مجید سلطانی درباره وضعیت درآمدها و هزینه های شرکت مخابرات توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید سلطانی، رئیس شرکت مخابرات در حاشیه بازدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از مرکز مخابرات شهید نهری و مرکز عملیات شرکت مخابرات گفت: هیچ شرکتی در کشور عمومیت در لایه های مخابرات شبکه اعم از سوئیج و داکت را ندارد و فقط مخابرات است که این امکان برایش فراهم است.

سلطانی تصریح کرد: در ۴ سال اخیر روند سرمایه گذاری در زمینه مخابرات وضعیت خوبی نیست. حداقل برای تبدیل سایت 2G به 4G حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار لازم است در مخابرات ثابت وضع خوبی نداریم زیرا سرمایه گذاری باید ۵ یا ۶ هزار میلیارد تومان باشد اما در حال حاضر فقط ۱۷۰۰ میلیارد تومان است. در همه جای دنیا همه اپراتورها و حاکمیت ها در باند پهن و ثابت سرمایه گذاری می‌کنند و توجه به این حوزه در کشور ما نیز ضروری است.

بازدید از مخابرات

وی افزود: در دو سال اخیر عددی که در کارخانه‌ها برای افزایش تولید ملی تزریق کرده‌ایم ۷۶۶ میلیارد تومان بوده اما باید حداقل سالی ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان به صنعت ict تزریق شود. در حال حاضر ۷۵ درصد این صنعت تعطیل شده و کارگران تعدیل نیرو شده‌اند که باید هرچه زودتر فکری به حال این صنعت کرد.

اینترنت ماهواره‌ای برای ما تهدید است

مدیرعامل شرکت مخابرات در رابطه با اینترنت گفت: در سال های بعد اینترنت ماهواره ای خواهیم داشت که این اینترنت تهدیدی برای ما محسوب شده و باید با تقویت اینترنت ثابت و همراه با اینترنت ماهواره ای مقابله کنیم.

سلطانی طرحی که برای اصلاح تعرفه های شرکت مخابرات ارائه شده است را شرح داد و درباره آن بیان کرد: این طرح هم به نفع مردم است و هم مخابرات به علاوه سازمان تنظیم مقررات نیز این طرح را قبول دارد اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. در حال حاضر شرکت مخابرات برای هر خط ثابت ۲۱ هزار تومان هزینه می‌کند اما مشترک فقط  ۶ هزار تومن بابت دریافت خدمات هزینه پرداخت می‌کند.

بازدید از مخابرات

وی ادامه داد: ما در بخش ثابت سودی نداریم زیرا هر خط تلفن ۲۱ هزار تومان هزینه نگهداری دارد چه مشترک استفاده کند چه نکند؛ ما از این تعرفه های فعلی سودی نداریم اما با این طرح سود و هزینه ما یکی می‌شود و در بخش ثابت زیان دهی نخواهیم داشت زیرا امکان تامین مالی برای ما از راه دیگر امکان پذیر می‌شود و ما از راه سود اینترنت همراه می توانیم هزینه های شرکت را تامین کنیم.

در مخابرات هیچ سودی از درآمدها وجود ندارد

سلطانی درباره حق السهم رگولاتوری از درآمد مخابرات گفت: ما در حال حاضر بخشی از هزینه اپراتورها را به رگولاتوری می‌پردازیم یعنی ۲۰ درصد حق امتیاز به رگولاتوری می‌دهیم؛ به علاوه مالیات هم پرداخت می‌کنیم، به شرکت زیرساخت برای اینترنت اجاره می‌دهیم و این هزینه‌ها باعث شده که عملا هیچ سودی از درآمدهایمان نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: در سال ۹۲ طرحی به مخابرات تحمیل شد که ۸ هزار میلیارد به ما ضرر و زیان زد، اگر این ضرر نبود قطعا الان کارمندان، کارگران و بازنشستگان از ما ناراضی نبودند.

مدیرعامل شرکت مخابرات درباره شیوه تنظیم‌گری در حوزه مخابرات ایران گفت: رگولاتوری در کشور ما در اختیار یک وزارت خانه است و این اشکال است. در کشورهای مختلف حوزه رگولاتوری موضوعی حاکمیتی است و می‌طلبد تا در ایران نیز مجلس، دولت و صاحبان صنعت در رگولاتوری دست داشته باشند.


بیشتر بخوانید


طرح تعرفه‌های جدید برای مخابرات تدوین شده است

سلطانی در ادامه این بازدید و در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص افزایش تعرفه های شرکت مخابرات گفت: ما طرح خودمان را فرستادیم و بحث اعداد و ارقامی که باید پیش بینی می‌شد، تعیین شده، جداولی را آماده کردیم و منتظر تصمیم گیری مسئولان هستیم."

وی درباره میزان بدهی به پیمانکاران و سایر ذی نفعان توضیح داد: " در دوره جدید ۴ ماهه، ما فقط سعی در پرداخت بدهی های قبلی داشتیم و تلاش داشتیم بدهی جدیدی به وجود نیاید. بدهی هایی که در حال حاضر و به صورت اورژانسی باید به پیمانکاران پرداخت کنیم مربوط به بیمه های درمانی کارکنان و پرداخت هزینه خرید صنایع و تجهیزات است که چیزی حدود دو هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود."

بازدید از مخابرات

مدیرعامل شرکت  مخابرات در خصوص سود ده یا زیان ده بودن شرکت مخابرات گفت:" شرکت مخابرات یک صورت مالی تلفیقی دارد که سود ده است. بخش ثابت و سیار هم داریم که بخش ثابت زیان ده و بخش سیار سود ده است. همین سود ده بودن بخش تلفیقی به ما کمک کرده که شرکت مخابرات شکست نخورده است. وقتی از سود صحبت می شود باید میزان سرمایه گذاری بنگاه اقتصادی را هم باید در نظر بگیریم. باید دید در بخش سیار که سود دهی داریم، چقدر سرمایه گذاری داشتیم که به اینجا رسیدیم. الان انتظاری که یک سرمایه گذار از برگشت سرمایه خودش دارد، حدود ۱۰ درصد سود خالص است و در غیر اینصورت اگر کسی سود کمتری داشته باشد اصلا حاضر به سرمایه گذاری نخواهد بود."

سلطانی درباره سرمایه گذاری در بورس گفت که میزان سرمایه ای که ما در بورس وارد کردیم و تجدید سرمایه هم نشد، چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان است. حالا باید حساب کرد میزان سود خالصی که از این عدد باید داشته باشیم باید چقدر باشد. این عدد مشخص می کند که این سرمایه گذاری سود دهی دارد یا خیر. ضرر این سرمایه گذاری کجا خودش را نشان می دهد، ضرر این موضوع در سرمایه گذاری برای آینده است، چون هر شرکت اپراتوری باید ۱۶ درصد درآمد خود را برای بخش سرمایه گذاری کنار بگذارد چون اگر اینکار را نکند از دور رقابت کسانی که در دنیا در این حوزه فعالیت دارند عقب می افتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار