برترین‌های جشنواره فیلم‌های مستند یادگار در قزوین با حضور جمعی از مسوولان و هنرمندان در سرای سعدالسلطنه تجلیل شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، امروز در اختتامیه جشنواره فیلم‌های مستند یادگار که در سرای سعدالسلطنه برگزار اختتامیه جشنواره فیلم‌های مستند یادگارشد، از ۱۵ مستند ساز در سه گروه سینمای ایران (بخش‌های بلند، نیمه بلند و کوتاه)، میراث معنوی (ناملموس) و میراث فرهنگی قزوین تجلیل شد.

همچنین در این مراسم از خانواده مرحوم سهیلی، ارد عطارپور و رضا تیموری هنرمندان برجسته با اهدا لوح تقدیر به عمل آمد.

مدبرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در این مراسم، گفت: درون مایه اصلی هویت هر جامعه و کشوری میراث فرهنگی آن است و حفظ و تقویت این میراث می‌تواند در استحکام بخشی فرهنگی و هویتی در جامعه بسیار اثر گذار باشد.

وی اظهار داشت:در این راستا استفاده از آثار هنری و سینمایی برای حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

اسماعیلی تصریح کرد: فیلم‌های مستند و ابزار سینما نیز در زمینه بسیار راهگشا خواهد بود که به این منظور، جشنواره مستند میراث یادگار با هدف معرفی ظرفیت میراث فرهنگی کشور و با استفاده از ابزار سینما آغاز به کار کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سه دوره از این جشنواره در اوایل دهه ۸۰ برگزار شده بود، استان قزوین پیشنهاد میزبانی جشنواره یادگار را بعد از گذشت ۱۷ سال به بنیاد سینمایی داد.

این مسئول تاکید کرد: استان قزوبن دارای یک ظرفیت میراث فرهنگی بسیار غنی با سابقه درخشان تاریخی است و بیشترین آثار ثبت شده میراث فرهنگی کشور در استان قزوین قرار دارد و این شایستگی را برای میزبان دائمی جشنواره دارا است.

اسماعیلی ادامه داد: فراخوان برگزاری این جشنواره سال گذشته منتشر شد و ۵۱۰ اثر از استان‌های کشور به دبیرخانه ارسال گردید و بسیاری از سرآمدان حوزه فیلم مستند در جشنواره شرکت کردند.

وی خاطر نشان کرد: در نهایت هیات انتخاب جشنواره ۸۶ اثر را برای نمایش پذیرفت که در طول پنج روز از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در فضای مجازی اکران شدند.

سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: میراث فرهنگی نمایش واقعی فرهنگ است و نیاز به حفاظت دارد و در زمان و ایام نباید به فراموشی سپرده شود.

سیاهکلی با بیان اینکه برای ساخت آثار فرهنگی و همه نهاد‌ها کم کاری شده است، افزود: باید درصدی از بودجه استان به این موضوع اختصاص داده شود تا یک انقلاب در تولید فیلم مستند اتفاق بیافتد.

 مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم گفت: جشنواره اگر به صورت یک برند و بومی در یک جا برگزار شود، موفق خواهد بود.

حمیدی مقدم افزود: قزوین با توجه به زیر ساختی که دارد می‌تواند این فضا را برای خود ایجاد کند که در زمینه گردشگری پیشرفت داشته باشد و یک تبادل فرهنگی بین المللی ایجاد کند.

او اضافه کرد: می‌توان فقر فرهنگی را با ساخت فیلم از بین برد و انچه که می‌تواند ما را به دنیا معرفی کند ساخت مستند‌های میراثی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.