موضوع جمعیت و فرزندآوری، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که نهادهای مربوطه نه صرفا به صورت کلامی بلکه در عمل باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چند مشکل عمده و کلیدی برای معضل فرزندآوری در جامعه کنونی  وجود دارد که ما باید ابتدا این مسائل را بررسی کنیم تا ببینیم موضوع عدم فرزندآوری و پیری و کهنسالی جمعیت، برای جامعه ما چه سیر و عواقبی را در پیش خواهد داشت، زیرا همان طور که مبرهن است جامعه ما از یک جامعه جوان و پویا در حال حرکت به سمت جامعه ای پیر و ناتوان است که بدون شک، پیامدهای منفی را به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین سید امیرعباس عبداللهی جامعه شناس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آسیب های ناشی از عدم فرزندآوری و پیری جمعیت اظهار کرد:  نکته اولی که باید به آن اشاره کرد، مبحث امنیتی ناشی از نبود و کمبود نیروی جوان است که امنیت هر جامعه و کشوری را به مخاطره می اندازد، چرا که وقتی جامعه ای پیر و کهنسال باشد نمی تواند آن طور که باید از مرزهای این آب و خاک محافظت کند و این روند اگر بدین صورت پیش رود بدون شک، ما در سال‌های آینده مورد هجمه دشمنان و یا حتی همسایگان خودمان قرار خواهیم گرفت که این مسئله بزرگترین معضل محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید


وی بیان کرد: مشکل دیگر، مشکل امنیت اقتصادی است؛ به نحوی که پنجره تولیدی که در سال‌های اخیر به روی کشور ما باز شده بود، به سرعت در حال بسته شدن است و نمی توانیم از پتانسیل نیرو برای راه اندازی کارخانه ها استفاده کنیم. 

این جامعه شناس با اشاره به نقش مهم فرهنگ سازی به منظور فرزندآوری تصریح کرد: مسئله فرهنگ بسیار مهم است، به طوری که ما در چندین برهه، شاهد عدم فرزندآوری بودیم و این به عنوان یک فرهنگ غالب در جامعه راه‌اندازی شد که دو فرزند کافی است و فرزند جدیدی نباید به خانواده‌ها اضافه شود و با این مدل فرهنگ سازی که اتفاق افتاد، ضریب جمعیت از چهار و شش رشد نزولی پیدا کرد تا در دهه ۱۴۰۰ که الان شاهد هستیم به ۰.۶۳ درصد رسیده است و این یعنی یک مادر نمی‌تواند حتی یک نفر را جایگزین کند و این یک معضل بزرگ است که هم باید از منظر جمعیت‌شناسی این مسئله را مورد توجه قرار داد و هم از نظر فرهنگی که در این توقف سریع رشد جمعیت چه مشکلاتی پیش روی کشور ماست.

عبداللهی گفت:از نظر جمعیت شناسی، با توجه به مسائلی که پیش روست، مشخص است که ما در آینده، آن گونه که باید ازدواج نخواهیم داشت و این بسیار خطرناک است، چرا که از تعداد خانواده ها کاسته خواهد شد چراکه  با توجه به این روند جمعیت و رشدی که جامعه ما حرکت می‌کند، می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال ۱۴۲۰، ما در ایران با بحران بزرگ نبود جمعیت جوان روبرو خواهیم شد، چون رشد جمعیت منفی شده و همچنان نیز به سمت منفی بودن در حال حرکت خواهد بود و این پتانسیل جوانی از دهه ۶۰ تاکنون به یک جمعیت سالخورده و ناتوان تبدیل خواهد شد.

////////

وی ادامه داد: هر کشوری را که بخواهند از نظر امنیت مورد سنجش قرار دهند، به نیروی انسانی و نظامی آن کشور نگاه می‌کنند و با توجه به وسعت و پهناوری کشور ما، امّا متأسفانه مشاهده می کنیم که جمعیت در حال پیر شدن است و بدون شک، امنیت نظامی هم تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت. چون در حال حاضر، در دنیا نیروی انسانی کارآمد حرف اول را  می‌زند.

این جامعه شناس با بیان اینکه بزرگ ترین مشکل فرزندآوری، مشکل فرهنگسازی فرزندآوری است، افزود: متأسفانه، در بحث فرهنگ سازی برای زاد و ولد، ما هنوز کاری نکرده‌ایم و حتی سیاست‌های تشویقی را هم که دولت در حال در نظر گرفتن است و مجلس مصوب می‌کند، جایگزین آن رشد فرهنگی که برای عدم کاروری و فرزندآوری شده، نیست.

عبداللهی بیان کرد: ما می‌بینیم که حتی اگر در جامعه‌ ما، بسته‌های تشویقی را هم بگذارند، تا زمانی که این مسئله فرهنگ سازی نشود، این بسته‌ها اثرات خودش را  نخواهند گذاشت.

