فتحی گفت: با دستور معاونت وزارت میراث فرهنگی، موضوع ثبت جهانی غارکرفتو در دستور کار ویژه این وزارتخانه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محسن فتحی رییس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ثبت جهانی کرفتو، ثبت تاریخ و گذشته مردم کردستان است و این اتفاق نقطه عطفی در تاریخ منطقه خواهد بود.

او با بیان اینکه خبر آغاز ثبت جهانی کرفتو می‌تواند بارقه‌ای از امید در دل مردم منطقه ایجاد کند، افزود: غار کرفتو مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و تلاش انسان‌های پیشین برای غلبه بر طبیعت و زندگی بهتر و ایمن‌تر است که به عنوان اولین آپارتمان مسکونی جهان شناخته می‌شود.

عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری منطقه دیواندره، اضافه کرد: توجه به میراث فرهنگی و تاریخی کردستان می‌تواند منجر به رونق گردشگری و شکوفایی اقتصادی منطقه شود.

فتحی با بیان اینکه کردستان ظرفیت‌های بالایی در حوزه طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارد و این مهم می‌تواند بستری برای شکوفایی اقتصادی باشد، یادآور شد: ارتباط عمیق و تعامل سازنده و آموزنده مردم کردستان با سازه‌ها و بنیاد‌های تاریخی و فرهنگی موجب شده است تا حفاظت و صیانت از آثار تاریخی در اذهان همگان نهادینه شود.

غار کرفتو غاری باستانی و اثری تاریخی در استان کردستان است که در صخره مرتفعی در شرق شهر سقز و شمال غرب شهرستان دیواندره قرار دارد. این غار، آهکی است و در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته و با توجه به تحقیقات به عمل آمده در دوران مزوزوئیک در زیر آب بوده و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده است. بخش‌هایی از این غار، دست‌کَند است و کتیبه‌هایی از دوران پیش از تاریخ دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.