سقف وافل یکی از جدیدترین سیستم های سقف های ساختمانی است که توسط مهندسین عمران طراحی و اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،سقف وافل یکی از جدیدترین سیستم های سقف های ساختمانی است که توسط مهندسین عمران طراحی و اجرا می‌شود.

از جمله مکان‌هایی که این سقف ها به خوبی جوابگو است و از ویژگی اصلی آن یعنی دهانه های بلند می توان استفاده کرد، می‌توان به فرودگاه، سالن‌های اجتماعات و همایش، قطار، مترو، نمایشگاه‌ها، هتل‌ها و ...... اشاره نمود. قالب سقف وافل، به شکل قالب های قابلمه ای بوده و به طور کلی وافل الهام گرفته یا متشابه ساختار شیرینی وافل ساخته شده است، از همین رو با نام وافل شناخته می‌شود.

سقف وافل نیز همچون همه‌ی ابزار و سازه‌هایی که در حوزه ساختمان سازی مورد استفاده و اجرا قرار می‌گیرند، ویژگی‌ها، کاربردها، معایب و مزایای خود را دارا است که تنها زمانی می‌توان به طور کامل بر اطلاعات موجود در این حوزه اشراف داشت که به متخصصین مربوطه مراجعه نمود. البته گفتنی است آشنایی اجمالی با این سقف و اطلاع از قیمت وافل تا حدودی ممکن است؛ از این رو در ادامه به اختصار به بررسی هر یک از موضوعات فوق می‌پردازیم.

درباره سقف وافل، مزایا و معایب، کاربرد و قیمت آن بیشتر بدانید

سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از بررسی هر چیز درباره‌ی سقف وافل، باید گفت که این سقف از بتن مسلح ساخته می‌شود و از این رو استحکام قابل قبولی دارد. سطح بیرونی سقف وافل کاملاً مسطح بوده و وجه تسمیه و تشابه‌ آن با نان وافل در سطح درونی آن مستتر است. سطح داخلی سقف وافل به صورت مشبک و پنجره پنجره بوده و از این رو سبک خاصی به کل سازه می‌بخشد.

احتمالاً در مکان‌های عمومی و با مساحت زیاد، با ستون‌هایی که صورت ناخوشی به وجود آورده‌اند، مواجه شده‌اید. سقف وافل، جهت غلبه بر این ساختار ناخوشایند، ابداع شد و پس از ورود آن به مجموعه سازه‌های ساختمانی، در مکان‌هایی که سقف دهانه بلند و ارتفاع مناسبی داشته باشد، از آن استفاده می‌شود. استحکام بالا و سبکی سقف وافل از جمله دلایلی هستند که موجب شده‌اند تا وافل جایگزین سقف‌های معمولی در مکان‌های مختلف شود. سقف وافل را می‌توان در دو مدل یک طرفه و دو طرفه مشاهده نمود.

سقف وافل یک طرفه در سقف‌های با دهنه‌های کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که از نامش بر می‌آید، عملکردی یک طرفه دارد و بیشترین میزان در نظر گرفته شده برای دهانه سقف وافل یک طرفه 7 الی 8 متر توصیه می‌گردد. سقف وافل دو طرفه، به علت ساختار مربعی‌ای که دارد عملکرد دو طرفه پیدا می‌کند. حداکثر دهانه‌ی سقف وافل دو طرفه 15 متر تعیین شده است که این مقدار در مواقع ضروری و به تشخیص کارشناسان مربوطه استثنائاً تا ۱۶ متر نیز قابل افزایش است. قالب‌ سقف وافل در ابعاد مختلف و متناسب با نیازهای گوناگون تولید و بازار عرضه می‌شود و به همین دلیل استفاده از قالب وافل، منحصر سازه‌های خاص نمی‌باشد. مهندسین می‌توانند با بررسی جوانب مختلف، مقبولیت سقف وافل برای سازه خود را بررسی کرده و در صورت مناسب بودن، از مزایای نصب آن بهره ببرند.

