یکی از نمونه‌های بارزی که نتیجه عمل به فرمول‌های ارائه شده توسط سازمان بهره وری در اقتصاد را نشان می‌دهد، بهینه سازی مصرف انرژی در کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ رسمی کشور اول خرداد به عنوان روز بهره وری و بهینه سازی مصرف نام گذاری شده است.

در چندین دهه‌های اخیر، شاهد تحول‌های بزرگ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از جمله انقلاب، جنگ، تحریم و ... بوده ایم که فرصت‌های بسیاری را از دست داده ایم، برای جبران این‌ها باید تلاش خود را دو چندان کرد، البته این مسئله جز با توجه به اصل بهره وری شدنی نیست.

به طور کلی از اهداف مهم بهره وری می‌توان به کاهش هزینه، افزایش تولید و خدمات، افزایش کیفیت و استفاده بهینه از زمان اشاره کرد، بهره وری بدون ارتقای کیفیت، امری بیهوده است.

بر این اساس؛ سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نشان می‌دهد، میزان برق تولید شده از نیروگاه‌های تجدید‌پذیر کشور و بهره‌وری برق طی اسفند سال گذشته به حدود ۸۹ میلیون کیلووات ساعت رسید.

وزارت نیرو به دنبال افزایش بهره وری انرژی است

همچنین رضا اردکانیان وزیر نیرو هم در خصوص مصرف و بهره وری گفت: وزارت نیروی ایران به عنوان یک سازمان دولتی که تامین‌کننده خدمات مرتبط با برق، انرژی، آب و فاضلاب برای جمعیتی بیش از ۷۰ میلیونی ایران و برخی کشور‌های همسایه را برعهده دارد در جایگاه وظایف حاکمیتی خود بر پایداری در برنامه‌های توسعه و ارتباطات تنگاتنگ که کلیه ابعاد آن با دو مولفه آب و انرژی معتقد و وافق است.

او ادامه داد: در جهانی که منابع طبیعی آن محدود بوده و در بسیاری از موارد پاسخگوی الگوی مصرف اسراف‌کارانه بشر نیست و در جهانی که مرز‌های اکولوژیک آن یکی پس از دیگری در حال شکستن است، قطعا پرداختن به هر یک از موضوعات آب، خاک، هوا، انرژی و پسماند که محور‌های اساسی فعالیت‌های بنیاد جهانی را تشکیل می‌دهد، ضروری است.

پیشرفت کشور‌های جهان اول توجه به بهره وری انرژی است

در حال حاضر به طور کلی در برخی کشور‌های توسعه یافته با وجود محدودیت منابع، سرمایه گذاری‌های فراوانی در راه بهبود بهره وری در سطح ملی، منطقه ای، بخشی، سازمان ها، مؤسسه‌ها و حتی افراد انجام می‌گیرد، آنان پیشرفت روزافزون خود را مرهون توجه به اصل بهره وری می‌دانند.

از اهداف مهم بهره وری می‌توان به کاهش هزینه، افزایش تولید و خدمات، افزایش کیفیت و استفاده بهینه از زمان اشاره کرد، بهره وری بدون ارتقای کیفیت، امری بیهوده است.

لزوم توسعه بهره وری انرژی برای حفظ محیط زیست

محمودنژاد سیگارودی سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر ساتبا در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص توسعه مهم بهره وری انرژی در کشور گفت: در سال‌های اخیر کشور‌های جهان برنامه ریزی جدی و مطلوبی را در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده‌اند.

او با اشاره به رکورد ۱۷۷ گیگاواتی افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث شده در سال ۲۰۱۹ نسبت‌به سال ۲۰۱۸ افزود: در این سال‌ها انرژی خورشیدی حدود ۲۰% نسبت‌به سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کرده است.

سیگارودی تصریح کرد:در سال‌های آتی بخش قابل‌توجهی از انرژی مورد نیاز کشور خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین نمایند.

سخنگوی ساتبا بیان کرد:هرچقدر سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور افزایش پیدا کند، ضمن حفظ محیط‌زیست و تامین امنیت پایدار انرژی، می‌توان از منابع ارزشمند فسیلی برای تولید هزاران فراورده نفتی که ارزش اقتصادی بهتری برای توسعه زیرساخت‌ها ایجاد می‌کند، بهره‌برد.

بدترین رتبه ایران در مصرف بهره وری انرژی

درحالی که تمرکز کشور‌های پیشرفته روی کاهش شدت مصرف انرژی است، این شاخص در ایران روندی رو به رشد به خود گرفته و در بین دیگر کشور‌ها از نظر کاهش شدت مصرف انرژی در انتهای لیست قرار دارد.

