مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: برای افق ۱۴۰۴ عملکرد از ۷ و نیم به ۹ و نیم و سطح ذرت به ۵۳۰ هزار هکتار ارتقا خواهد یافت.

محمد قاسمی نژاد مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در دنیای امروز با افزایش جمعیت سطح کره زمین، پیدا کردن منابع جدید غذایی به یکی از چالش‌های بزرگ بشریت تبدیل شده که در این میان محصولات دام و طیور یکی از مهمترین منابع تأمین غذای بشریت است.

او افزود: برای پرورش دام و طیور نیاز به غذایی داریم که بتوان به شکل سالم پرورش داد و یکی از مهمترین رویکرد‌ها برای تأمین غذای سالم آن‌ها استفاده از محصول با ارزش و پرانرژی ذرت به صورت دانه و سیلاژ است که به عنوان یک منبع ارزان و در عین حال بسیار مفید و مغذی باعث پرورش دام‌ها و افزایش شیردهی و پرورش طیور می‌شود.

قاسمی نژاد بیان داشت: در دنیا حدود ۷۵ _۶۰ درصد ذرت به صورت مختلف مانند دانه، خمیر، پودر، سیلاژ و ... به مصرف غذای دام می‌رسد، همچنین بعلاوه حدود ۲۵_۲۰ درصد از تولیدات جهانی ذرت به صورت مستقیم در شکل‌های متفاوت مانند آرد ذرت، شیرینی پزی، کنسرو، فرنی ذرت در تغذیه انسان مصرف شده است، ضمناً حدود ۵ درصد تولید ذرت نیز جهت فرآورده‌های صنعتی همچون نشاسته، الکل، روغن، گلوکز، اسیداستیک، فورفورال و بیش از ۵۰۰ نوع فرآورده درجه دوم به کار گرفته می‌شود.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر برنامه اقتصاد مقاومتی و افزایش امنیت غذایی در سال ۱۴۰۴ از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری بوده و بر اساس این برنامه در حوزه تولید ذرت دانه‌ای هدف این است که عملکرد میانگین ۷.۵ تن در هکتار به حدود ۹.۵ تن در هکتار ارتقاء یافته و همچنین بر اساس این برنامه سطح زیر کشت از حدود ۱۹۰_۱۶۰ هزار هکتار به ۳۰۰_۲۵۰ هزار هکتار افزایش یابد که با احتساب حدود ۱۹۰ هزار هکتار ذرت علوفه‌ای با تولید حدود ۱۳ میلیون تن سطح کشت به حدود ۵۳۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

او ادامه داد: کشت ذرت با استفاده از ارقام سازگار و پر محصول سالیانه در حدود ۹۰_۷۵ هزار هکتار به ۲ صورت دانه‌ای و علوفه‌ای در بهار و تابستان در خوزستان انجام می‌شود که به عنوان رتبه نخست تولید ذرت کشور حدود ۳۸ درصد ذرت دانه‌ای و در حدود ۲۰ درصد ذرت علوف‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول گفت: سهم خوزستان به حدود ۴۵ درصد ذرت دانه‌ای و حدود ۲۵ درصد ذرت علوفه‌ای تولید کشور ارتقاء یافت و با توجه به محدودیت منابع آب خوزستان و الگوی مصرف برنامه ریزی جامعی از سوی ستاد فنی تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی و هماهنگی با مدیران و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان در خصوص کشت بهاره و تابستانه ذرت در استان بعمل آمد و برنامه الگوی کشت محصولات زراعی بهاره و تابستانه از جمله ذرت و سایر محصولات شامل، دانه‌های روغنی، سبزی و صیفی، حبوبات، علوفه و ... تهیه و تدوین گردیده است.

قاسمی نژاد ادامه داد: برنامه آب نیز با هماهنگی ۲ سازمان جهاد کشاورزی و آب و برق به تفکیک حوزه‌های آبریز کارون، دز، کرخه و مارون تهیه  شده که بعد از تأیید ستاد خشکسالی استان برای اجرا به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهر‌ها و شرکت‌ها توزیع آب در شهرستان‌ها اعلام خواهد شد.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان بیان کرد: در جهت صرفه جویی، مصرف بهینه آب و الگوی کشت متناسب با شرایط منابع آب استان مواردی مانند استفاده از ارقام سازگار و میانرس و زودرس به جای ارقام دیررس،  آبیاری یک در میان فارو‌ها برای صرفهجویی در مصرف آب و تجمع نمک به دور از ریشه گیاهچه ذرت (seedling)، بکارگیری کارنده‌های مجهز به چرخ پرس ویل (press wheel)، کشت کف جوی برای صرفه جویی در مصرف آب و فرار از شوری، خودداری از کاشت بذر حتی الامکان تا زمان سپری شدن اوج گرما و رعایت تاریخ کاشت مناسب و توصیه شده به منظور کشت ذرت به حضور کشاورزان فهیم و کارشناسان پرتلاش پهنه اعلام می گردد.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.