به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی زاهدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از فرهنگیان در نشست مطالبه گران آموزش و پرورش ٣٠ و ٣١ اردیبهشت ماه در سالن اجلاس مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه با هدف تحقق کامل سند تحول آموزش و پرورش توسط مجمع مطالبه گران آموزش و پرورش با حمایت قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله العظم (عج) برگزار شد، با اشاره به لایحه رتبه بندی فرهنگیان گفت: لایحه نظام رتبه بندی اشکالات اساسی دارد که با قالب فعلی نمیتوان در قانون جای داد. این مسئله واضح است که با تصویب این نظام وضع معیشتی و فرهنگی معلمها و فرهنگیان تغییر اساسی کند، اما با شرایط کنونی این نظام چیزی جز هرج و مرج چیزی به همراه نخواهد داشت.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از فرهنگیان در خواست کرد مجلس را مجبور به تصویب سریع لایحه نظام رتبه بندی با مفاد فعلی نکنند و افزود: لایحه نظام رتبه بندی به صورت درست برنامه ریزی و تدوین نشده است و نمیتواند باعث پیشرفت مالی و معنوی فرهنگیان باشد .
به عنوان مثال پیشنهاد در نظر گرفتن عناوینی برای فرهنگیان از قبیل استاد معلم، دانشیار معلم باید براساس رتبه بندی به درستی انجام شود.
او گفت: رسانه ملی، خبرگزاریها و رسانههای مکتوب بازوی پرتوان فرهنگیان هستند که میتوانند ناظران خوبی بر نظام رتبه بندی و نحوه اجرای آن ها باشند. فرهنگ سازی رتبه بندی فرهنگیان باید به گونهای باشد که همه داوطلبان کنکور با آرزوی معلم شدن کنکور بدهند و شان و منزلت معلم به گونهای باشد که در جامعه از احترام خاصی برخوردار شود. همچنین باید برای این قشر از جامعه جایگاههای ویژهای تعریف شود، که از نظر کیفی و آکادمیک مورد تایید باشند و امتیازها و رتبهها بر اساس این جایگاه باشد.
زاهدی افزود: در این نظام باید برای ورود معلمها از سوی آموزش و پرورش شرایط سختی در نظر گرفته شود زیرا با این کار شان و منزلت خاصی به معلمها داده شود تا در جامعه به جایگاه واقعی خود نزدیک شوند.
او یکی از مشکلات طرح فعلی را مدت زمان طولانی آن دانست و گفت: در برنامه ریزیهای کنونی در هر ۵ سال برخی از معلمها میتوانند افزایش رتبه پیدا کنند که برای این مسئله ضابطه، نظام ارزشیابی، ملاک و معیاری خاصی وجود ندارد و این مسئله از عدالت به دور است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دانشگاهها هیئت ممیزی با در نظر گرفتن مکانیزم خاص این فعالیت را انجام میدهند و بر اساس برخی ملاک و معیارها افراد را مورد سنجش قرار میدهند. در صورتی که این اتفاق نیافتد و بدون برنامه ریزی این طرح اجرائی شود با هرج و مرج مواجه میشویم.
او افزود: زمینههای اجرائی برای تصویب این لایحه وجود ندارد، بازههای زمانی برای افزایش رتبه در دانشگاهها ۴ و ۵ ساله است، اما در آموزش و پرورش ۵ و ۶ ساله در نظر گرفته شده است. ۶ سال مدت زمان زیادی و باید این امکان به فرهنگیان داده شود که اگر کسی در مدت زمان کمتر توانست به این رتبه و مقام دست یابد، این افزایش رتبه به او تعلق بگیرد.
او با اشاره به این موضوع که اگر مجلس بتواند قوانین جامع و مانعی را در حوزه رتبه بندی آموزش و پرورش تصویب کند میتوانیم مهندسی منابع انسانی را در آموزش و پرورش سازماندهی کنیم. در آموزش و پرورش مهندسی منابع انسانی وجود ندارد و این یکی از اشکلات سیستم آموزش و پرورش است، اصلاح ساختار تشکیلاتی آموزش و پرورش نیاز به قانون دارد و باید تصویب شود.