طبق آخرین آمار، ایران نهمین مصرف‌کننده انرژی در دنیا شناخته شده و این مصرف انرژی معادل ۳.۴ میلیون بشکه نفت خام است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف انرژی در دنیا در طی این سال‌ها دو برابر شده است.

در حال حاضر ایران، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر هیدروکروبوری دنیا (مجموع ذخایر نفت و گاز) به حساب می‌آید. مطابق آمار رسمی و تأیید شده مراجع معتبر بین‌المللی، ایران حدود ۱۵۸ میلیارد بشکه نفت (۹.۳ درصد از کل منابع نفتی دنیا) و حدود ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز (۱۸ درصد دنیا) در اختیار دارد.

به طور کلی، ۲.۴ درصد انرژی کل دنیا در ایران تولید می‌شود که در بین کشور‌های دنیا رده نهم از حیث تولید انرژی را داراست. این تولید انرژی معادل ۳.۶ میلیون بشکه نفت خام است. همچنین ۱.۸ درصد انرژی کل دنیا در ایران مصرف می‌شود که این میزان مصرف سبب شده که ایران در بین کشور‌های دنیای جایگاه نهم از نظر مصرف انرژی را داشته باشد.

در این باره مدقق مدیر کل مدیریت مصرف و امور مشترکین توانیر در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه کشور ما از نظر رتبه انرژی نسبت به کشور‌های جایگاه مطلوبی ندارد.

او ادامه داد: ایران یا همیشه در انتهای لیست قرار دارد یا در یکی مانده به آخر درحالی که شدت مصرف انرژی در کل دنیا مخصوصا در کشور‌های اروپایی رو به بهبود است. کشور‌هایی که بحث انرژی و بهره‌وری انرژی برایشان اهمیت دارد و منابع فسیلی ندارند روی بحث بهره وری کار می‌کنند.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با اشاره به وضعیت تجهیزات خانگی، عنوان کرد: رتبه انرژی تجهیزات خانگی در طول چند سال گذشته رو به بهبود بوده است. برای مثال رتبه انرژی یخچال‌ها در چند سال گذشته در بازار F یا G بوده، اما درحال حاضر A یا A پلاس است.

مدقق بیان کرد:متاسفانه این روند در کشور منفی و شدت مصرف انرژی در ایران رو به افزایش است. درواقع به اندازه‌ای که مصرف انرژی زیاد می‌شود تولیدناخالص داخلی زیاد نمی‌شود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۴۰ مصرف انرژی در جهان ۴۸ درصد نسبت به میزان مصرف انرژی در سال ۲۰۱۲ افزایش خواهد یافت و کماکان آسیا در سال ۲۰۴۰ بیشترین مصرف‌کننده انرژی است. در این میان بیش از ۵۰ درصد از انرژی جهان در بخش صنعت استفاده خواهد شد.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به دلیل ارزان بودن انرژی در ایران شاخص شدت انرژی روند افزایشی دارد یعنی اینکه در ایران برای تولید کالا و خدمت حدود ۶۰ درصد انرژی بیشتر مصرف می‌شود.

زارع گزارش بهروری////

کلانتری رئیس پژوهشکده بهره وری در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت بهره وری در کشور گفت: بهره وری یعنی بهتر زندگی کردن و استفاده از امکاناتی که در اختیار داریم است، به طور کلی کار خوب را به نحوه صحیح و احسنت انجام دادن  یعنی بهره وری.

او ادامه داد: ما باید با بهره وری هزینه های خود را کاهش و کیفیت را  افزایش داد، بهره وری  در انرژی بخصوص آب مهم است ما در منطقه‌ای هستیم که نیمه خشک است و باید مدیریت آب داشته باشيم

رئیس پژوهشکده بهره وری تصریح کرد: متاسفانه امسال با کاهش بارندگی سفرهای زیر زمینی روبرو هستیم  پس آب نکته مهمی است بهروری اگر در انرزی انجام شود آلودگی محیط زیست هم کاهش پیدا می کند

رئیسی در ادامه در خصوص بهره وری در صنعت افزود:امروز بهروری در صنعت هم حائز اهمیت است وقتی ما بهروری در صنعت داشته باشیم کالای خوبی تولید و به بازار عرضه می کنیم از این رو قیمت کاهش و کیفیت افزایش میابد

مدیرعامل انجمن بهره وری ایران با بیان اینکه در بهره وری آب نیز وضعیت مناسبی نداریم، خاطرنشان کرد: کشور در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد و بارندگی در کشور ما یک سوم میانگین بارندگی جهان بوده و برداشت از سفره های زیرزمینی بسیار بالاست، از ۷۵۰ هزار چاه کشاورزی، نزدیک به ۴۰۰ هزار چاه بدون مجوز حفر شده و در حال استفاده است و مدام سطح آب در سفره های زیرزمینی در حال کاهش است. در شبکه انتقال و توزیع برق، ۲۳ درصد هدر رفت انرژی وجود دارد که ۷ درصد آن مربوط به انتقال شده و ۱۶ درصد آن مربوط به بخش توزیع است.

