی که در نهایت وجود دارد این است که این محلات و مناطق آنقدر در فرسودگی فرو رفته اند که هنوز مسیر زیادی را باید طی کنند تا با مناطق دیگر پایتخت همخوانی داشته باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
بافت فرسوده = مسئله امنیت ملی
آخرین اخبار