وی تصریح کرد: نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد بحث دولت‌ها است که متأسفانه مشاهده می کنیم دولت‌ها که جمعیت و برنامه‌ریزی کلان کشوری در گرو تصمیم های آن هاست، دغدغه‌ای برای رشد جمعیت ندارند، چون زمانی که سند برنامه و سند تحول نیروی انسانی را نگاه می‌کنیم، به این مسئله توجهی نشده است و به مسئله خانواده به عنوان یک مسئله دم دستی و دست چندم نگاه می‌شود، در صورتی که باید اولین دغدغه دولتمردان مسئله جمعیت و گسترش جمعیت باشد که متأسفانه در دولت‌هایی که از سال ۷۰ تشکیل شده، هیچکدام از این دولت‌ها قصدشان بر مبنای رشد جمعیت نبوده است، به همین دلیل است که ما در حال حاضر،  با بحران جمعیت و خانواده روبه‌رو هستیم چرا که وقتی ازدواجی صورت نگیرد قطعا فرزندآوری هم صورت نمی گیرد و جمعیت جوان کشور با مشکل روبرو خواهد شد و به دنبال آن، ۴ عنصر مهم جامعه که عبارتند از مهاجرت، طلاق، مرگ و میر و ازدواج  با مشکل روبرو خواهند شد.


بیشتر بخوانید


این جامعه شناس ادامه داد: طبق آمار روشن و نیمه روشنی که در جامعه ما وجود دارد، سالانه ۷۰۰ هزار سقط جنین نیز اتفاق می‌افتد که این نشان می دهد نیروی مولد در کشور از بین خواهد رفت و همین سقط جنین‌هایی که اتفاق می‌افتد بحث فرزندآوری و زایش و تولد را برای مادران و خانواده‌ها دچار خطر می‌کند، خانواده‌ها تن به داشتن فرزند نمی‌دهند و مسائلی را که در زنجیره تکثر نسل و ازدیاد جمعیت است را نخواهیم داشت.

عبداللهی با اشاره به سیاست های تشویقی برای فرزندآوری تأکید کرد: یکی از سیاست‌های تشویقی که در مجلس به تصویب رسیده، وام ازدواج است که این وام از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به تورم و شرایط فعلی، آیا می تواند پاسخگوی هزینه های مالی زوجین باشد؟ و یا وام های دیگر که آنقدر زوجین باید از زیرمجموعه های متعدد عبور کرده تا بتوانند وام را دریافت کنند.

وی گفت: یکی از سیاست‌های تشویقی که دولتمردان می‌توانند برای ازدواج و فرزندآوری داشته باشند، این است که وام ازدواج را به صورت هدیه به زوجین بدهند، نه اینکه این تسهیلات را بعد از تشکیل پرونده و خواستن ضامن به زوجین بدهند، چراکه با توجه به مسائلی از جمله مسکن، جهیزیه و مسائل حاشیه‌ای دیگر، حتی اگر میزان وام ازدواج به ۲۰۰ میلیون تومان هم تغییر کند، جوانان نمی‌توانند تشکیل خانواده دهند.

این جامعه شناس با اشاره به نقش کرونا در کاهش فرزندآوری بیان کرد: یکی از بیماری‌هایی هم که آمده و این مسئله را تشدید کرده، مسئله کرونا است که یک توقف نسبی را در مسئله رشد جمعیت خواهد گذاشت؛ به طوری که در دهه‌های بعد خواهیم دید که این بیماری چگونه تأثیر خود را در زادآوری و زایش در کشور ما خواهد گذاشت.

عبداللهی با اشاره به بسته های تشویقی فرزندآوری در برخی از کشورهای دیگر بیان کرد: در حال حاضر، در کشور‌هایی نظیر آلمان، دانمارک و یا اسکاندیناوی, روسیه و کشور‌هایی که دچار بحران جمعیت هستند، بسته های تشویقی برای داشتن فرزند چهارم در خانواده ها در نظر گرفته‌اند که این می تواند حرکتی رو به جلو برای پیشرفت باشد، چرا که می‌خواهند آینده کشور خود را بسازند.