جنس قالب وافل از پلاستیک پلی پروپیلن است. به علت وزن کم پلاستیک ، قالب سقف وافل توسط نیروی کار انسانی قابل حمل است و این امر تا میزان زیادی سرعت روند کار، هزینه و .... را بهبود می‌بخشد. از دیگر مزایای قالب وافل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم نیاز به چرب کردن هنگام جدا سازی از بتن
  • جدا شدن آسان با احتمال پایین آسیب دیدگی
  • تجدید پذیر و دارای قابلیت بازیافت شدن
  • سازگار با محیط زیست
    درباره سقف وافل، مزایا و معایب، کاربرد و قیمت آن بیشتر بدانید

مزایای قالب وافل

بدیهی است این حجم از محبوبیت و همه‌گیری سقف وافل‌، عللی دارد و این علل را نیز همچون دلایل محبوبیت سایر دست سازه‌های بشری می‌توان مزیت نامید. مزیت سقف وافل محدود به چند مورد منقطع و پیش پا افتاده نیست. برای بیان مزیت سقف وافل، نیاز به اظهار توضیحات مخصوص به این سازه است.

مزیت‌های سقف وافل عبارتند از:

تحمل وزن و فشار سقف مشبک یا همان وافل از دیگر سبک‌های سقف بیشتر است. علاوه بر استحکام، سقف وافل از جلوه‌های ویژه‌ی بصری و نمود زیبایی برخوردار است که در گام دوم و پس از بررسی استحکام سقف، دلیل خوبی برای مجاب شدن به استفاده از سقف وافل است. برای مکان‌های بزرگ و نیازمند استحکام قابل قبول مثل پاساژ‌ها، قطارها و... می‌بایست در ساخت سقف وافل از بتن مسلح استفاده نمود. این سیستم سقف مقرون به صرفه و کم هزینه است، چرا که به علت مشبک بودن، نیاز کمتری به مواد اولیه چون بتن دارد.

بدیهی است این کاهش مصرف مواد اولیه، نقش به سزایی در کاهش قیمت وافل و هزینه تمام شده‌ آن خواهد داشت. برخی مکان‌ها مثل ایستگاه  قطارها و فرودگاه‌ها و .... به علت ازدحام جمعیت، حرکات و جابه جایی‌ها و از این قبیل اقدامات، متحمل لرزش خواهند بود. سقف وافل به علت آرماتورهای محکمی که در ساختار خود دارد، این لرزش‌ها را به میزان زیادی خنثی خواهد کرد. می‌توان بدون وجود مشکل خاصی بخش‌ زیرین سقف وافل را به اندازه سیم سوراخ نمود و سیم‌های برق و آنتن را از آن عبور داد. سرعت طراحی، نصب و اجرای این سازه نسبتا بالا بوده و موجب صرفه جویی در زمان خواهد شد. امکان نورپردازی‌ در بخش‌های خالی این سقف وجود دارد.

درباره سقف وافل، مزایا و معایب، کاربرد و قیمت آن بیشتر بدانید

قیمت سقف وافل

همان‌طور که در بخش‌های پیشین اشاره شد، قیمت قالب وافل به علت ساختار مشبک و در نتیجه کاهش نیاز به بتن، کمتر از سایر سقف ها می‌باشد؛ اما نمی‌توان قیمت وافل را تنها در یک مورد بررسی نمود، چرا که علاوه بر این، عواملی چون ابعاد کار، شخص اجرا کننده، برند خریداری شده، برند قالب‌ها، میلگرد مصرفی و .... نیز بر قیمت سقف وافل اثرگذار خواهند بود.

اگر از آن دسته افراد هستید که نیاز به شناخت بیشتر سقف وافل و مرجعی معتبر جهت دریافت مشاوره و عملکرد اجرایی در این راستا هستید، می‌توانید از دانش تکنسین‌های متخصص شرکت گنبد فیروزه کمک‌بگیرید. شرکت فیروزه با دارا بودن سابقه‌ی یک دهه فعالیت مستمر و درخشان، همواره به علت کیفیت محصولات تولیدی و پروژه‌های اجرایی خود، یکی از صاحب نظران حوزه فعالیتی خود بوده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات شرکت گنبد فیروزه، می‌توانید به وبلاگ اینترینتی این مجموعه با آدرس الکترونیکی  https://uboot.in/ مراجعه نمایید.

شرکت گنبد فیروزه بزرگترین تولید کننده انواع قالب سقف وافل در سراسر کشور می باشد.  همچنین این شرکت دارای نمایندگی های در اقصی نقاط کشور است که برای انجام پروژه های کوچک و بزرگ می توان از پیمانکاران این شرکت استفاده نمود.

جهت مشاوره اجرا و یا سفارش قالب وافل میتوانید با کارشناسان گنبد فیروزه ارتباط برقرار نمایید.

 شماره تماس دفتر: 0376 625 3 031

 شماره همراه: 2445 425 0913

انتهای پیام/ 

برچسب ها: نبض بازار ، سقف وافل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار