معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از کاهش نزدیک به ۶۰ درصدی رواناب‌ها در کرمانشاه طی سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت خبر داد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، علی مرادی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت کم بارش‌ها در سال آبی جاری، گفت : متوسط سالانه بارش بلندمدت کرمانشاه ۴۸۵ میلی‌متر است که در سال آبی جاری تاکنون این میزان ۳۰۱ میلی‌متر بوده است.

او گفت : میانگین بارش‌های سال آبی جاری در استان کرمانشاه تا امروز نسبت به پارسال ۳۴ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۷ درصد کاهش داشته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای کرمانشاه از تاثیر کاهش بارندگی بر وضعیت منابع آبی استان یاد کرد و افزود: به طور متوسط تا پایان اردیبهشت، نسبت به پارسال ۵۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۶۰ درصد کاهش رواناب‌ها را در استان داشتیم.

مرادی افزود: این کاهش رواناب برای رودخانه‌ها، سراب‌ها و سایر منابع آبی استان متفاوت است. برای مثال در حوزه رودخانه "قره‌سو"۸۳ درصد و در حوزه رودخانه "رازآور" ۷۳ درصد کاهش رواناب داشته ایم.

او ادامه داد: برخی از منابع آبی مانند رودخانه‌ها بیشتر تحت تاثیر بارش‌های فصلی هستند و برخی دیگر مانند سراب‌ها تاثیر کمتری می‌پذیرند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: برخی چشمه‌های کوچک در نقاط مختلف استان که تغذیه مناسبی نداشتند، خشک شده‌اند.

مرادی با بیان اینکه در چنین شرایط کم آبی اولویت اصلی تامین آب شرب پایدار برای مردم است، افزود: در مراحل بعدی باید آب مورد نیاز صنایعی که وابسته به مصرف آب هستند و همچنین آب مورد نیاز بخش کشاورزی تامین شود.

او مدیریت مصرف آب در چنین شرایطی را ضروری دانست تا بتوانیم از این دوران کم آبی عبور کنیم و افزود: در همین راستا با هدف مدیریت مصرف آب لازم است کشت محصولات آب‌بر مانند برنج محدود شود و سایر کشت‌ها که متناسب با این شرایط کم آبی است، جایگزین شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه نصب کنتور هوشمند بر چاه‌های مجاز برای جلوگیری از اضافه برداشت و مقابله با چاه‌های غیرمجاز را از دیگر راهکار‌هایی دانست که با جدیت دنبال می‌شود و گفت: برای این امر نیازمند همکاری بخش‌های دیگر نیز هستیم که برخی دستگاه‌ها مانند دادستانی و ... همکاری خوبی با ما دارند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.