وی در پایان با ذکر مثالی افزود: به عنوان مثال؛ در کشور آلمان یا کشور ایسلند یا حتی در کشور‌های حوزه اسکاندیناوی، از مرخصی‌های زایمان برای مادر و حتی در زمان شیردهی و از طرفی، دادن یارانه و کمک معیشت برای خانواده دریغ نمی‌کنند و خانواده را تشویق می‌کنند و به محض اینکه متوجه می‌شوند یک خانم در حال مادر شدن است، حساب وی را شارژ می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
یک دهه را رها کردن، اغلب دهه 60ها ازدواج نکردند. کسی هم به فکر نیست. خوب معلومه رشد کاهش میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
به بهارستانی های بگویید خودشان 10 قلو بچه بیارن
چون هم دنا پلاس دارن
هم حقوق خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
من خودم یک حدود 5 سال هست متاهل هستم . اما با توجه به این شرایط و مشکلات قصد بچه دار شدن نداریم. هنوز تو خرج و مخارج ساده خودمون موندیم. شما فرض کن فرزند آوری زیاد و جمعیت زیاد بشه. اونوقت چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بحث اشتغال جوانان اولین و مهمترین راه حل مشکل کاهش جمعیت است چون شغل بدنبال خود می تواند ازدواج و تشکیل زندگی و سایر شرایط را ایجاد کند در ثانی شاید بتوانیم مشکل صنعت و کشاورزی ... را با وارد کردن کارگر از خارج برطرف کنیم ولی بحث حفاظت مرزها و امنیت داخلی با سرباز یا افسر خارجی شدنی نیست باید کمی عمیق تر و با برنامه تر عمل کرد غفلت در بحث مشکل جمعیت مساوی است با پیروزی خیلی کم هزینه و راحت دشمنان در آینده نه چندان دور .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
در دهه شصت جمعیت ایران رشدی بالا را تجربه کرد به طوری که جمعیت در طول ده سال بیش از پنجاه درصد افزایش داشت این پنجره ی جمعیتی در هرم جمعیتی به پیش خواهد رفت و همان طور که الان بیش ترین سطح جمعیتی ایران در گروه ۳۰تا ۴۰ ساله است ده سال بعد گروه ۴۰ تا ۵۰ ساله و به همین ترتیب تا این همسالان از هرم جمعیتی خارج شوند حال اگر سیاستگذاران با دید کوتاه مدت به قضیه نگاه کنند خطر پیری جمعیت و عوارض ناشی از آن را خواهند دید اما در بلند مدت آمار زاد وولد کنونی موجب متعادل شدن جمعیت و حفظ محیط زیست و تاب آوری زیستی کشور خواهد شد اما اگر سیاست افزایش جمعیت برمبنای آمار دهه شصتی هادنبال شود دوباره با یک رشد جهشی و نمایی در جمعیت روبرو خواهیم شد که تبعات آن بسیار گسترده تر از پیری جمعیت زود گذر خواهد بود .
متاسفانه بحث جمعیت کشور کارشناسی صحیحی نشده است و بر پایه نادرست صحبت های رییس جمهور سابق سیاست افزایش جمعیتی در کشور دنبال می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به همون بهارستان نشینان بگید بچه بیارن براتون.حداقل یه کار مفید کرده باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ویزیت چشم پزشک 80هزار تومن معادل یارانه دو نفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما بچه دار بشیم که برن سربازی بعد اقازاده ها بچه هاشون معاف بشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا هم که گذر زمان و روند طبیعی داره یکی از معضلات مملکت رو که جمعیت زیاده حل میکنه شما ناراحتین ؟!؟!.
جمعیت کمتر رفاه بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما که نداریم ازدواج کنیم و بچه بیاریم. یه قانون تصویب بشه که مسئولین و هفت نسل بعد از اونا که حسابی دارا هستند موظف بشن هر کدوم ۱۰ تا بچه بیارن.ماشاءا... از این دست مسئولین هم که زیاد داریم .قانون اجرا بشه کلی به جمعیت اضافه میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
جمعیت مناسب برای شرایط جغرافیایی ایران نصف جمعیت فعلیه.هر چی جمعیتو زیاد بشه فقط بدبخت - بیچاره و آرزو به دل بیشتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۱۶:۰۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
من 38سالمه ویک فرزند ۳ساله دارم الان سه ماهه بیکارم چجور تو این وضعیت به فکر فرزند دوم و سوم باشم یکی توراه داشتم سقطش کردیم نه بیمه نه کار نه درآمد نه حتی موتوری که باش کارکنم بعد دولت و...میگن فرزند اوریکنید آخه چجوری با ۴۵۵۰۰تومن صدقه به مردم میدید ولی آقا زادهاتون بفکر عیش و نوش توی آمریکا و کانادا هستن بس کنید دیگه یک‌ماهه دیگه التماس میکنم که مردم رای بدن منکه دیگه رای نمیدم مهم نیست کی بیاد سرکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
زن میخوام و سه تا بچه؟
آیا دولت مسکن و درآمد منو تامین میکنه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما نگران مردم نیستید برای حفظ دولت حمال و کارگر و سرباز نیاز دارین....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
میترسم یه کاری بکنم خدا بهم فرزند بده بیاد اینجا با این همه مشکلات گرانی . بی عدالتی . بی مسئولیتی. غیر. .......
