صلح افغانستان محور گفتگوی وزیران خارجه آمریکا و ترکیه

آنتونی بلینکن با مولود چاووش اوغلو در تماسی تلفنی درباره صلح افغانستان گفتگو کردند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شفقنا، وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که انتونتی بلینکن و مولود چاووش اوغلو؛ وزیران خارجه امریکا و ترکیه در یک تماس تلفنی در باره اهمیت همکاری میان واشنگتن و انقره، از جمله منافع مشترک در سوریه و افغانستان بحث و گفتگو کردند.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی گفته است که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور با ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) هم در مورد صلح افغانستان تلفنی گفتگو کرده‌اند.

در این گفتگو دو طرف در مورد نشست ناتو در ۱۴ جون، نقشه راه این سازمان برای ده سال آینده و همچنین منشی عمومی ناتو می‌گوید که متحدین این پیمان برای آموزش نیرو‌های خاص افغان در خارج و فعالیت میدان هوایی کابل، بودجه فراهم خواهند کرد.

به تازگی ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفته است که متحدین این پیمان برای آموزش نیرو‌های خاص افغان در خارج و فعالیت میدان هوایی کابل، بودجه فراهم خواهند کرد.

استولتنبرگ پس از ملاقات با امانویل مکرون؛ رییس جمهور فرانسه در پاریس این موضوع را مطرح کرده و گفته است که کمک‌های آینده ناتو به افغانستان سه پایه عمده خواهد داشت.

او افزوده است: نخست می‌خواهیم حمایت‌های ظرفیتی و مشورتی را به ارگان‌های امنیتی افغان فراهم کنیم و کمک‌های مالی را به نیرو‌های امنیتی افغان ادامه دهیم.

استولتنبرگ فراهم آوری آموزش‌ها و تعلیمات نظامی در خارج از افغانستان به ویژه به نیرو‌های عملیات‌های خاص را بخش دوم کمک‌های آینده ناتو به افغانستان عنوان کرده است. به گفته او، در بخش سوم، فراهم آوری بودجه برای خدمات نظارتی، به شمول حمایت از تداوم فعالیت میدان هوایی کابل، شامل است.

دبیر کل ناتو همچنین گفته که این همه، متحدین ناتو و جامعهٔ جهانی را قادر خواهد ساخت تا به کمک‌های شان به مردم افغانستان ادامه داده و در تلاش‌های صلح این کشور سهیم باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.