سیاست‌نامه - قسمت یازدهم؛

سبحانی: حداقل کار برجام جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور بود/ خلق پول با انتشار اسکناس تفاوت دارد/ نمره عملکردی دولت روحانی ۱۲ است

در قسمت یازدهم سیاست‌نامه به سراغ حسن سبحانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی رفتیم.

حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوانمحمد صادق تبار - فرناز محمدزاده؛ کم‌تر از یک ماه به یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سیاسی کشورمان باقی مانده و انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، با نامزد‌های ریاست‌جمهوری یا افرادی که رسماً نامزدی خود را اعلام کرده‌اند و یا تحلیلگران مسائل سیاسی گفت‌وگو‌هایی انجام داده که در قالب سلسله گفت‌وگو‌هایی با عنوان «سیاست‌نامه» منتشر می‌شود.

در یازدهمین گفت‌وگو از سلسله گفت‌وگو‌های سیاست‌نامه به سراغ حسن سبحانی اقتصاددان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و داوطلب این روز‌های انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم رفتیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: این روز‌های حسن سبحانی چطور سپری می‌شود؟

سبحانی: بنده استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران هستم، تدریس می‌کنم و این روز‌ها مشغول فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی هستم.

باشگاه خبرنگاران جوان: فضای انتخابات را چه طور می‌بینید و آیا تنور انتخابات گرم شده است یا خیر؟ مشارکت مردم را چه طور می‌بینید؟

سبحانی: ساز و کار انتخابات در کشور ما به طوری است که باید به زور تنور انتخابات را گرم کرد؛ در کشور‌های دیگر از ۱۲ تا ۱۵ ماه قبل از انتخابات نامزد‌ها مشخص هستند و در ایران تا ۲۱ روز قبل از رای گیری کسی نمی‌داند تایید صلاحیت می‌شود یا خیر. زمان کافی برای معرفی افراد تعیین شود و به دلیل اینکه فعالیت انتخابات بر دوش اشخاص است و دولت می‌تواند در خصوص فاصله افتادن میان تعیین نامزد‌ها و رای گیری قانون ایجاد کند و یا مجلس نیز می‌تواند در این زمینه لایحه آماده کند.

ایران در روزگار ما در بهترین حالت استقلال سیاسی خود قرار دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: مهم‌ترین مسئله و مشکل کشور حال حاضر کشور را چه چیزی می‌دانید؟ چه چیزی باعث شده که شما وارد این عرصه شوید؟

سبحانی: مسائل امروز کشور تعداد زیادی است، اما اگر بخواهیم به صورت کلی یک مسئله را بگوییم این است که ایران در روزگار ما در بهترین حالت استقلال سیاسی خود قرار دارد؛ این استقلال سیاسی با توسعه نیافتگی اقتصادی و فقر عمومی در حال تهدید شدن است. از نظر من توسعه اقتصادی از ضرورت‌های امروز و مقوات حفظ و گسترش استقلال سیاسی است، بنده مسئله اصلی امروز کشور را متروک ماندن توسعه اقتصادی می‌دانم، به خاطر تخصصی که هست و سال‌ها قانون‌گذاری فکر می کنم می توانم این موضوع را رفع کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا برای اعلام کاندیداتوری با کسی از جریان خاصی مشورت کردید؟ در مسیر انتخابات ریاست جمهوری با شخص یا جریان خاصی هم صحبت کردید؟

سبحانی: خیر با جریان خاصی صحبت یا مشورت نکرده ام.

سبحانی: حداقل کار برجام جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور بود/ خلق پول با انتشار اسکانس تفاوت دارد/ نمره عملکردی دولت روحانی ۱۲ است

باشگاه خبرنگاران جوان: از نظر سیاسی خود را به کدام یک از جریان‌های سیاسی نزدیک می‌دانید؟

سبحانی: نزدیکی به حزب خاصی ندارم، درمواردی به اصلاح طلبان و در مواردی به اصولگرایان نزدیکی داشته ام، چراکه زمانی که حقیقتی در کاری پیدا می‌کردم از آن حقیقت حمایت می‌کردم، احزاب سیاسی در ایران به غیر از دوران انتخابات فعال نیستند و مواضع مشخصی ندارند، به همین دلیل سخت است وارد جریانات سیاسی شویم زیرا مواضع آن‌ها در امور مختلف مشخص نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: در واقع مستقل وارد عرصه انتخابات شده اید؟

سبحانی: بله مستقل وارد شده ام.