او در ادامه وضعیت بهره وری از منابع طبیعی را نیز قابل تامل دانست و به بیان مثال هایی در این زمینه از جمله فرسایش خاک پرداخت و خواستار توجه بیشتر به موضوع بهره وری خاک شد، چرا که نزدیک به ۴۰۰ سال زمان می برد تا یک سانتی متر خاک شکل بگیرد.

رئیس پژوهشکده بهره وری اضافه کرد: ما متاسفانه سالیانه چیزی بالغ بر 15 میلیارد دلار ما ضایعات در بخش کشاورزی داریم و باید جلوی این موارد را گرفت، به نظر من بهره وری برای همه کس مطرح است ما باید تلاش کنیم و بهره وری را از خودمان آغاز کنیم

او بیان کرد: ما با برنامه ریزی دقیق و خودارزیابی می توانیم به بهره وری مطلوب و پایدار دست خواهیم یافت، یک مدیر مدرسه تعامل با دانش آموزان باید به گونه ای باشد که بتوان از بهروری از آن یاد کرد

رئیس پژوهشکده بهره وری اضافه کرد: به طور کلی ما باید بهره وری را در همه ی بخش های جامعه انجام دهیم به عنوان مثال بیمارستانی که زودتر از بقیه بیمار را تسکین و بهتر می کند بهره ور است، اگر همه این موارد را کنار هم قرار دهیم بهره وری ملی ما افزایش پیدا می کند.

رئیسی بیان کرد: بهره وری نیاز به یک جنبش ملی و حرکت ملی دارد که همه با دست به دست دادن یکدیگر زندگی را شاداب تر و همراه با تعامل داشته باشیم، امیدواریم بهره وری کشورمان نسبت به سایر کشورها روز به روز افزایش یابد

در حال حاضر، در برخی کشور‌های توسعه یافته با وجود محدودیت منابع، سرمایه گذاری‌های فراوانی در راه بهبود بهره وری در سطح ملی، منطقه ای، بخشی، سازمان ها، مؤسسه‌ها و حتی افراد انجام می‌گیرد، آنان پیشرفت روزافزون خود را مرهون توجه به اصل بهره وری می‌دانند.

