طرح‌های زیادی در حوزه وزارت نفت در استان ایلام متوقف شده، یکی از مهمترین آن‌ها فاز دوم میدان نفتی مشترک آذر و چنگوله است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، استان ایلام در حالی دارای چهار درصد ذخایر نفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور است و در حال حاضر طرح‌های مهمی مثل پالایشگاه و پتروشیمی در استان فعال است، که همچنان نیازمند توجه در بخش نفت و گاز است.

وجود داشتن ۱۴ تریلیون مترمکعب ذخایر شناخته شده گاز و بیش از ۱۷ میلیارد بشکه ذخایر نفتی، این استان را به عنوان یکی مهمترین مناطق نفت و گاز در کشور تبدیل کرده، در حالی مردم استان همچنان محرومیت لمس می‌کنند.

بسیاری از ظرفیت‌های نفت، گاز و پتروشیمی در استان هنوز فعال نشده است، در حال حاضر به رغم فعال بودن پتروشیمی، وزارت نفت در اجرای صنایع پایین دستی در استان کوتاهی می‌کند.

فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام نیز پس از وعده‌های فراوان وزارت نفت، هنوز محقق نشده است، در حالی که ظرفیت تولید روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز در استان وجود دارد.

میدان نفتی مشترک نیز حال و روز خوشی را سپری نمی‌کنند، فاز اول میدان نفتی آذر که به تازگی افتتاح شده، ولی هنوز فاز دوم میدان نفتی آذر و چنگوله که جزو میدان‌های نفتی مشترک با عراق است، کلید نخورده است.

حال و روز ساخت پتروشیمی دهلران و ان جی ال دهلران هم خوب نیست، پیشرفت پروژه‌ها بسیار کند است و معلوم نیست کی به سرانجام برسد.

بی توجهی به ظرفیت‌های نفت و گاز استان ایلام

علی پوراحمد یکی از کارشناسان اقتصادی در استان ایلام با اشاره به وضعیت نامناسب طرح‌های نفت و گاز در استان، افزود: متأسفانه بسیاری از ظرفیت‌های نفت و گاز استان در سال‌های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته است.

 پوراحمد بیان کرد: بسیاری از طرح‌های پایین دستی پتروشیمی در استان ایلام به دلیل کم کاری و بی توجهی، محل اجرای آن‌ها به دیگر مناطق کشور منتقل شده است.

او با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی مشترک در ایلام متوقف شده است، گفت: عراق در برداشت بسیاری از چاه‌های مشترک پیشی گرفته است.

پوراحمد تصریح کرد: طرح‌های توسعه‌ای که برای پالایشگاه گاز، صنایع پایین دستی پتروشیمی، طرح‌های مطالعاتی قرار بود در استان اجرایی شود، در استان هم اکنون متوقف شده است.

توقف طرح‌های وزارت نفت در ایلام/فاز دوم میدان‌های مشترک اجرا نشد

لزوم سریع موانع شروع فاز دوم میدان نفتی آذر و چنگوله

نماینده مردم ایلام نیز روز گذشته در دیدار با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: با توجه به مشکلات به وجود آمده در خصوص صدور مجوز اجرای فاز دوم میدان نفتی آذر و چنگوله در شورای اقتصاد، به دلیل شرایط خاص میادین مشترک نفت و گاز در مناطق مرزی با کشور‌های همسایه، رفع موانع و آغاز سریع عملیات اجرای طرح ضروری است.

 بسطامی اضافه کرد: اعتبار این طرح باید در شورای اقتصاد تصویب شود و نمایندگان استان پیگیر اجرای این طرح در استان هستند.

او بیان کرد: اعتقاد داریم راه برون رفت استان از محرومیت و رفع مشکل اساسی اشتغال جوانان، با استفاده مناسب از منابع نفت و گاز از طریق توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها، احداث پالایشگاه‌های جدید با هدف فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در داخل استان امکانپذیر خواهد بود.

بسطامی ادامه داد : اجرای ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه با موضوع بومی گزینی در پروژه‌های صنعت نفت و گاز و توجه به جوانان و نیروی انسانی این منطقه، ضروری است.

او بیان کرد: فاصله معنادار سطح توسعه یافتگی استان ایلام نسبت به دیگر استان‌ها، با وجود ذخایر عظیم نفت و گاز، پتروشیمی، پالایشگاه گاز، مرز بین المللی مهران، نیروی کار تحصیل کرده قابل قبول نیست.

توقف طرح‌های وزارت نفت در ایلام/فاز دوم میدان‌های مشترک اجرا نشد

نیرو‌های غیربومی در اولویت استخدام پروژه‌های حوزه نفت و گاز

غلامرضا رضایی یکی از جوانان ایلامی اظهار کرد: متأسفانه در اکثر پروژه‌های نفت و گاز، اولویت اول با استخدام نیرو‌های غیربومی است و نیرو‌های بومی به دلیل بیکاری به دیگر مناطق کشور پناه می‌برند.

رضایی عنوان کرد: بر اساس ماده ۴۷ برنامه ششم توسعه اولویت با نیرو‌های بومی، متخصص و کارآمد است، ولی بسیاری از شرکت‌های نفت و گاز در استان از قانون سر باز می‌زنند.

او افزود: استخدام نیرو‌های غیربومی در پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی برای جوانان استان قابل قبول نیست، متأسفانه به رغم همه شعار‌های مسئولان، ولی نیروی غیربومی بر نیروی بومی ترجیح داده می‌شود.

توقف طرح‌های وزارت نفت در ایلام/فاز دوم میدان‌های مشترک اجرا نشد

کم کاری وزارت نفت در انجام مسئولیت‌های اجتماعی در استان ایلام

علاوه بر بی توجهی وزارت نفت به اجرای پروژه‌های نفت و گاز، مسئله کم توجهی شرکت‌های حوزه نفت و گاز به ایفای «مسئولیت‌های اجتماعی» در استان کاملاً مشهود است.

در حالی طبق قانون شرکت‌های نفت و گاز باید نسبت به حمایت از طرح‌های مناطق نفت خیز کشور اقدام کنند، در استان ایلام متأسفانه این مسئله نیز مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وعده‌های حمایت وزارت نفت از ساخت درمانگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، توسعه راه‌های اصلی و روستایی، تقویت زیرساخت‌های ارتباطی، حمایت از تیم‌های ورزشی، محرومیت زدایی در استان تاکنون راه به جایی نبرده است.

حتی مالیات شرکت‌های نفت و گاز در مرکز پرداخت می‌شود و استان ایلام از مزایای درآمد‌های مالیاتی برخوردار نمی‌شود. در حالی این استان دارای بیشترین میزان تولید نفت و گاز در غرب کشور است، دفتر نفت و گاز غرب در این استان قرار ندارد.

منبع:مهر

انتهای پیام / غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.