باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه می پردازد.

 

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کم‌تر از یک ماه به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

امروز تیتر بیشتر رسانه های اصولگرا در زمینه نامزدهای نهایی، گمانه زنی ها در این زمینه و انتقاد از حضور داوطلبانی بود که قرابت فکری بیشتری با روحانی دارند.

رسالت: تبلیغ هوشمندانه، رقابت عادلانه

مثلا روزنامه اصولگرای رسالت در سرمقاله ای تیتر زد که تبلیغ هوشمندانه، رقابت عادلانه، شمارش معکوس سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده و روزبه‌روز به زمان موعود نزدیک‌تر می‌شویم. در این میان اما ذهن‌ها درگیر چگونگی تبلیغات دو جریان سیاسی کشور و نحوه تأثیرگذاری آن‌ها باوجود شیوع کروناست. انتخابات ریاست جمهوری و رویدادی که باید کف جامعه را به خود درگیر می‌کرد و بحث‌های مربوط به آن در تجمعات مردم و جامعه سنتی ایران دنبال می‌شد، اکنون به فضای مجازی کشانده شده است.

صبح نو: کاندیدای اصلح چه کسی است؟

روزنامه اصولگرای صبح نو هم در گزارشی با تیتر کاندیدای اصلح چه کسی است؟ مرحله اعلام فهرست نهایی نامزد‌ها به وسیله شورای نگهبان قانون اساسی را مورد بررسی قرار داده است. صبح نو می نویسد این اتفاق قرار است امروز بیفتد و لیست کاندیدا‌ها یا همان افراد احراز صلاحیت شده، اعلام شود. از آنانی که به هر دلیلی صلاحیت‌شان احراز نشده، انتظار تمکین به روال قانونی است. ثبت نام در انتخابات، در واقع پذیرش تلویحی قانون انتخابات است و لذا اولین معنای بی قانونی کردن بعد از رد صلاحیت، تناقض با خود و زیر سؤال بردن خود است. اما از میان آن‌هایی که صلاحیت‌شان احراز می‌شود، چه کسی می‌تواند کاندیدایی برتر باشد؟

لیست ۷ نفره تائید صلاحیت‌ها

در اقدامی عجیب خبرگزاری فارس هم لیستی از نامزدهای نهایی تائید صلاحیت شده شورای نگهبان منتشر کرد که البته این لیست غیر رسمی است. فارس در این خبر غیر رسمی لیست هفت نفره شامل سید ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی است.

همشهری آنلاین: ۱۰ چالشی که رئیس جمهوری آینده پیش رو دارد

اما کمی به سمت فضای رسانه‌های مستقل می‌رویم؛ همشهری آنلاین در یادداشتی از ۱۰ چالشی که رئیس جمهوری آینده پیش رو دارد پرداخته است و این چالش‌ها را بحران‌های محیط زیستی، مذاکره با آمریکا و رفع تحریم ها، آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی کرونا، سالمندی جمعیت و کاهش فرزندآوری، بیکاری، بازار مسکن، تورم، کسری بودجه دولت، بحران صندوق‌های بازنشستگی و افزایش جمعیت بازنشسته‌ها و شرایط بی‌ثبات منطقه دانسته است.
 

جام جم: انتخابات می‌تواند به ارتقای جایگاه کشور در نظام بین‌الملل بینجامد

 
اما روزنامه جام جم در یک یادداشتی از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات گفته است و حضور مردم درپای صندوق های رای را یکی از مولفه‌های قدرت در نظام‌های سیاسی عنوان کرده، چراکه انتخابات فی‌نفسه می‌تواند به ارتقای جایگاه کشور در نظام بین‌الملل بینجامد.

آیا دوم خرداد همچنان مطرح است؟

اما کمی هم به بررسی فضای حاکم بر رسانه های اصلاح طلب بپردازیم؛ صادق زیباکلام در سرمقاله روزنامه آرمان ملی به مقایسه انتخابات سال ۱۳۷۶ با انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است. زیباکلام نوشته است در این ۲۴ سال تفاوت چندانی در کشور به وجود نیامده است، در عین حال تفاوت بارزی بین دوم خرداد سال ۷۶ و دوم خرداد ۱۴۰۰ وجود دارد و آن هم به کاهش امید در سطح جامعه است.