پیگیری نکردم تا دلیل رد صلاحیتم را بفهمم

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه شما در دوره یازدهم و دوازدهم رد صلاحیت شدید فکر می‌کنید در این دوره تایید صلاحیت شوید؟ دلیل رد صلاحیت شما در انتخابات‌های گذشته چه بود؟

سبحانی: به بنده هیچ چیز گفته نشده است که چرا رد صلاحیت شده ام، پیگیری هم نکردم تا دلیل رد صلاحیتم را متوجه شوم؛ چرا که در انتخابات ریاست جمهوری دلیلی برای اعتراض در رد صلاحیت‌ها وجود ندارد. برای این دوره امیدوار هستم صلاحیتم توسط شورای نگهبان احراز شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: مهم‌ترین رقیب خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ چه کسی و از کدام جریان می‌دانید؟

سبحانی: فعلا باید صبر کنیم تا افراد تایید شوند و با آن‌ها صحبت کنیم. بنده بحث‌های اندیشه‌ای و مفهومی را مطرح می‌کنم هرکسی که اهل این کار باشد می‌تواند با بنده رقابت کند، با اشخاص رقابتی ندارم.

سبحانی: حداقل کار برجام جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور بود/ خلق پول با انتشار اسکانس تفاوت دارد/ نمره عملکردی دولت روحانی ۱۲ است

شعار دولت من اقتصاد بدون ربا است نه بانک‌داری بدون ربا

باشگاه خبرنگاران جوان: شعار دولت شما چه چیزی است؟ در صحبت‌های خودتان اشاره کردید مهم‌ترین مشکل امروز کشور ما مشکلات اقتصادی است، راه حل عملی دولت شما برای حل این مشکل کشور چیست؟

سبحانی: از همان دوره یازدهم ریاست جمهوری بی مهری‌های شدیدی به اجرای قانون در کشور شده است. من اسم دولتم را دولت قانون گذاشته ام و شعار این دولت اقتصاد بدون ربا است نه لزوما بانک‌داری بدون ربا، چرا که اقتصاد بدون ربا جامع‌تر است. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند مسائل اقتصاد کشور را در دوره ۳ یا ۴ ساله حل می‌کند؛ امروز دچار یک سیل بنیان کنی در اقتصاد هستیم. در دهه گذشته نرخ رشد اقتصادی نیم درصد و تورم بالای ۱۹.۵ تا ۲۰ درصد بوده و تشکیل سرمایه که متغیر مهم در اقتصاد است سال‌ها منفی بوده است. این مسائل حرف‌های مهمی در اقتصاد است؛ اگر دولتی موفق شود ظرف چندین سال نرخ رشد این سیل بنیان کن را کم کند تا به صفر برساند کاری بسیار مهمی را انجام داده است. باتوجه به تجربه‌هایی که دارم و درسی که خوانده‌ام راه‌هایی را می‌شناسم که می‌توانیم این روند را مهار کنیم؛ بعد از آن عواملی چید که آن عوامل اگر کار کنند معلول‌ها (بیکاری و...) را جمع کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای برنامه‌های خود کابینه مشخص کردید که چه کسی مامور به چه وظیفه‌ای باشد؟ به عبارتی آیا حاضرید قبل از برگزاری انتخابات و از حالا اعضای کابینه خودتان را معرفی کنید؟ یا حداقل اعضای اصلی کابینه مثل معاون اول، مشاور و وزیر کشور. آیا حاضرید نام آن‌ها را در همین روز‌ها اعلام کنید؟

سبحانی: به طور منطقی فردی که وارد انتخابات می‌شود به افراد فکر می‌کند؛ به دلیل اینکه مشخص نیست ورود پیدا کنم یا خیر مصلحت نمی‌بینم در این خصوص صحبت کنم، مجموعه کاملی هم چیده نشده است، باید زمانی که این مسئله موضوعیت پیدا کرد در مورد آن صحبت کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: تا پایان انتخابات هستید و سپس کنار می‌کشید یا مانند برخی از کاندیدا‌ها امکان کناره گیری به نفع آقای رئیسی است؟

سبحانی: دلیلی که من را تشویق به حضور در انتخابات کرد اجرای تمام اصول قانون اساسی و مخالفت با سیاست‌های اقتصادی از سال ۶۸ توسط ۴ دولت است و از سال ۶۸ با این سیاست‌ها مخالفت می‌کردم، تاکید بر جایگزینی اقتصاد قانون اساسی با سیاست‌هایی که در ۳۰ سال گذشته بوده است. در این مدت ندیدم کسی در این خصوص صحبت کند؛ به دلیل اینکه این مفاهیم را دنبال می‌کنم اگر اجازه ادامه راه را پیدا کنم ادامه می‌دهم.