ما که. ....... پس ممنوع. از اورژانسی استفاده میکنیم . نیاد اینجا مثل ما گیر بیفته . برای شادی روح نیامده ها جیغ و هورا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا دولت دنبال ما بدوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مشکل اینجاست آخر سر هم ما ضرر می‌کنیم. شما فکر می‌کنید وقتی نیروی کاری نباشه و اقتصاد بخوابه و پول بیمه بازنشستگی در کار نباشه مسئولان بی کفایت ضرر می‌کنند؟ یا وقتی بچه و نوه‌ای نباشه زمان پیری و از کار افتادگی دست آدم رو بگیره اون مسئولی که بهترین خونه و ماشین و سرمایه رو داره اذیت میشه؟ نه همیشه این مردم عادی هستند که به خاک سیاه میشینند. حتی اگه کشور نابود بشه مردم بیچاره میشند والا مسئولان بی وجدان و بی هنر خیلی راحت میرند خارج کشور جایی که سرمایه‌ها رو قبلا منتقل کردن زندگی می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی دنا پلاس میگیرن تا جلوی گرونی مایحتاج مردم رو نگیرن و خودشون عامل اصلی گرونی هستن برای فرزندآوری هیچکاری نمی تونن بکنن . شما فکر میکنین مردم از سیری بچه دار نمیشن . یه زمین خشک رو اگه آب فراوان بدی سبز و خرم میشه احتیاجی هم نداره که بهش بگی سبز و خرم شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دنبال چیزی یاحرف دیگری نگردین ،،اینست لطف دولت مسعولان در42سال اخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
منفی زدم چون تلویحا منظورت این بود قبل از این ۴۲ سال بهتر بود. شما که احتمالا اون زمان نبودی و نمیدونی چه وضعی بود لطفا اظهار نظر الکی نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهارستان نشینان فکر میکنند همه مثل خودشون حقوق میگیرن؟ چرا بجای اشتغال فکر جمعیت زیاد در کشوری که نود درصدش کویری هست هستند ؟؟ ایران زمان قدیم 30 میلیون جمعیت داشت الان 85 میلیون
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۴:۵۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفانه اکثر مسوولین مشغول بساز بفروش معامله گری و مشغول اموری از این دست هستند اداره کشور را هم رها کرده اند تاچند سال آینده به همین دست فرمون جمعیت نصف وابستگی صددر صد بیکاری فقر هم بی داد خواهد کرد تازه آقایان ثبت نام کرده اند که رییس جمهور بشوند و کشور نجات بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیری ایران سبب شاد شدن دشمنان و کند شدن پیشرفتهای کشورمان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه جوونای امروز افسرده و ناامید کردین خدانگذره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام.بنده فرزندسوم راتوراه دارم.چه خدماتی دولت میده که دم از جمعیت بیشتروشعارمیده،!؟
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۴:۳۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
جوان ها همگی پیر بشن بهتره که توو این مملکت برای هر چیزی عذاب بکشی و مسئولین تماما بی کفایت و بی قابلیت باشن و تنها هنری که دارن سخنوری و حرافی توی تلویزیون کردن باشه
بخاطر اوضاع سیاه اقتصادی و انواع و اقسام معضلات اجتماعی همون بهتر که جمعیت پیر بشه و در آینده جوانی باقی نمانه چون مسئولین بی خیال داریم که ابدا نمیخوان دست از صندلی ریاست و قدرت دست بکشن.
Iran (Islamic Republic of)
حسین جعفری
۱۴:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
با این تورم و گرانی مردم به فکر پر کردن شکم خود هستند تا فرزند آوری
Germany
ناشناس
۱۴:۲۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
در ایران اصلا اهمیتی به ازدواج وتشکیل خانواده نمیدهند اولین ترمز ازدواج مهریه سکه طلا است که در کشورهای اسلامی مهریه نقدی در حد توان است ودوم کمک های دولت به زنان باردار تحت پوشش رایگان پزشکی وکمک به خانواده برای هزینه های بچه وسوم امنیت زن وبچه ها از نظر مسکن وو اقتصاد خانوادگی که مرد هر موقع تصمیم گرفت زن وبچه ها بیرون وآواره نکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
فعلا کشور های همسایه مهم ترن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی از زوجینی که اطرافم هستن بیش از ۵ سال ازدواج کرده اند و قصد دارند ب طور کلی بچه نیارند چون وضعیت اقتصادیشون خوب نیس و فرزند خرج های ملیونی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
وای بر ما ایرانیان و مدیران ناشایستمان ،نسل‌های آینده ما ایرانیان چه خواهد شد و چه خطراتی را تحمل میکنند.
مسولان ارشد کشوری و مدیران و ریس جمهور ان بفکر باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی پیران کهنسال بر سر جوانان این مرز و بوم سایه افکنده اند چه انتظاری غیر از وضع موجود دارید ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
والا جوانها با این نرخ تورم تو مخارج خودشون موندن چه برسه به زنو بچه ايشالا تو جهان آخرت
Turkey
ناشناس
۱۳:۳۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حتی ان کارشناسم زیاد سرش نمیشه معضل اصلی گرانی هست و بیکاری اگه چیزها ارزان باشه به جا یک فرزند ۵ تا متولد میشند تو این گرانی نان شبم شکمشون سیر کنند هنر کردند اول مشکل گرانی را حل کنید بقیه خودش حل میشه حقوقها کم تازه انتظار دارید جمعیت زیاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
pedar
۱۳:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
این مشگل تا زمانی که مشگل اقتصادی مردم حل نشه مطمئنا حل شدنی نیست!!!
از یارانه45تومنیتونم مشخصه که هیچ بسته حمایتی در کار نیست.
یه بچه حداقل ماهی یک میلیون کم کمش خرج داره و هیچ ربطی به تجمل گرایی و غرب گرایی هم نداره با توجه به اینکه حداقل نصف جمعیت ایران واقعا زیر خط فقر قرار دارن چه انتظاری دارید اخه؟؟؟!!!