این استاد دانشگاه تهران نوشته است در سال ۷۶ مشکلات زیادی در کشور وجود داشت، اما در کشور امید وجود داشت که مردم حماسه دوم خرداد را آفریدند، اما در سال ۱۴۰۰ مردم امیدی ندارند، به همین دلیل هنوز خیلی از مردم هنوز تصمیمی برای رفتن به پای صندوق رای ندارند.

آفتاب یزد: حیفِ پول!

سیدعلیرضا کریمی سردبیر روزنامه آفتاب یزد هم در سرمقاله این روزنامه به استراتژی تبلیغات نامزد‌ها پرداخته است. وی در این سرمقاله به تَکرار می‌کنم خاتمی و من سرهنگ نیستم روحانی در انتخابات پرداخته است که در سپهر سیاسی ایران از این جملات در بین سیاستمداران زیاد است. نویسنده معتقد است به غیر از یک کاندیدا (که احتمال زیاد منظورش لاریجانی است) بقیه نامزد‌ها پول خود را با تبلیغات بی تاثیر به چاه ریخته اند.

اعتماد: مشارکت تابع چیست؟

عباس عبدی در روزنامه اعتماد درباره انتخابات ۷۶ و مشکلاتی که در آن سال وجود داشته است نوشته و گفته است مشارکت مردم در انتخابات ۷۶، ۱/۶ بیشتر از دوره قبل شد و ۸۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند.

عبدی نوشته در سال ۱۳۸۰ میزان مشاکرت کاهش یافت و به ۶۸ درصد رسید. ۹ نامزد برای رقابت با خاتمی آمدند که هیچ کدام در وزن و اندازه خاتمی نبودند. عبدی گفته است در نهایت به نظر می‌رسد با توجه به وضع موجود و همه‌گیری ویروس کرونا، میزان مشارکت مردمی در انتخابات پیش‌رو احتمالا کم تر از دوره‌های گذشته باشد. مگر آنکه با توجه به آنکه هنوز نتایج بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها اعلام نشده، شاهد تحولی در شرایط موثر بر انتخابات باشیم.

وی معتقد است تخریب رقبا در جریان انتخابات و مورد دیگر نبود چهره‌های به دلیل انتصاب مدیران و جابجایی آن‌ها در سمت‌های مختلف، مردم فرصت کمتری برای شناخته شدن افراد را دارند.

شرق: مشخص نیست چرا برخی علی لاریجانی را اصلاح طلب می‌دانند

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان چرا اصلاح طلبان نباید از علی لاریجانی حمایت کنند؟ نوشته است اصلاح طلبان در صورتی از یک نامزد حمایت می‌کنند که آن نامزد اصلاح طلب باشد.

در این مطلب آمده است لاریجانی اصلاح طلب نیست و یک اصولگرای تمام عیار است؛ قبل از اینکه حضور رئیسی در انتخابات قطعی شود یکی از دو نهاد شورای و حدت و شورای ائتلاف قصد حمایت از لاریجانی را داشت و در سال ۸۴ هم نامزد اصلی جبهه پیروان خط امام و رهبری بود. لاریجانی در هشت سال دولت روحانی از عملکرد دولت در سیاست خارجی حمایت کرد و به غیر از این زمینه اشتراک نظر دیگری نداشت و مشخص نیست چرا برخی وی را اصلاح طلب می‌دانند.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
در نظر سنجي ها هيچ كسي رقيب رئيسي نبود.
Iran (Islamic Republic of)
سرهنگ
۲۰:۲۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
وقتی لاریجانی درسمت رییس مجلس گند دولت روحانی با توافق برجام در مدت بیست دقیقه تصویب کرد آنوقت انتظار دارید کسی اورا طرفدار روحانی (میرزا آقاخان نوری ) بحساب نیاورد ن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
نیازی به رای مردم نیست خوشان انتخاب کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
بنام خدا
با عرض سلام
خواهشمندم خواهران درحضورمردنامحرم ازجوراب ضخیم بجای جوراب نازک زنانه پانما در رنگ های مختلف استفاده نمایند
باتشکر
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
شوخی میکنی یا واقعا مشکل داری با جوراب نازک؟
خدا ان شاءالله شفات بده در هر صورت
آخرین اخبار