سبحانی: حداقل کار برجام جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور بود/ خلق پول با انتشار اسکانس تفاوت دارد/ نمره عملکردی دولت روحانی ۱۲ است

اینکه برخی از کاندیدا‌ها تعداد مشخص می‌کنند که چند زن در کابینه خود خواهند داشت برای جلب آرای زنان است

باشگاه خبرنگاران جوان: از زنان چه قدر در کابینه خود استفاده می‌کنید؟ نظرتان درباره وزیر زن چیست؟

سبحانی: مسئله زن و مرد و نگاه جنسیتی به نیروی انسانی برای دهه‌های گذشته است؛ امروز در امور کشور زنان تحصیلکرده‌ای را می‌بینید که قابلیت‌های زیادی دارند؛ نیروی انسانی اعم از زن و مرد و بدون توجه به جناح سیاسی و براساس قابلیت‌هایی که دارند باید روی کار بیایند. اینکه برخی از کاندیدا‌ها تعداد مشخص می‌کنند که چند زن در کابینه خود خواهند داشت برای جلب آرای زنان است.

باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا دو پویش جدید به نام‌های «فرزند من کجاست؟» و «شفاف سازی» در خصوص نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری راه افتاده است؛ آیا شما حاضرید به این پویش بپیوندید؟ در این باره توضیح دهید.

سبحانی: بنده ۳ فرزند دارم که در ایران ساکن هستند و هیچ گاه در جای دیگری زندگی نکرده اند؛ درباره شفافیت هم بعید است بین سیاسیون به اندازه بنده شفافیت وجود داشته باشد. هر نفسی که کشیده ام در ۱۲ سالی که در مجلس بوده ام را در ۱۲ جلد و ۱۳ هزار و ۴۰۰ روز شمار منتشر کرده ام.

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره دارایی‌های خود نیز صحبت می‌کنید؟

سبحانی: این سوالات، سوالات انحرافی است و تنزل دادن جایگاه به آن مهمی. کسانی هستند که در یک منطقه مستضعف نشین هستند، اما خوی اشرافی گری دارند. بنده استاد تمام دانشگاه تهران با ۴۸ سال سابقه خدمت هستم و منزلم در بزرگراه ارتش و اتومبیل بنده پژو ۲۰۶ است.

سبحانی: حداقل کار برجام جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور بود/ خلق پول با انتشار اسکانس تفاوت دارد/ نمره عملکردی دولت روحانی ۱۲ است

حداقل کاری که برجام کرد این بود که اجازه نداد اوضاع اقتصادی بدتر شود

باشگاه خبرنگاران جوان: انتقاد شما به دولت فعلی چی هست؟ کدام اقدام دولت فعلی را در دولت خود ادامه خواهید داد؟

سبحانی: ابعاد فعالیت‌های دولت گسترده است، اصلی‌ترین انتقادی که به دولت دارم پیگیری سیاست‌های اقتصادی دولت‌های قبلی است و سایر فعالیت‌ها که متاثر از همان سیاست هاست و اینکه کدام اقدام دولت فعلی را قبول دارم و ادامه می‌دهم طرح تحول سلامت است، این طرح را می‌توان ترمیم کرد، دولت را در بسیاری از موارد می‌توانیم نقد کنیم و در بسیاری از موارد تعریف.

باشگاه خبرنگاران جوان: سیاست خارجی دولت شما چه سیاستی را دنبال خواهد کرد؟ نظر شما در مورد برجام چیست؟ اگر رئیس دولت بعدی باشید رویکردتان برای برجام چیست؟ ادامه می‌دهید یا مسیر دیگری را در پیش می‌گیرید؟

سبحانی: ارتباطات خارجی با هدفی دنبال می‌شود، هدف باید امنیت ملی باشد که منافع ملی را تامین کند؛ بنده امنیت ملی را امنیت اقتصادی می‌دانم، امنیت اقتصادی دو مولفه دارد؛ یکی اینکه مردم در کشور راضی باشند و دیگری اینکه کشور بتواند در بیرون از آن تاثیرگذار باشد. روابط خارجی باید جوری تنظیم شود که به امنیت اقتصادی لطمه وارد نشود و بتواند این موضوع را تقویت کند. برجام قراردادی است که بسته شد و اینکه چرا این قرارداد بسته شد را نمی‌خواهم اشاره کنم، اما برجام حداقل کاری که کرد این بود که اجازه نداد اوضاع اقتصادی بدتر شود؛ بنده به دنبال این هستم این برجامی که نگذاشت مشکلات اقتصادی بدتر شود را توسعه دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: نظرتان درباره قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین چیست؟

سبحانی: این قرارداد، یک تفاهم میان ایران و چین است که دو کشور با یکدیگر صحبت کرده اند تا همکاری داشته باشند و چیز بدی نیست. بعد از اینکه تفاهم کردند این قرارداد به مرحله اجرا می‌رسد و بررسی‌های لازم در خصوص آن انجام می‌شود و طوری بررسی می‌شود که منافع کشور لطمه نبیند. فعلا اظهار تمایل برای همکاری است. یک توافق نامه است و هریک از موارد باید در مجلس تصویب شود، فعلا در حد یک تفاهم نامه است.