از اهداف مهم بهره وری می‌توان به کاهش هزینه، افزایش تولید و خدمات، افزایش کیفیت و استفاده بهینه از زمان اشاره کرد، بهره وری بدون ارتقای کیفیت، امری بیهوده است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
محله ما دیروز دوبار برق قطع شد حداکثر مصرف داریم اما اطلاع رسانی مردمی و ارایه شکل مصرف صحیح با فیلم و انیمیشن از طرق مختلف و رسانه های جمعی و تکرار مرتب آن مقفول مانده مثل باز ماندن شیر آب در استحمام یا شستن ظروف یا سرایداران در ساختمانها که در سه ساعت نظافت شیر آب مستمر باز است یا ساختمانسازان که از آب آشامیدنی مصالح ساختمانی میسازن م آب شرب را حد میدهن ! شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت >>>
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
اگر پول آب کشاورزی پولی بود الان کشاورز با هوا کشت می کرد نه آب، از ژاپن یاد بگیرید، کمی مدیر ژاپنی، چینی، استخدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
کم آبی محصول بی کفایتی مسیولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
از خشکسالی متنفرم. ایشالا که بارون بباره. خیلی باید صرفه جویی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
وقتی تبلیغ الکی میکند دولت مثلا تدبیر همینه اگر پروژه های اب رسانی را فقط ۲تا۳سال زودتر انجام داده بود و جای اینکه هی چینی بیاد کره ای بیاد روسی بیاد داده بود همین قرارگاه خاتم درستش کنه همین سربازهایی که بخدا عمرشون را تلف کردید میبردید ۶ماه به جای ۲سال خدمت کنند و خط لوله آبرسانی را پیش ببرند درهرجایی که نساز بود استفاده میکردید الان نتنها مشکل اب نبود بلکه میتوانستید اب زاینده رود را جاری کنید میتوانستید سیستان و بلوچستان را خراسان ها را ابرسانی کنید صنعت که بجای خود و همه اینها بکنار میتوانستید سد چند میلیارد متر مکعبی اصفهان را پر که خوب است سرریز کنید ای خدا لعنت کند عامل داخلی را که میگوید لعنت کنید عامل خارجی که هیچ کار جز تلنگری به سیستم دولتی ما نزده.انشاالله اگر در ۴سال بعد درست نشد همان عامل خارجی تلنگری محکمتر میزند تا همه ۸۰چند میلیون نفر ایران برا ین دولت تدبیر نماها بشورند کاش حضرت اقا خودش رئیس جمهور بود فقط برای ۴سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
خواهشاً پیگیری کنید چرا با چاهای غیر مجاز برخورد نمیشه.مملکتی که جلوی فشار حداکثری ابر قدرت ها ایستاده یعنی نمیتونه تو داخل کشور با کسایی که چاه غیر مجاز حفر میکنن برخورد کنه.چرا این چاها پر نمیشن.روز به روز هم به تعدادشان افزوده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
آخه هرچی غیر مجازه، مال آفازاده هاست، وهمین ها آمارهرچه غیر مجازه رابالا بردند! ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
چاه غیر مجاز؟
بیمه غیرمجاز؟
حقوق مدیر غیرمجاز
و...
اینقدر همه چی غیر مجاز هست تو این مملکت که خسته شدیم
رسيدگي پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
راسته که 90 درصد بخش کشاورزی اب شیرین رو مصرف میکنه و بخش خانگی هفت درصد و بخش صنعتی 3 درصد؟ اگه این جوری باشه ، هر جور هم که بخش خانگی صرفه جویی کنه، در کل مصرف اب شیرین، دو سه درصد بیشتر فرق نمیکنه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
دلیل خشک سالی در ایران این است که هرچه سبز بشود ومشتری عرب داشته باشد به عرب ها می‌رسد وملت خود ایران که صاحب آب وخاک مملکت هستند باید حسرت آن را بخورن برای همین در آینده اگر همین روال پیش برود خداوند هم سرزمین ایران را مانند صحرای عربستان می کند تا کشاورزان ودلال های تمع کار حساب کار دستشان بیاید
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۱:۲۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
دولتمردان مابه جای آماده کردن زیرساختهاوبسترسازی الگوی رفتاری مردم فقط تریبون که گیرشان می آیدتوپ رابه زمین مردم می اندازند که واویلا شد مردم الگوی مصرف رارعایت نمی کنندوقتی آب شرب وشستشوی یکی باشدوبارش کم شودگرفتاریش برای مردم میماندومدیران هم کلا بی گناه هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
بی آبی عقوبت و محصول گناه و بی تقوایی ما از عقوبت بی نظمی ما توسط خداوند است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
وقتی بیشترین مصرف آب در صنایع انجام میشه و هیچ نظارتی در برداشت آب صنایع نیست پس گردن مردم نندازین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
دولت و مجلس محترم قانونی برای حمایت از بخش خصوصی و حتی دولتی در ایجاد مجتمعهای بزرگ ابشیرین کن در کنار دریای عمان و اقیانوس هند تصویب کند و از گسترش شهرها و روستاهای مرکزی و نیمه مرکزی فلات ایران جلوگیری کند وبجای آن از ایجاد شهر و روستا در کنار دریا عمان و اقیانوس هند حمایت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
همه اینها درست اساسا وظیفه دولت و حاکمیت بفکر سرمایه گذاری در ذخیره و مصرف بهینه آب باشد مردم بهینه مصرف کنند اما حاکمیت بفکر ذخیره و نگهداری آب نباشد تو طبیعت بماند بخار میشود میرود.سیاست مداران فعلی و ملت خودش اصلابفکر ملت و آینده کشور نیستند.بودند این همه مشکلات نداشتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
مردم عزیز کشورم قدر آب رو بدونید صرفه جویی کنید.بیهوده آب رو هدر ندید.آب کیمیاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
خدایا بدون آب چه کنیم؟؟ مسئولین برقمون رو قطع می کنند و شاید آبمون رو هم قطع کنند. خدایا بارون بفرست برامون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
مردم ایران مردمی شریف و دانا هستند هیچ وقت در مصرفشون زیاده روی نمی کنند مشکل از کارشناسای ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
لطفا در ایامی که امتحانات وکلاس ها مجازی هستند برق را قطع نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
در روایتی به نقل از چندین دانشمند و اولیای خدا خوندم
مژده داده شده وقتی ولی عصر و حضرت عیسی مسیح ظهور کنند و دنیا رو به عدل و پاکی و زیبایی برگردونند
این قدر باران این قدر باران نازل خواهد شد که همه جا زیبا و سرسبز خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
یادش گرامی وقتی جمعیت کشور ۴۰ میلیون بود مردم بهترین زندگی، رفاه و آرامش رو داشتند. از آلودگی هوا، کم آبی، ترافیک و میوه و مواد غذایی تراریخته خبری نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
کاملا درسته ، منابع و زیرساخت های اشتغال و غیره ، برای بیست سی میلیون بیشتر جوابگو نیست
آخرین اخبار