باید اول اقتصاد رو درست کنید مردان کار داشته باشن و امنیت شغلی داشته باشن و بتونن مایحتاج زندگی اولیه رو تامین کنن

وام ازدواج هم واسه متولیانش!! تشریف ببرید ببیند کلی ادم هست که چندساله دنبال ضامنن و نمیتونن وام بگیرن و زندکیشونو استارت بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
فرزند کمتر زندگی بهتر یادش بخیر اکه راست میگی منتشر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این جماعت از رو نمیرن بابا این جوان های بیچاره بیکارن شغل ندارن چه جور ازدواج کنن که فرزند آوری داشته باشن گرانی بیداد میکنه صاحب این مملکت مرده چرا حرف می زنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به چه امیدی بچه بیارن؟خدا کنه نسل همه منقرض بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظرم افزایش جمعیت و فرزند آوری در شرایط کنونی جامعه اشتباهی مرگبار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظرم افزایش جمعیت و فرزند آوری در شرایط کنونی جامعه اشتباهی مرگبار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظرم افزایش جمعیت و فرزند آوری در شرایط کنونی جامعه اشتباهی مرگبار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
پول رهن نمیتونیم جور کنیم تا زنمونو ببریم . بچه از کجا بیاریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خود دولت خواست این بشه وقتی برداشت به دهه شصتی ها سه میلیون وام ازدواج داد و دیگه فایده نداره چون سبک بازی عوض شده بحران مسکن بر خلاف قانون اساسی یقه صاحبان انقلاب را گرفته و بعدش هم اشتغال بانوان الکی زور نزنید فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط خجالت بکشید؛ نماینده مجلسی که حرف از بنزین ۲۰هزار تومنی می زنه، طرح فرزند آوریش هم به درد خودش می خوره..نون ۵۰ درصد...اجاره...متاهل ها هم دارند طلاق می گیرند، اونوقت شما می گی فرزند آوری! برید آمار بگیرید ببینید چقدر جوان بیکار داریم؟ چقدر جوان داریم که معتاد و مجرم شدند...نفستون از جای گرم در می یاد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسف به همه ی کسایی که باعث بوجود امدن این بحران در کشور شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا زمانی که معضلات بزرگ اقتصادی حل و فصل نشود صحبت از فرهنگ سازی و... بی معنی هست.اینطور هم که شواهد نشون میده اراده ای برای حل وجود نداره و تنها نگرانی آقایون فقط و فقط بحث امینتی خودشون هست که دائما فقط بر اون تاکید دارن و مشکلات و واقعیات رو نمیبینن
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۱۲:۵۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این زنگ خطر از خیلی وقت پیش و از مدتها پیش به صدا درآمد ولی کو گوش شنوا؟؟؟؟؟!!!!!
مسولان و مدیران و برنامه ریزان صنعتی و اداری و کشاورزی ، ظرفیت تولید و ساخت و ساز و ظرفیتهای پذیرش جمعیت و صادرات را بالا ببرند.
ایران نیازمند جمعیتی نیم ملیاردی و یا حداقل ۲۵۰ملیونی است.
ایران ما در آینده با این جمعیت کم و پیر شکست پذیر و شکننده خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خبرنگار شما که هر سری داری در مورد مشکل جمعیت صحبت می کنی
خودت شغل داری زندگی داری خودت ازدواج کن جمعیتو زیاد کن
ما بدبختیم چیکار داری کچلمون کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام من فرزندم 4 ماه دارد همسرم شیر ندارد ماهیانه 8 تا شیر خشک لازم داریم که هرکدامش 35 تومان هست مای بی بی قطره ویتامین قطره معده لباس و ..... حدودا 1 تومان هزینه داریم خودمم بیکارم اگر واقعا انصاف و مروت دارید باید بچه اورد ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس مرکزی
۱۲:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کشور ما کشور پیری است و گرد پیری بر روی این کشور بزودی مینشینداما تنها یک مثال میزنم آیا خودروسازان و صنعت خودرو سازی ما به همه توانش و گران‌فروشی که دارد چند دهم تنها یک برند همچون تویوتا تولید دارد ؟؟؟!!!
