مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید گفت:با بهره‌برداری از طرح اکسیر حلال عسلویه، کشور از واردات پنتان و هگزان که مواد موردنیاز پتروشیمی‌ها است بی‌نیاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمدرضا اخوان مدیرعامل شرکت پتروشیمی تخت جمشید پارس در آیین بهره‌برداری از طرح اکسیر حلال عسلویه که در ارتباط تصویری رئیس جمهور صورت گرفت، بیان کرد: این طرح زیرمجموعه تخت جمشید پارس به شمار می‌رود و با راه‌اندازی آن از ورود هگزان و پنتان به کشور بی‌نیاز می‌شویم.

او ادامه داد: این واحد را با هدف تامین حلقه گمشده صنعت پتروشیمی و مواد مورد نیاز پلی اتیلن‌ها و پلی استایرن‌ها طراحی کردیم و اکنون اکسیر حلال عسلویه صنعت پیشران به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تخت جمشید پارس افزود: تا کنون هگزان و پنتان از کشور‌هایی مانند کره و هند وارد کشور می‌شد، اما اکنون با راه‌اندازی واحد اکسیر حلال، نه تنها نیاز به واردات نیست بلکه به فکر صادرات هم هستیم.

اخوان با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴۸ میلیون دلاری در اجرای این طرح، عنوان کرد: سرمایه گذاری صورت گرفته را بخش خصوصی تامین کرده و هیچ تسهیلاتی دریافت نشده است.

او افزود: راه‌اندازی این واحد در شرایط کنونی که قیمت نفت بالا نیست، ۳۰ میلیون دلار واردات ارزی برای کشور دارد و ۱۰ میلیون دلار فروش داخل داریم.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل شرکت پتروشیمی تخت جمشید پارس بیان کرد: دیگر پتروشیمی‌ها برای داشتن هگزان که ماده بسیار فرار وضروری است دغدغه ندارند و ما این محصول را با خط انتقال به پتروشیمی‌های بزرگ منطقه انتقال می‌دهیم.

اخوان تاکید کرد: فرایند تولید هگزان و پنتان شامل دانش، طراحی و کاتالیست به طور کامل بومی‌سازی شده است.

به گفته او، مراحل ساخت به دست ایرانی‌ها صورت گرفته و بیش از ۹۰ درصد تجهیزات هم ایرانی است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تخت جمشید پارس با تشکر از همراهی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بیان کرد: موفق شدیم در ۱۲ ماه عملیات نصب تجهیزات واحد اکسیر حلال را انجام دهیم و این کار می‌تواند الگویی باشد برای طرح‌هایی که در کشور در حال اجرا است.

اخوان افزود: افزون بر این، ۱۲ کیلومتر خط خوراک در این یک سال طراحی و خود را برای دریافت ۲۶۰ هزار تن رافینیت از پتروشیمی نوری آماده کردیم.

او عنوان کرد: نکته دیگر اینکه این کار‌ها در شرایط کرونایی صورت گرفت در حالی که از تمام ایران پیمانکار داشتیم، اما توانستیم کرونا را محدود کنیم تا به زمان و طرح ضربه نزند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تخت جمشید پارس گفت: با بهره‌برداری از طرح اکسیر حلال ۱۲۰ نفر مشغول به کار می‌شوند و در زمان اجرا نیز ۶۰۰ نفر کار می‌کردند که میانگین سنی همه شاغلان ۳۰ تا ۳۵ سال است.

بهره‌برداری از طرح اکسیر حلال عسلویه با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن هگزان و پنتان، امروز در ارتباط تصویری رئیس جمهور آغاز شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.