دومین کارگاه آموزشی مدرسه پارلمانی امروز در مدرسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، دومین مدرسه پارلمانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با محوریت ظرفیت‌ها و چالش‌های استفاده از فقه در تقنین در مدرسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد.

در این کارگاه دو روزه که با هدف تقویت نگرش تقنینی در حوزه و دانشگاه، تقویت قوانین و بهره گیری از فقه در بررسی و تصویب طرح‌ها و لوایح برگزار شد حدود ۳۰۰ اندیشمند حوزه و دانشگاه به صورت حضوری و مجازی حضور دارند.

بررسی رویکرد قانون گذار در تعیین احکام شرع، روش‌های تبدیل قانون شرع به قانون جدید در مشروطه، چالش‌های پیش روی فرآیند و ساختار نظام قانون گذاری در خصوص تقنین براساس موازین شرعی، قانون گذاری در کشور‌های اسلامی براساس منابع شرعی و چالش‌ها و ظرفیت‌های نظریه‌ای استفاده از منابع شرعی در تدوین قوانین از جمله موضوعاتی است که در این کارگاه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

آیت الله اراکی ،عضو مجلس خبرگان رهبری در این نشست با بیان این که بر مبنای آموزه‌های دینی و اسلامی تصویب و اجرای قوانین در کشور باید ریشه در احکام اسلامی و الهی داشته باشد و بر مبنای شرع باشد، افزود: باید در بررسی طرح‌ها و لوایح با ارزش نهادن بر فقه وقوانین اسلامی اقدام به تصویب قوانین کرد و در این مسیر باید شجاعت داشت و تحت تاثیر فضاسازی‌های دشمن قرار نگرفت.

او با تاکید بر این که فقه پویای اسلامی پاسخگوی موضوعات مختلف در حوزه قانون گذاری است، افزود: اگر مباحث فقهی به خوبی تدوین شود دنیا در برابر فقه اسلامی زانو خواهد زد و در عرصه تصویب قوانین از الگو گرفتن از سایر کشور‌ها بی نیاز خواهیم بود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار