مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به دلیل خشکسالی از اسفندماه ۹۹ نهاده‌های داخلی بعد از فصل برداشت افزایش قیمت چندبرابری داشته اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد داوطلب مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی در جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان درباره مشکلات حوزه دامی استان گفت: در بحث تامین نهاده‌های دامی در سال گذشته مشکلات زیادی داشتیم. نیاز نهاده‌های وارداتی استان ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود و ۵۲۰ هزار تن از طریق واردات به دست آمد.

او افزود: این میزان ۴۰ درصد از نیاز ۴ نهاده ما شامل جو، سبوس، ذرت و کنجاله‌ها بود.که فشاری بر نهاده‌های تولید داخل وارد کرد و کارخانجات خوراک دام و گاوداری‌ها ذرت داخلی و جو و سایر علوفه‌ها را در سبد خود بیشتر قرار دادند و باعث شد نهاده‌های داخلی بعد از فصل برداشت، در نیمه دوم سال افزایش قیمت چندبرابری داشته باشند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: امیدوار بودیم در سال جدید بخش دام سبک که در نیمه دوم پارسال بیشترین ضرر و زیان را دیده بود، در فروردین ماه از مراتع استفاده کنند و سهم نهاده کمتری بگیرند، اما به دلیل خشکسالی از اسفندماه، نهاده‌ای که دام سبک مصرف می کرد افزایشی ۵۰ درصدی در تقاضا داشت. در زمستان ۸ کیلوگرم کنسانتره به ازای هر راس توزیع می شد و در فصل بهار این مقدار، پاسخگوی نیاز نیست.

داوطلب بیان کرد: حدود یک میلیون تن علوفه‌ای که پارسال از مراتع تامین شد، در سال ۱۴۰۰ افت شدیدی پیدا کرده است. از طرفی، میانگین تخصیص نهاده‌ها در سال گذشته ۴۹ هزار تن، در فروردین ماه ۴۶ هزار تن و در اردیبهشت ۸۶ هزار تن بود. اتفاقی که در توزیع و تخصیص افتاد خوب بود، اما امکان تحویل این حجم در اردیبهشت ماه فراهم نشد و مقدار زیادی از این سهمیه هنوز توزیع نشده است. ما به دنبال افزایش توزیع این نهاده‌ها هستیم تا قیمت جو داخلی را به زیر ۵ هزار تومان برسانیم.


بیشتربخوانید


او تصریح کرد: در اردیبهشت ماه امسال، ۹۲ میلیارد تومان هزینه برای خرید نهاده از سوی تشکل‌ها صورت گرفت. ناگفته نماند که برای کشت علوفه برنامه به شهرستان‌ها داده ایم و امیدواریم با کشت‌های مخلوط بتوانیم بخشی از علوفه مورد نیاز را تامین کنیم.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: رفتن به سمت و سوی نگهداری از دام سبک و شتر می تواند در بهبود این وضعیت اثرگذار باشد. پیشنهاد و اولویت ما در گاو شیری این است که از واحد‌های فعال و نیمه فعال برای تکمیل ظرفیت استفاده کنیم. ما در حوزه تامین یونجه و علوفه، شرایط حادتری نسبت به غلات داریم که باید در این زمینه به راهکار‌هایی که وجود دارد عمل کرد. در بحث قطع برق هم بهتر است دامداری‌ها و مرغداری‌ها بتوانند از انرژی خورشیدی استفاده کنند.

داوطلب اظهار کرد: تسهیلات خرید علوفه باید هر چه سریعتر اختصاص یابد، زیرا اگر دیرتر این اتفاق بیفتد، به درد کسی نمی خورد.

لزوم استفاده از ظرفیت کشت فراسرزمینی

علیرضا کرباسی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: خشکسالی و تغییر اقلیم مساله‌ای است که باید با آن سازگار باشیم و در این راستا باید استراتژی بخش کشاورزی را مشخص کرد که آیا با امکانات موجود امکان تامین امنیت غذایی هست یا باید امنیت زیستی را هم مدنظر قرار داد؟ برآیند و نگاه ما این است که با وجود اقدامات خوبی که انجام شده، مصرف آب بسیار زیاد بوده است.

او افزود: مهم این است که بدانیم برای چنین وضعیتی، در کوتاه مدت چه باید کرد. باید استراتژی خود را در زمینه مصرف آب‌های موجود مشخص کرد. در دو سال اخیر واردات گندم و نهاده‌های دامی افزایش یافته است. این واردات ناگزیر است، اما در کنار آن، باید استان دارای اختیارات استانی باشد و بتواند کشت فراسرزمینی را انجام دهد، زیرا وضعیت کشور‌های همسایه ما در زمینه آبی بهتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بیشترین ارزش اقتصادی آب ابتدا در بحث شرب و سپس تجارت و صنعت است و کمترین ارزش در بخش کشاورزی است، اما بیشترین مصرف مربوط به این بخش است؛ بنابراین باید یک تغییر استراتژیک داشته باشیم و با سطحی از تکنولوژی به آن دست یابیم.

کرباسی بیان کرد: در بحث راهکار‌های کوتاه مدت و بلندمدت باید تفکیک کنیم که مدیریت عرضه و مدیریت تقاضا در حوزه آب چگونه باشد. یکی از راهکار‌های کاهش تقاضای آب، این است که دولت بودجه بگذارد و به اختصاص بیمه عدم کشت بپردازد. همچنین، اگر بخشی از موارد مربوط به به‌نژادی و بذر‌های اصلاح شده را از طریق واردات تامین کنیم  می توان نتایج بهتری را شاهد بود.

او درباره اصلاح الگوی کشت نیز تصریح کرد: این موضوع ده سال است که مطالعه می شود، اما هنوز اجرایی نشده است؛ این موضوع باید هر چه سریعتر اجرایی شود  و  می‌توان کشاورزی قراردادی برای محصولات مورد نیاز را فعال کرد.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.