این نماینده مجلس با اشاره به این موضوع که در مجلس شورای اسلامی نمایندهها نسبت به حوزه آموزش و پروش عنایت ویژهای دارند، گفت: آموزش و پرورش باید مجلس را یار و طرفدار خود بداند و برای حل مشکلات از مجلس کمک بگیرد. آموزش و پرورش باید از این فرصت استفاده کند و مطالبات فرهنگیان از نظر مالی و معیشتی، ارتقا منزلت اجتماعی و ارتقا کیفیت آموزشی آنها را مورد توجه قرار دهد.
او افزود: دنیا به سمت آموزش سکویی میرود ما از اموزش پلتفورمیک استفاده میکنیم. نمیگویم آموزش ما باید ۱۰۰ درصد آموزش سکویی باشد، اما میتوان ۵۰ درصد وارد آموزش سکویی شد که در آن بسیاری از کارها و مهارتها توسط کامپوترو نرم افزارهای پیشرفته به دانش آموز آموزش میدهد و کودک به صورت ملموس با همه مباحث که امکان مشاهده آن را ندارند آشنا میشوند. به صورت مجازی به موزه میروند، آزمایش علمی انجام میدهند، با سراسر کره زمین آشنا میشوند و.. که همه اینها با نظارت معلمها در مدرسه انجام میشود.
این نماینده مجلس خبرداد: با شیوع ویروس کرونا آموزش و پرورش مجبور شد به حوزه آموزشهای مجازی وارد شود و سامانه شاد را راه اندازی کرد که با مشکلات زیادی مواجه بود، اما این مسئله یکی از نقاط قوت ورود آموزش و پرورش به عرصه فضای مجازی است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: آموزشها برای دانش آموزان با شیوههایی نوین و جذاب طراحی شده است و از این طریق میتوان قدرت ابتکار و خلاقیت دانش آموزان را بالا برد. در این آموزش اجزای متفاوت هواپیما برای دانش آموز به نمایش گذاشته میشود. تمام مراحل جمع کردن و تعمیر به او آموزش داده میشود. ورود آموزش و پرورش به عرصههای نوین آموزش از تاکیدهای سند تحول است که مجلس نیز روی آن تاکید دارد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظام رتبه بندی یکی از مطالبههای جدی است که در سند تحول بنیادین آمده است و طی ۱۰ سال گذشته پس از تصویب هیچ اقدام جدی برای آن صورت نگرفته است و تنها به افزایش حقوقهای موردی بسنده کرده است. به صورت موردی میتوان گفت سال ۹۹ و سال ۹۴ شاهد این افزایش حقوق بودیم و هر دو اینها را به حساب نظام رتبه بندی آورده شد و در هر دو مورد با موضع گیری مجلس مواجه شد که اینها نظام رتبه بندی نیست.
زاهدی افزود: نظام رتبه بندی باید تبدیل به قانون شود و مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کند و بر اساس آن بودجههای لازم تخصیص داده و اقدامات مقتضی برای درست انجام شدن این نظام انجام شود. این که تنها اضافه حقوق را به عنوان نظام رتبه بندی ببینیم بی احترامی به فرهنگیان کشور است. این مسئله را میتوان اینگونه تعبیر کرد که میخواهیم با پول آنها را فریب دهیم.
او علت ورود این لایحه به مجلس را در زمان کنونی اینگونه بیان کرد: لایحهای که به مجلس ارسال شد بر اساس همین رویکرد است که بیاید و زمانی را بخرد از فرهنگیان و براساس این خرید زمان در بازههای ۵ ساله اضافه حقوق برای آنها در نظر بگیرد، در این لایحه ۵ رتبه در نظر گرفته شده است و بر اساس رتبه درصدی به حقوق معلمان اضافه و رتبه آنها ارتقا پیدا میکند. اصل شاکله برای دولت در مورد رتبه بندی همین مسئله است.
