کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر پرداخت سود  از سپرده‌های کوتاه مدت به سپرده‌های بلند مدت و یک ساله تغییر شکل بدهدعلاوه بر ارتقاء جایگاه سهم‌های بانکی سبب بهبود تمامیت بازار می‌شود.

وحید کشمیری پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد صحبت های همتی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر حذف تدریجی پرداخت سود سپرده کوتاه مدت، اظهار کرد: هنگامی که سود سپرده های کوتاه مدت که زیر یک ماه بودند به ماه شمار تغییر شکل داد شاهد بودیم که تاثیر مثبتی را به دنبال خود در بازار سرمایه داشت به طوری که در آن بازه زمانی هنگام به اجرا در آمدن این طرح، سرمایه ها به سمت بازار سرمایه حرکت کرد.

او بیان کرد: اگر پرداخت سود از سپرده های کوتاه مدت به سپرده های بلند مدت و یک ساله تغییر شکل بدهد دو تاثیر موثر دارد؛ نخست سبب تقویت بانک ها از لحاظ سود آوری می شود و در گام دوم نیز بر ارزش سهام گروه های بانکی اثر مثبتی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: منظور بنده از افزایش سود آوری بانک ها این است که بانک  با اجرای طرح حذف سود سپرده های کوتاه مدت مبالغی را که هر ماه موظف بودند در برابر سپرده ها پرداخت کند کاهش دهند و آن را وارد چرخه تولید و اقتصاد کنند.

کشمیری پور گفت: در تمام دنیا روسای بانک های مرکزی به صورت مستقل عمل می کنند و اصولا با تغییر هر دولتی تعویض نمی شوند اما از آنجایی که قانون کشور ما در بحث بانک مرکزی تا حدودی متفاوت است و از عمر دولت 12 چند ماهی بیشتر باقی نمانده؛ اگر آقای همتی قصد به اجرا در آوردن طرح مذکور را دارد بهتر است هرچه سریع تردست به کار شوند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر رئیس کل بانک مرکزی قصد حذف تدریجی نرخ سپرده های کوتاه مدت را داشته باشد به طور قطع تاثیرش را نمی توان در بازه کوتاه مدت مشاهده کرد و باید کمی به چنین امری فرصت داد؛ اما اگر قصدش حذف ناگهانی و یکجا باشد بدون شک اثر خود را در کوتاه مدت می گذارد.

کشمیری پور در پایان گفت: این طرح اگر به درستی اجرا شود علاوه بر ارتقاء جایگاه سهام بانکی سبب بهبود تمامیت بازار می شود البته ناگفته نباشد وزن سنگینش به طرف تمام سهم های حاضر در بازار سرمایه خواهد بود و بازهم می توان امیدوار شد که نقدینگی به این بازار تزریق شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مشکل همین کارشناسی ها و امثال همینا هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام خیر اشتباه میکنبد خارجه که سود نمیدهید وام که به مردمش میدهید در صدان 3درصد است ولی اینجا من از بانک رفاه گرفتم 18 درصدسود گرفت خیلی زرنگ تشریف دارید مردم از شما زرنگ تر هستن میتوانید امتحان کنید تا ضرر آنرا ببنید
آخرین اخبار