حامد کرزای، رئیس جمهور پیشین افغانستان، دخالت نیرو‌های خارجی را منشا خشونت‌ها در این کشور دانست.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اوربند نیوز، حامد کرزای، رئیس جمهور پیشین افغانستان، دخالت نیرو‌های خارجی و از همه مهم‌تر پاکستان را دلیل خشونت‌ها در این کشور عنوان کرد.

کرزای در این باره گفته است که نیرو‌های خارجی میان افغان‌ها خصومت ایجاد کرده و پاکستان از طالبان برای حفظ نفوذ خود در افغانستان استفاده می‌کند.

کرزای در مصاحبه‌ای با مجله اشپیگل آلمان گفت: «من در اوایل تصدی ریاست جمهوری خود فهمیدم که این جنگ درگیری ما نیست و ما افغان‌ها فقط علیه همدیگر می‌جنگیم.»

او در ادامه افزود: «هم مردم افغانستان و هم طالبان قربانی دخالت نیرو‌های خارجی هستند. به همین دلیل است که ما رنج می‌کشیم.»

کرزای در مورد رقابت قدرت‌های جهانی که طالبان را درگیر خود کرده است، گفت: «در حدود سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، زمانی که اوضاع افغانستان آشفته شد و حملات تروریستی افراط گرایان آغاز شد، ما با آمریکا در مورد علل مختلف افزایش این خشونت‌ها صحبت کردیم. ما می‌دانستیم که این حملات از طرف اطلاعات پاکستان سازمان یافته و توسط طالبان انجام شده است.»

او همچنین گفت: «آمریکا این را به طور مستقل تأیید کرد و به ما گفت که بله، منشا این خشونت، پاکستان است و رهبران طالبان در آنجا هستند. اما واشنگتن به جای بررسی علت اصلی این خشونت و پیگیری آن، بودجه ارتش پاکستان را تأمین کرد.»

کرزای گفت که پاکستان می‌خواهد با استفاده از طالبان در افغانستان نفوذ کند و این موضوع به تاریخ استعماری انگلیس در منطقه گره خورده است. حملات پاکستان در حال حاضر در جریان است. جنگ در جریان است. اما پاکستان باید بداند که نمی‌تواند با زور پیروز شود.

کرزای همچنین اظهار داشت: «آن‌ها ممکن است ما را بکشند. ممکن است ما را بمباران کنند، ممکن است افراط گرایان را علیه ما بفرستند، اما روح ما را نمی‌توانند بکشند. تسلط بر افغانستان از خارج هیچگاه موثر نبوده است. این برای انگلیس و شوروی کارایی نداشت. حتی برای آمریکا با تمام قدرت و منابعش، کارساز نبوده است.»

او در پایان گفت: «درخواست من از مردم افغانستان، از جمله طالبان این است که ما با هم متحد شویم و سرنوشت خود را علیه همه قدرت‌های خارجی به دست خود بگیریم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.