او تصریح کرد: ما کلیلات این لایحه را تصویب کردیم و سریعا در صحن تصویب میکنیم که دولت بعدی هم موظف به اجرا آن باشد. مورد اول پاسداشت مقام معلم که در این لایحه رتبه بندی هیچ خبری از کرامت و منزلت اجتماعی معلم وجود ندارد و به معلم به عنوان یک کارمند نگاه شده است. معلم از نگاه امام خمینی (ره) نقش انبیا را دارد و باید انسان را تربیت کند و این معلم نیاز به جایگاه اجتماعی ویژهای دارد.
او با اشاره به تاکیدها و فشارهایی که بر تصویب لایحه رتبه بندی میشود گفت: این یک اشتباه فاحش است که رتبه بندی به صورت کنونی تصویب شود. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صراحت راجبع به نظام رتبه بندی صحبت شده است و در راهکار ۲/۱۰ به این گونه آمده است استقرار نظام سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای تایین ملاکهای ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه بندی علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنها براساس نظام جمهوری اسلامی) ذکر شده است. در راهکار ۱/۱۰ نیز در مورد برنامه ریزی و بکار گیری امکانات و فرصتهای اجتماعی برای اعتلای فرهنگ عمومی در تکریم و پاسداشت مقام معلم با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانهای کشور آمده است.
در این نشست سخنرانها در مورد مباحثی از قبیل سطح کیفیت و محتوایی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان، متون آموزشی، کتب درسی و سیاستگذاری علمی، تخلفات آموزشی و برخورد با سند ۲۰۳۰، قانون رتبه بندی معلمان و ساماندهی نیروهای بلاتکلیف، اجرای ناقص قانون افزایش فصل دهم حقوق و مزایا، تحقق کامل سند تحول آموزش و پرورش به بحث و تبادل نظر میپردازند.
او با اشاره به این موضوع که مجلس اجازه ورود به نظام رتبه بندی آموزش و پرورش را ندارد گفت: اگر مجلس به این مسئله وارد شود شورای نگهبان براساس اصل ۷۵ قانون اساسی اجازه این کار را به ما نمیدهد. مجلس برای دولت بازه زمانی مشخص کرده است که لایحه نظام رتبه بندی را تدوین کند.
محمد مهدی زاهدی گفت: مهندسی فرهنگی و تامین منابع انسانی در آموزش پرورش نیاز به اصلاح ساختار دارد. این دو مهم از مشکلات اساسی آموزش و پرورش کشور است. ما فاقد نظام مهندسی فرهنگی در آموزش و پرورش بودیم و مجبور به تصویب برخی از قوانین شدیم به عنوان مثال برخی از افراد به عنوان معلم صلاحیت حرفهای را نداشتند، ولی مجبور به استخدام در نهضتها شدیم و این ساختارها باید اصلاح شود.
این نشست مطالبه گری با حضور محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی عرب انصاری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور، حسین ظفری عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) و رئیس مرکز رسانه و جنگ نرم، حجت السلام والمسلمین روح الله میرزایی عضو سابق مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر، پناهی معاون هماهنگی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش، مجید حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و منتقد نظام آموزشی، مهدی انصاری تهیه کننده برنامه گرانیگاه شبکه افق (تجربیات مظالبه گری) و جمعی از فعالان حوزه آموزش و پرورش در حال برگزاری است.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/
امتحان امروز به شدت سخت بود
تا چن وقت پیش که همه دست به دست هم دادن ما حضوری بشیم و با دروغ سرمون رو شیره مالیدن که اسونه و مراعات میکنیم
ولی امروز مشخص شد
حیف اونقدر خوندنم که اخرش میشه 14