کشوری که توان تولیدی به مراتب کمتر از یک خودروساز برند را دارد چگونه ادعای افزایش جمعیت میکند در گوشت و در مرغ و در روغن و شکر و نهاده های مرغ و خوراک آبزیان و ....و...و...و...و...هنوز به خودکفایی کامل نرسیدیم افزایش جمعیت بدون تلاش برای زیر ساختها و قوی شدن یعنی دیوانگی هر چند افزایش جمعیت برای کشور ما حکم طلا و ثروت‌های خدادادی این مرز و بوم است.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۲:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
آیا همین بهارستان نشینان و مدیران و مسولان کشوری همه امکانات و ظرفیت را برای برنامه ریزی برای تولید و رفع نیاز نیم میلیارد نفر جمعیت را انجام داده اند ؟؟!!
کشور ما در چهار راه جهانی است و بازاری بیش از نیم میلیارد نفر در اطراف ماست ،اگر ما نتوانیم این بازارها را به دست بگیریم و اشتغال
فراوان و سرمایه گذاری برای تولید و گرفتن بازار حداقل نیم میلیاردی نداشته باشیم ،مسلما جمعیت زیاد جز فلاکت چیزی در پی ندارد!!؟؟
هنوز بعد از نیم قرن در تولید خودرو لنگ می‌زنیم و همین جمعیت باید در صف خرید به ایستند!!!آن موقع چگونه است که بفکر افزایش جمعیت بدون ایجاد زیر ساختیم.
در برق و در تابستان خاموشی داریم،در صف مرغ می ایستیم،در تولید روغن خودکفا نیستیم ،درمکانیزاسیون کشاورزی ضعف های فراوانی داریم،در تولید نهاده ها و خوراک دام و طیور مشکل داریم ،در حمل و نقل ،در ساخت مسکن و شهرهای جدید و ساخت و ساز ،درگاز و گاز رسانی ،در تولید لوازم خانگی و....
هر وقت این سدها و مشکلات توسط مجلس و قوه قضاییه و دولت های جهادی و انقلابی رفع شد بفکر افزایش جمعیت باشید آن موقع هم خود ملت و مردم پیش از گفتن خودشان دست به کار خواهند شد.
پس زیر ساخت های صادراتی و تولید کشور از همتون هدف نیم ملیاردی را نشانه رود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگر کشور های دیگر جمعه کمتر دارن زندگی بهتر ندارن
Iran (Islamic Republic of)
Keyvan
۱۲:۳۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این حرفا فایده نداره باید عمل کرد
من به عنوان یه خانم باردار حدود ۱۰ میلیون هزینه کردم تازه هنوز تا زایمان دو ماه مونده
ویزیت بدون بیمه
سونوگرافی و آزمایش بدون بیمه
قرص آزاد
قرصهای خوب همه خارجی
تا برسیم به زایمان از بچه دار شدن پشیمون میشیم
بعد هم هزینه های نگهداری بچه سر به فلک میزنه
پوشک و شیر خشک واقعا گرونه . هزینه های دیگه بماند
نمیخواد به کسانی که بچه دار نمیشم تسهیلات بدین به فکر کسانی باشید که توان باروری دارن اما از ترس هزینه ها بچه دار نمیشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلا نیاز به فکر کردن نیست.هزینه های درمان ناباروری رو رایگان کنید ببینید جمعیت زیاد میشه یا نه.متاسفانه اکثر جوانها بعد از ازدواج این مشکل را دارند و نهایتا تک فرزند و یاد بدون فرزند هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه قراره جمعیت بره بالا با ۸۰ میلیون نفر چه رفاهی درست کردید برامون که ازمون بچه میخوایید همون بهتر که نصف بشه جمعیت لااقل کیفیت زندگی بره بالا حداقل اقازاده ها هم راحت تر بخورن
Iran (Islamic Republic of)
arash
۱۲:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اخه چی تضمینی واسه اینده داریم که حالا جوان بخواد ازدواج کنه و فرزند اوری کنه.
با چه امیدی
با چه پشتوانه ای
با این شرایط بیکاری و تورم مگه کسی جرات داره ازدواج کنه...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۲۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
از هر ده جوان پنج تا بیکار و اون پنج تا که کار دارن ناراضی حالا ازدواج کنن و بچه دار بشن که چی بشه ؟ شما تا مسئله اقتصاد رو حل نکنین این مسائل درست نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا فقط هر نظری رو که می پسندید چاپ میکنید،شما مسئول هستید درد مردم را منعکس کنید نه اینکه هر حرف حسابی رو که پسند بعضی ها نیست چاپ نکنید،الان هم تمام این حرف ها مبنی بر حمایت یا بسته های حمایتی فقط در حد حرف باقی خواهد ماند،این رو همه میدونن،حتی اگه شما نظرات افراد رو چاپ نکنید
United Arab Emirates
Shamim
