پیش‌بینی تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی مازاد مصرف آذربایجان‌شرقی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از پیش بینی تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی مازاد مصرف استان طی امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،مومنی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: استان آذربایجان‌شرقی در تولید اکثر محصولات کشاورزی دارای مزیت نسبی آشکار بوده و باید زمینه‌سازی‌های لازم برای رشد صادرات بخش کشاورزی نیز فراهم شود.

او با بیان اینکه کارشناسان معتقدند صادرات غیرنفتی پروسه است نه پروژه گفت: بنابراین توجه به این نکته که زیرساخت‌های اقتصادی نظیر وجود بستر‌های مناسب برای حمل و نقل ایمن، وجود دانش صادراتی و بازرگانی بین المللی، برقراری قوانین لازم و ثبات مقررات صادراتی، وجود حمایت‌های دولتی از شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده، پرداخت یارانه برای هزینه‌های نمایشگاهی و بازاریابی و... چقدر مهیای صادرات است از ضروریات است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر اکثر کشور‌های جهان ارتقای رقابت پذیری و تلاش در جهت رشد صادرات با ارزش افزوده بالا دارند و کارشناسان این حوضه براین اعتقاد هستند که صادرات محصولات کشاورزی که فرآوری نشده است کاملا غیراقتصادی بوده و خام فروشی محسوب می‌گردد.

مؤمنی با اشاره به اینکه می‌توان تاکید بر این امر داشت که هر چه سعی در صادرات فرآورده‌های نهایی محصولات داشته باشیم ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور می‌شود، گفت: بنابراین به دلیل قرار گرفتن کشور در اقلیم نیمه خشک و مشکل محدودیت منابع آبی باید از صادرات محصولات خام جلوگیری به عمل آید و از صادرات محصولاتی که به ازای تولید یک کیلوگرم آن مقدار زیادی آب مصرف می‌شود جلوگیری شود.

او  با اعلام اینکه طبق پیش بینی‌های به عمل آمده در استان آذربایجان‌شرقی برای امسال در مورد اقلامی مانند انگور بیش از ۱۵۰ هزار تن، سیب درختی درجه ۱ و ۲ معادل ۳۰۰ هزار تن، سیب‌زمینی ۱۵۰ هزار تن، گوجه‌فرنگی ۲۱ هزار تن و عسل ۱۰ هزار تن و ... مازاد بر نیاز استان تولید خواهد شد، گفت: ان شاالله با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط شاهد افزایش روزافزون صادرات و بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی باشیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.