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر شما درباره فیلترینگ تلگرام و شبکه‌های اجتماعی چیست؟ به نظر شما فیلترینگ راه مناسبی بوده است؟

سبحانی: فیلترینگ در عمل موفق نبوده و به لحاظ تکنولوژی هم امکان پذیر نیست و بنده هم با آن موافق نیستم. این مسئله که چه اتفاقاتی در این فضا رخ می‌دهد باقی بماند، کشور ما کشوری تحصیلکرده است، ممکن است سواد مجازی خیلی بالا نباشد، اما باید یاد بگیریم در استفاده از این امکانات مسائل و شئونات فردی را رعایت کنیم، ممکن است انحرافاتی برای برخی پیش آید، اما فیلترینگ راهکار نیست. باید به نسل جدید آداب استفاده از فضای مجازی را بیاموزیم. افراد از درون باید این موضوع را یاد بگیرند. فیلترینگ موفق نبوده است باید واقعیت‌ها را ببنیم و متناسب با آن رفتار کنیم.

سبحانی: حداقل کار برجام جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور بود/ خلق پول با انتشار اسکانس تفاوت دارد/ نمره عملکردی دولت روحانی ۱۲ است

راهکار کوتاه مدت برای جلوگیری از افزایش لحظه ای قیمت ها وجود ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان: چگونه می‌توان جلوی افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها را گرفت؟

سبحانی: راهکار کوتاه مدت در این باره وجود ندارد. ما یک اشتباهی در گذشته کردیم که این موضوع تلنبار شده است. یکی از اشتباهات این بوده که ابتدا به بانک‌های خصوصی و دولتی اجازه‌هایی دادیم و بعدا نتوانستیم یا نخواستیم کنترلشان کنیم. در اقتصاد مفهومی به نام خلق پول وجود دارد که با انتشار اسکانس تفاوت دارد. انتشار اسکانس زمانی است که تولید زیاد است و بانک مرکزی نسبت به آن اسکانس چاپ می‌کند، اما خلق پول را بانک ایجاد می‌کند و به شما اعتبار می‌دهد و در اصل اسکناسی وجود ندارد و عدد است که جابجا می‌شود. بانک‌ها با همین امتیازات از هیچ، پول خلق می‌کنند و این درحالیست که کالای این پول تهیه نشده و تقاضا نسبت به عرضه زیاد است و به همین دلیل قیمت لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

برای برخی‌ها توان خرید زیاد است و به قیمت آن توجهی نمی‌کنند، اما برخی دیگر هم نمی‌توانند خرید کنند و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند. برای حل این موضوع باید موتور خلق پول را از کار انداخت تا این مشکل حل شود. سهامداران، بانک داران و ... در این رابطه مقاومت می‌کنند و حل این موضوع کار سختی است. برای حل این مشکل ۳ – ۴ سال زمان است و باید تمامی مسئولان و نظام کمک کنند تا این مشکل حل شود.

نظام آموزش عالی مانند بقیه امور و اقتصاد رها شده است

باشگاه خبرنگاران جوان: به عنوان یک استاد دانشگاه جایگاه دانشگاه‌ها در نظام تصمیم گیریِ کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سبحانی: نظام آموزش عالی مانند بقیه امور و اقتصاد رها شده است. به دلایل مختلف اجازه تاسیس موسسات عالی داده شده و به همین دلیل این اتفاقات رخ داده است. در زمانی تعداد مراکز آموزش عالی ۳هزار و ۴۰۰ موسسه بوده و در حال حاضر هم برخی از موسسات به خاطره نبود دانشجو تعطیل شده اند. در نظام دولتی هم بدون توجه به وضعیت کشور، هر موسسه‌ای در هر رشته‌ای و هر مقطعی دانشجو گرفت و هیچ کجا این موضوع را رصد نکرد و به همین دلیل وضعیت کنونی رخ داده است که کار آن‌ها و زندگی شان چه می‌شود. 

باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه شما برای ساماندهی بازار بورس چیست؟

سبحانی: از اول با سیستم یارانه‌ها مخالف بودم، اما بعد‌ها هدفمند که شد من دیگر نبودم. البته هنوز که قانون نشده بود نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ارسال و بیان کردم که لایحه‌ای جرم‌خیز است و برخی‌ها به سمت دزدی می‌روند و وضعیت مردم بدتر می‌شود. این هدفمندی نیست و افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. در زمان قدیم همه از این موضوع تعریف و تمجید می‌کردند، اما حالا کمی به آن انتقاد می‌کنند، اما من در دهه ۸۰ به این موضوع انتقاد کردم. یارانه را باید هدفمند کرد و قانون در مجلس اصلاح و یارانه قطع شود. سپس اثبات کند که نیازمند است و به نظر می‌رسد ۳۵ تا ۴۰ میلیون محتاج وجود دارند. با این طرح هدفمندی برخی‌ از مردم درآمدی ندارند که به آن‌ها تعلق می‌گیرد و برخی دیگر نیز کسری دارند که می‌شود با همین بودجه رسیدگی‌های بیشتری کرد.

یارانه ۴۴۵۰۰ را ۸۰ میلیون نفر می‌گیرند، اما یارانه معیشتی را افراد کم تری دریافت می‌کنند. درباره بورس هم باید بگویم که فرهنگ بورس بین ما وجود ندارد. در بورس ۲ بازار وجود دارد که به نام‌های بازار اول و دوم هستند. اینکه می‌گویند در بورس سرمایه گذاری کنید منظور بازار اول است. در بازار اول برای مثال می‌خواهند کارخانه‌ای تاسیس کنند و سهام آن را می‌فروشند و پس از چند سال تاسیس کارخانه و سپس هزینه – درآمد شود و در ادامه سود آن مشخص می شود؛ یا اینکه کسی بخواهد کارخانه اش را توسعه دهد سهام می‌فروشد و ...

سبحانی: حداقل کار برجام جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور بود/ خلق پول با انتشار اسکانس تفاوت دارد/ نمره عملکردی دولت روحانی ۱۲ است

برخی افراد در بورس قمار می کنند

در بازار دوم هم سهام بازار اول خرید و فروش می‌شود که به نوعی قماربازی است. برای مثال سهمی ۱۰۰۰ تومان است و به ۱۵۰۰ می‌رسد، اما نمی‌فروشیم و پس از اینکه به ۱۳۰۰ رسید آن را می‌فروشیم. به همین دلیل مردم می‌گویند ما ضرر کردیم و دیگر نمی‌گویند که سهم ۱۰۰۰ تومنی آن‌ها ۱۳۰۰ شده است. باید برای مردم توضیح داده شود و آن‌ها را شفاف کرد. وقتی شستا سهام می‌فروشد سود آن برای کارگران و افراد بیمه شده تامین اجتماعی است. به هرحال وقتی مردم به مسئولان اعتماد می‌کنند باید مسئولان هم پاسخگوی خوبی باشند تا مشکلی بوجود نیاید.

باشگاه خبرنگاران جوان: راه حل شما برای فرزندآوری چیست و چه راهی برای حل مشکل کاهش موالید دارید؟

سبحانی: درصدی از مشکلات این موضوع اقتصادی، مسکن و درآمد است. مسائل دیگری هم در این باره وجود دارد. جامعه ما با ۵۰ سال قبل تفاوت دارد. طرز تفکر اینکه خانم‌های درس خوانده در خانه بنشینند و بچه دار شوند با جامعه کنونی تفاوت دارد و نمی‌شود خانم‌ها را مجبور کرد که در خانه بنشینند. جامعه باید به این ذهنیت خانم‌ها نزدیک شود تا آن‌ها به این نتیجه نرسند که قرار است مانند ۷۰ سال پیش با آن‌ها برخورد شود. حاکمیت و دولت در این موضوع نقش زیادی ندارند و باید طرز تفکر تغییر کند. ۳۳ درصد عدم فرزند آوری مربوط به مسائل اقتصادی است و دیگر موارد سهم شان از اقتصاد بیشتر است.

نمره عملکردی دولت روحانی دوازده است

باشگاه خبرنگاران جوان: چه نمره‌ای به دولت تدبیر و امید می‌دهید؟

سبحانی: سیاست‌های اقتصادی دولت درست نیست. دولت دوران سختی را پشت سر گذاشت و تحریم و کرونا اداره کردن کشور را سخت کرد. میلیون‌ها نفر با کرونا شغل شان را از دست دادند و دولت با سختی مواجه شد. مرز بین حساب کشی و انتقاد را نمی‌دانیم و شاید نمره من به آن‌ها ۱۲ باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: نظرات خود را درباره اسامی زیر بفرمایید.