۱۱:۵۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفانه نه دولت کاری به این کارا داره و نه مجلس، بنظرم شورای رقابت قیمت خودرو را یکبار دیگه ببره بالا :)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به همت چند دهه تلاش کل مسولان در اختلاس و فساد و کاخ نشینی مردم نون ندارن بخورند بچه بیگناه رو بیاد چه بکنه سرکوب و خفقان هم که بیداد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام ،مشکلات معیشتی و مسکن اونقدر بالا هست که کسی دیگه حاضر نیست بچه دار بشه ،خواهش میکنم طرح مجلس در مورد سیاست های ابلاغی جمعیت رو پیگیری کنید ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام ،مشکلات معیشتی و مسکن اونقدر بالا هست که کسی دیگه حاضر نیست بچه دار بشه ،خواهش میکنم طرح مجلس در مورد سیاست های ابلاغی جمعیت رو پیگیری کنید ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام ،مشکلات معیشتی و مسکن اونقدر بالا هست که کسی دیگه حاضر نیست بچه دار بشه ،خواهش میکنم طرح مجلس در مورد سیاست های ابلاغی جمعیت رو پیگیری کنید ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ازداواج کردن سخت شده یه عروسی ساده با خریدن وسایلهای معمولی بالای ۱۵۰ میلیون خرج بر میداره جوانهای بیکار ملت این هزینه را از کجا بیارند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۴۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
با این تیتر های روزانه درباره پیری جمعیت بنظرتون میخواد معجزه ای بشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسلما یکی از دلایل اصلی این وضعیت بحرانی ناکارآمدی و بی عرضگیه مسئولینیه که همیشه پشت واژه تحریم مخفی شدن . حتی اگه این بهانه رو بشه قبول کرد حرف و عمل مسئولین مسبب همه تحریمهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ریشه این بلا بر مردم ایران .
1.مسولین
۲.گرانی
۳.اقتصاد فلج
۴. تبعیض بین مردم .سهمیه ای کشور برای رفتن به کنکور .به سر کار اولویت ها.بی عدالتی ها ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
هرچی کمتر بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بیچاره بچه هامون بااین وضع بیکاری گرانی افسارگسیخته که درهیچ دوره ای ندیده بودیم واله اگه مانبودیم نمیدونم این جونا بچه روزی افتاده بودن
Iran (Islamic Republic of)
Hosein
۱۱:۱۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسولین خودشونو زدن به نفهمی تخصیر م ندارند
خودشون ام پیر شدن نمی فهمند با این اقتصاد
توقع دارند جمعیت جوان داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
با شعار نمیتوان زاد و ولد را زیاد کرد اگر حکومت واقعا به فکر ازدیاد نسل بود اول زایمان را رایگان میکرد دوم قیمت شیرخشک و پوشک را ارزان میکرد سوم هزینه تحصیل را طبق قانون اساسی رایگان میکرد چهارم برا تشویق جوانان به ازدواج اول میزان مهریه را نمی گذاشت از مبلغ دیه بیشتر باشد پنجم برای جهیزیه آنچنانی و مراسم عروسی مجلل مالیات تامین میکرد تا مردم را به سادگی سوق دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این فرهنگ نیست برادر من....بخاطره نداریه فقره گرونیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر مشکلی که توی این مملکت هست ناشی از بی لیاقتی مسئولین است. خداوند همه نعمتی به این مملکت داده به جز مسئول درست حسابی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه گلی به سر ده شصتی ها زدید همه شدن بیمار روانی سر سفره ی پدرشون شدن بعد از مرگ پدرشون هم باید گدای سر چهار راه بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم اگه امید به آینده داشتن این اوضاع پیش نمیومد . همه بچه دوست دارن ولی وقتی تو نون شبمون موندیم چرا باید یکی دیگه رو بدبخت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
از یه جایی به بعد دیگه چند میلیارد هم بدن مردم دیگه میلی به ازدواج ندارن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
همین الان بیشتر جوونا بیکار هستند. بچه آوری بشه که چی؟؟؟؟بیکار بیشتر بشه؟؟؟.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
جوری شده کسانی که ازدواج کردن توانایی اداره زندگی ندارند چه برسه مجردها چاره اقتصادی و فرهنگی لازم هست
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۰:۲۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ازدواج ، اشتغال پایدار می خواهد .

