مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: یک هزار هکتار از بافت تاریخی تبریز و حریم آن با همکاری شهرداری این شهر پایش و مطالعه شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی با گرامیداشت هفته میراث فرهنگی با بیان اینکه یک هزار هکتار از بافت تاریخی تبریز و حریم آن با همکاری شهرداری این شهر پایش و مطالعه شد گفت: به دنبال این پایش‌ها، یک هزار و ۱۵ اثر تاریخی در این شهر شناسایی شده که از این تعداد ۳۵۰ اثر ثبت شده و تلاش می‌شود بقیه آثار نیز با مشارکت شورای شهر و شهرداری به مرحله ثبت برسد.

او با اشاره به نامگذاری امسال به  عنوان سال هویت فرهنگی از سوی شورای اسلامی تبریز، گفت: گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی همواره مورد توجه پژوهشگران، اصحاب فرهنگ و گردشگران داخلی و خارجی است و تبریز به عنوان محور اصلی این منطقه سبز نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال‌های اخیر با همراهی و مشارکت شورای اسلامی و شهرداری تبریز روند حفاظت، مرمت و بازسازی آثار تاریخی در سطح این شهر سرعت یافته و متخصصان این حوزه توانسته‌اند با اطمینان به عملیات مطالعه و اجرای مراحل مرمتی بپردازند.

حمزه زاده با بیان اینکه به دنبال کاوش‌های اخیر باستان شناسی انجام شده توسط متخصصان میراث فرهنگی، قدمت تاریخی استان بیش از ۹ هزار سال تعیین شده است، گفت: پیش از این براساس کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده در حاشیه شهرستان خداآفرین قدمت تاریخی استان ۶ هزار و ۵۰۰ سال تعیین شده بود.

او گفت: در کاوش‌های انجام شده اخیر در تپه الله‌قلی منطقه لیلان شهرستان ملکان، قدمت تاریخی استان بیش از ۹ هزار سال تعیین شد و این موضوع بیش از پیش اهمیت و جایگاه آذربایجان شرقی را در پیشینه تاریخی کشور بیان می‌کند.

حمزه زاده افزود: در زمان کنونی چهار کاروانسرای تاریخی «گویجه بل»، «خواجه‌نظر»، «یام» و «جمال آباد» استان آذربایجان شرقی در لیست پرونده ثبت جهانی کاروانسرا‌های تاریخی کشور بوده که از سوی وزارت میراث فرهنگی به یونسکو ارسال شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.