محمود احمدی نژاد: رئیس جمهور ۲ دوره ایران

سردار سلیمانی: عامل به آنچه که معتقد بود

شهید رجایی: مبارز پاکباخته

سعید محمد: شناختی ندارم

سپاه پاسداران: از ارکان قوام انقلاب اسلامی

عزت الله ضرغامی: رئیس سابق سازمان صدا و سیما

اسحاق جهانگیری: مهندسی که در اقتصاد ورود کرد و موفق نشد

محمد باقر قالیباف: متمایل به عمل گرایی

آیت الله رئیسی: مردی از بدنه قوه قضاییه

انتخابات ۱۴۰۰: همراه با بیم و امید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
این نمره 12 شما از نظر فردی که گرفتار نان خالی خانوادش است زیر صفره !!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
نمره ی این دولت با ارفاغ صفر هست نه 12
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
روحانی می گفت مخالفان برجام یه عده بی سواد پر سر وصدا هستند الان می بینیم واقعا راست گفته بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
بله الان ایران به لطف این دولت برای اکثریت سیاسیون دنیا شگفتانه شده . به خاطر مسخره ترین توافقی که با این کشورها که به نفع اونها و به ضرر خودش انجام داده و تازه ول هم نمی کنه .
Iran (Islamic Republic of)
کارمند اجاره نشین دولت بی تدبیری وناامیدی
۱۵:۴۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
اگه نظر آقای سبحانی اینه که برجام جلو تورم رو گرفته واستاد دانشگاه اقتصاده وای به حال دانشجو هاشون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
نمره دولت روحانی ۱- هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
بانک با اصل سرمایه وارد معامله در بازارمیشود وظیفه و کار بانک کار وکاسبی نیست و دولت هم ممکن است حرفی بزند ولی کاری ندارد و همین مردم با کاغذهای بانکی معامله میکنند بانک سود میده و سودمیگیره و همین یکی از عوامل اصلی تورم است کسی جای خودش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
نمره ۱۲ زیر صفا .یا ۱۲بالای صفا. اصلا نمره نداره فقط افتضاح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
این آقای استاد به دانشجوهاشون هم همینجور الکی نمره میدن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
بنظر شما خروجی این دانشگاه با این تفکر استادش چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
منفی ۱۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
کنتور که نمی اندازه.منم میگم اگه من توی ایران نبودم اوضاع ایران بدتر بود.اگه بابا من نبود که دیگه خیلی بدتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
چرا کنتور میندازه اما برای حساب کردن باید سواد داشت که مخالفای برجام ندارن .
از نتایج سحر شما همین بس که با آمدن بوی رییسی طلا که رفته بود زیر ۹۰۰ ،الان ۱۰۵۰ معامله می شه که البته ببین صبح دولت بدمه چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد باقر
۱۲:۱۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
به نظرم مقصود ایشون 12- بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
نمره این استاد هم نهایتا با ارفاق و نگاه مثبت میشه 9.9 حساب کرد بیشتر از این جا نداره.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
استاد امروز رفوزه شدن و احراز صلاحیت نگردیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
قبل برجام گرونترین خونهتو کرج متری 3.5 میلیون بود و الان متری 45 میلیونه الا برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
چرا همیشه کف کف و حداقلها حساب میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشنا
۱۰:۵۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
منظر ایشان نمره روحانی منفی 12
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
قبل از برجام ۷۰۰ مورد تحریم داشتیم بعد از آن شد ۱۵۰۰ تحریم تورم را هم که همه قبل و بعد تحریم به یاد داریم شما برچه اساس میگویی برجام باعث شد وضع بدتر نشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
براساس نون و نمکی که باهم خورده بودند البته نه مثل نون و نمک ما فقرا ....نون و نمک آقایان و آقازاده‌ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
تو که حال و روزت معلومه هر جا پول بیشتر بدن همون وری هستی، حالا استاد حسن سیبیلت رو چرب کرده به ساز اون برقص
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۰:۴۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
آیا وضعیت اقتصادی بعد لز برجام بدتر نشده است ؟!!!!!!!؟ عجب مثل اینکه حضرتعالی در متن جامعه تشریف ندارید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
شاید منظورش از وضعیت اقتصادی در واقع وضعیت اقتصادی خودش بوده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
چه رویی دارید

که هنوز از پوشال و توهم برجام حمایت میکنید. راستش را به مردم بگویید دلیل قطعی برق هم یکی دیگر از کم کاری ها و ناکارامدی های دولت روحانی وحامیانشان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
این نمره را باید توسط مردم داده شود که در این مدت بالاترین ظلم در حق آنها شد تا ابد این همه به ریش مردم خندیدن و بی توجی به کلیه امور کشور در ذهن مردم و در تایخ خواهد ماندو پاک شدنی نیست بالاترین خوش خدمتی به دشمنان دین و انقلاب در این دوره رقم خورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
چرخ های هسته ای و اقتصاد رو با هم شکستید ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
چرخ های هسته ای و اقتصاد رو با هم شکستید ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
نمره 12 هم برای این عملکرد خیلی هم زیاد هست. یعنی مشروط نشده . باید حداقل زیر 12 باشه تا مشروط بشه
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۰۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
نا کی باید بسوزیم از این جهل؟
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۰:۰۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
یا خدا .این اقای سبحانی مثلا استاد دانشگاه ماست؟ایران و این همه خوشبختی محاله. ظاهرا برجاف دولت منافعش بد نبوده برای آقایون.خدا آقا رو حفظ کنه و گرنه اینا یه زمانی ملت ومملکت و فروخته بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
چرا ۱۲ ؟ به ایشون باید بالاترین نمره رو داد چون تنها رییس جمهوریه توی تاریخ جهان که بجای بالا بردن ارزش پول کشور خودش ارزش دلار رو بالا برده و تونسته عجیب ترین تورم دنیارو توی کشور ایجاد کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
حداقل کار برجام جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور بود برای هر کی نون نداشت برای شما مسولین خوب بود برجام به‌ کام مسولین به ضرر مردم چرا وضعیت اقتصادی شماها هر روز بهتر میشد لعنت بهتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
تنها خوبی برجام این بود که فهمیدیم نباید به غرب اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
و نیز به اعتماد کنندگان به کدخدا و غرب نیز نباید اعتماذ کرد البته خییسالهاست که نباید به انها اعتماد کرد از قاجاریه ا شاید دورتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
اگر تاریخ را خوانده بودید خیلی خیلی خیلی وقت پیش می‌فهمیدید که نه تنها به غرب بلکه به شرق هم نباید اعتمادکرد
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۰۹:۰۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
بله راست میگن اگه نبود خیلی اوضاع بدتر بود
ولی منظورش برای قشر مرفه و سرمایه دار هستش که با برجام اموالشون باید 10 برابر می شد 9.5 برابر شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
دروغگو هرگز قابل اطمینان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
واقعا ایشون اقتصاد درس میدن؟! اقتصاد پیش از برجام و دوران تحریم رو چطوری با دقتصاد (از نظر اینا اقتصاد) پس از برجام و دوران مذاکره مقایسه می کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۸:۵۶ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
نمره روحانی دراین 8سال منفی 12می باشد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۴۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
معلم خوبی نیستی
نمره دولت روحانی منفی ۱۲ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
درود
درست گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
اینا نجومی پول میگیرن اصلانمیدونن فقر چیه غذا نداشتن چیه وخیلی بدبختیهای دیگه که باعثش امثال همینها شدنفقط بلدن با حرفای دروغ مردم سرکار بزارن برجام بدبختی بود بیچارگی مردم ضعیف بودکه هنوزم تاونش پس میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
خواهشن جفنگ نگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
ببخشید میشه بفرمایید اقتصاد قبل از برجام چگونه بود.
تورم چند رقمی بود.گوشت .مرغ تخم مرغ .نان شکر وغیره ذالک چند بود که با برجام بهترشد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۱۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
خدا رو شکر، در زمینه ی جاسوس و خائن و وطن فروش و ابله، صد در صد خودکفا هستیم و حتی می تونیم صادراتش رو هم داشته باشیم. برجام چیز خوبی بوده؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
ساکت
هیس هیس
از برجام دفاع نکن که مایه ننگ ایرانی جماعت در تاریخ هست
Iran (Islamic Republic of)
Gholamreza13
۰۷:۵۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
پیگیر واریز مستمری بگیران بهزیستی باشید با گذشت چهار روز از برج هنوز واریز نشده
Iran (Islamic Republic of)
یک جانباز
۰۷:۵۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
آقای سبحانی نمره دولت روحانی به صفر هم بدهکاره ورقه را درست اصلاح نکردی از اون معلمها نباش که پول میگیرن نمره میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
به معلم ها توهین نکن جانباز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
مگر اوضاع اقتصادی بدتر از اینم میشه تصور کرد که برجام مانعش شده؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
کشورثروتمندی مانند ایران چراباید به جای استفاده ارثروتهایش، به تولید پول کثیف، بیت کوین بپردازه!! وازاین طرف برق ملت راقطع وزندگی مردم رامختل کنه!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
چند میگیری از برجام دفاع کنی؟ اوضاع اقتصادی برای امثال شما هرگز بد یا بدتر نخواهد شد چون از سفره انقلاب حسابی ذخیره کردین. با چه استدلالی داری میگی برجام جلوی بدتر شدن را گرفت؟ کجا زندگی میکنی؟ اصلا شما آفتاب رو میبینی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
این اراجیف چیه برجام بغیرر از جنایت و جنایت و ضرر چیزی نبود بنده حاضرم با شما مناظره کنم کوچکترین نفعی به کشور نداشته و این دولت در بورس و اقتصاد صنعت و کشاورزی و سیاست خارجی بصورت عامدانه خیانت کرده انشالله باید محاکمه شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
همین طرز تفکرت در خصوص برجام بهترین دلیل برای رد صلاحیت بوده است
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۶:۲۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
راجع به برجام بی فرجام سخنی مضحک فرمودید که کل دانش و حق بومی که حاصل دسترنج دانشمندان شهید هسته ای بود براحتی بصورت یک مطالبه و ابزار فشار برای دشمنان همیشگی ایران در اوردید.