ازدواج ، تورم پایین می خواهد .

ازدواج ، فرهنگ زندگی مشترک می خواهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
راهکار افزایش جمعیت ایجاد رفاه است سال ها به متاهل ها خانه و زمین دولتی دادیدآیا ازدواج بیشترشد خیر هرانسانی باید در جامعه مورد تکریم واقع شود و بتواند زندگی و امکانات مناسبی داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیشنهاد من اینه که 200 میلیون دو در چهار قسط بدن
50 تومن موقع ازدواج
30 تومن برای فرزند اول
50 تومن برای فرزند دوم
70 تومن هم برای فرزند سوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط یک فرزند دارم که آن هم قصد مهاجرت به ترکیه دارد چون عموی ش ۷ سال است ترکیه است و خدارا شکر راضی هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوش به حالتون
Iran (Islamic Republic of)
امیران
۰۹:۵۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام. تا زمانی که متخصص زنان فرت و فرت بابت هر چی پول می گیرن و فقط به فکر جیب خودشونن و اینکه فقط هزینه تست غربالگری و دیگر آزمایش ها میلیونی هستن و بیمه ها هم حمایت نمی کنن همینطور میشه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مملکت برای همین اندازه جمعیت هم هیچ برنامه ای نداره همون بهتر که جمعیت کم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بعارستانی ها و یا هر مقام و مسول دیگری باید اول به فکر شغل پایدار و مسکن جوانان باشد بعد از ازدواج و فرزند آوری حرف بزنند. جوانی که پول تو جیبی از پدر پیرش با خجالت و شرمندگی می گیرد هیچ وقت تن به ازدواج‌نمی دهد. وقتی کرایه های سرسام اور را می شنود هرگز ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهارستان نشین ها اگر کار بکن بودن مملکت اینطوری نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
آلمان همه بچه ها تا ۲۵ سالگی ماهی ۳۰۰ یورو حقوق می گیرند و خدمات درمانی شون تا ۱۸ سالگی کاملا رایگانه. چرا اینها را نمیگید؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۵۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
نمیخواد برای بچه چهارم یا سوم برنامه بچینید برای ازدواج و تسهیل فرزندآوری نسل جدید و افزایش امنیت مالی و اقتصادی آنها چاره جویی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اول ببین کسی ازدواج میکنه که بچه هم بیاره یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا چند سال پیش حتی روی جعبه کبریت می‌نوشتن فرزند کمتر زندگی بهتر،مراکز بهداشتی پر بود از داروهای ضد بارداری،حتی یک قرص مولتی یا آهن به مادر نمیدادن باید آزاد تهیه میکرد،سالیان دورتر کوپن نمیدادن،زایمان چندم جریمه داشت همه اینها سر مامان خودم اومد،حالا یه دفعه همه چیز عوض شد،دوباره چند سال بعد بر عکس همین حرف رو میگن،فعلا مواظب همین جمعیت باشید با وضعیت فعلی همه از گرونی و بیچاره گی از بین نروند تا بعد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بزرگترین علت، تغییر فرهنگ زندگی و الگو برداری کورکورانه از دنیای غرب هست و رسانه ها و سینما در تبلیغ گسترده آن نقش اشاسی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
جان تو حرف نزن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
انقدر رفاه و ارزونیه و یارانه ها انقدر زیاد دیگه مردم به فکر ازدواج نیستن
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۷:۵۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر پخش نکنید مدیون هستید

جامعه رو به پیری؟

من وقتی سه قلوهام سال ۱۳۹۵ بونیا اومدن هر ارگان و مرکز بهداشت و ... رفتم، گفتند: برو از کسیکه بهت سه قلو داده تسهیلات یا ... بگیر!

هیچ کمکی بما نشد و در برخی مواقع بدلیل اصرار بر پیگیری توهین هم کردند‌

حالا شما هی این گزارش جمعیت پیری را در شبکه ها مطرح میکنید که چی بشه؟

خدا روشکر که بنده های خدا محتاج مسوولان ما نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینارو که هروز از وکیل و وزیر گرفته تا دکتر و کارشناس دارن میگن....
خب!!!!!