گند زدید به اوضاع اقتصادی کشور اونوقت افتخار هم می کنید!
واقعا عجب رویی دارید شماها !!
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۶:۱۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
با اینهمه نارضایتی، نمره ۱۲؟! اگر منصف باشید نمره ایشان با تک ماده هم نباید به ۱۰ برسد! حال ملت را ببینید، شرمندگی مردها در مقابل خانواده شان را ببینید!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۲۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۰۶:۱۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
کاش درمورد بورس نظر نمیدادی من 100 میلیون اوردم حالا 30 میلیون شده به این میگن ضرر نه حرفی که تو میزنی
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۰۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
خانم محترم بورس حیله دولت بود برای تیغ زدن مردم عامه چرا شما سرمایه گذاری کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
مردم عامه؟؟؟
ببخشید که خواص (احتمالا خودت) فقط ۴٪ جامعه را تشکیل می دهند
لطفاً به اکثریت مردم که برای دریافت سودی مختصر از بورس که در ذهن خود شاید تا حدی جبران تورم می شد در دام مقامات ارشد افتادند توهین نکنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۱۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
فکری به حال طرح اقدام ملی مسکن یزد کنید الان قریب به یکسال افتتاح حساب کرده ام در بانک مسکن هنوز طراحی و نقشه کشی پروژه هام انجام نشده
اگه این 40 میلیون سیمان خریده بودم الان شده بود 160 میلیون
Germany
ناشناس
۰۵:۲۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
همه فهمیدن برجام هیچکاری نکرد اما عده ای هنوز سودشون در برجامه....

توصیه میکنم خاطرات وندی شرمن رو بخونید تا بفهمید توی برجام چه بلاها سرمون آوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
نمره روحانی منفی صد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
بارک الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
تو دیگه کی هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
سبحانی: "حداقل کار برجام جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور بود" !!!!!! مگر از این بدتر هم ممکن است؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
احتمالا منظورش وضع اقتصادی خودشونه نه مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
بسمه تعالی، نمره دوازده یعنی قابل قبول، واقعا نمره روحانی بالای ده بود، ظاهره شما تافته جدا از مردمید.دولتی که تدبیرش برجام یک و برجام دو باشد ، و امیدش اوباما و بایدن، که با رفتن اوباما بر جام یک رفت و با مردن بایدن بر جام دو خواهد مرد،اصلاحات آمریکایی ظاهراً زیبا اما بی هویت و ریشه است ، اصلاحات باید ایرانی باشد که آن هم مرد میدان می خواهد که شما و امثال شما و ظریف نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
حداقل ضرر برجام کوچک کردن معیشت مردم و مسبب قطعی برق در همین روزها هست(که همین یه ضرر کوچیکه تا الان مسبب این شده که شطرنج باران ما از بازی بین المللی جا بمونند-خیلی از اموات در بیمارستان باد کنند به دلیل اینکه سرد خونه کار نمی‌کرده) نمره این دولت منفی هست نه ۱۲-اینم بدون اصلا نمیشناسمت وگرنه در مورد خودت هم صحبت میکردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
جلو گیری از بدتر شدن اقتصاد؟واقعا درست خوندم .فکر کنم ایشان یا در کما بوده یا خارج از کشور و وقت نکرده یه گذری به بازار داشته باشه البته اگه از پشت وینرین و با دیدن چهره های مردم وضعیت اقتصاد را حدث نزده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
مگه بالاتر ازسیاهی رنگی هم هست دیگه ازین بدتر کجای دنیا دیدین باچه اعتماد به نفسی حرف میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
نمره عملکرد دولت روحانی صفر است و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
از صفر هم کمتر. منفیه. کلی کارخونه ورشکست کرد
آخرین اخبار