در حالی که ۱۰ سال پیش سیروان به عنوان شهرستانی مستقل شناخته شد اما کماکان ادارات آن خانه به دوش و اجاره نشین هستند و سردرگمی ارباب رجوع را در پی دارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، استقرار ادارات سیروان در مکان‌های اجاره‌ای یکی از مهمترین مشکلات این شهرستان است که به ساختار اداری این منطقه باز می‌گردد، به طوری که هنوز اغلب ادارات این شهرستان با مشکلات زیرساختی و کمبود نیروی انسانی روبرو بوده و همین امر زمینه خدمت رسانی به مردم را کاهش می‌دهد.

طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای احداث ساختمان مستقل برای ادارات و ارگان‌های این شهرستان از سوی مسئولین شده، اما همچنان بسیاری از ادارات این شهرستان در مکان‌های اجاره‌ای که دارای کاربری اداری نیستند، مستقر بوده و همین امر مشکلات فراوانی را برای آنان فراهم آورده است.

شهرستان سیروان با جمعیت ۱۴ هزار و ۴۰۴ نفر در دولت گذشته در سال ۹۱ به عنوان شهرستانی مستقل به تصویب رسید و از شهرستان چرداول جدا شد، اگر چه شهرستان شدن سیروان موجب خوشحالی مردم این منطقه شد، اما عدم آماده بودن زیرساخت‌های لازم و فراهم نبودن شرایط کافی سبب ایجاد مشکلات جدید این شهرستان شد که با گذشت چند سال از این تصمیم هنوز مشکلات به قوت خود باقی است و تغییر چشم‌گیری در آن ایجاد نشده است.

خانه بدوشی ادارات و سازمان‌های دولتی در سیروان و تغییر مکرر نشانی آن‌ها مشکلات فراوانی را برای مراجعین به وجود آورده است و همچنین کارکنان ادارات دولتی نیز در این خانه‌بدوشی مجبور به ترک فعالیت اداری و انجام نقل و انتقالات شده که بنا به ادعای برخی از آنان، بعضا در این جابه‌جایی اسناد و مدارکی نیز مفقود و یا جابه‌جا می‌شود.

تغییر آدرس و تلفن و تاخیر در نصب تلفن از سوی مخابرات نیز مشکلات بعدی این جابه‌جایی است که رسیدگی به کار ارباب رجوع را مختل می‌کند.

سرگردانی اهالی شهرستان سیروان

یکی از اهالی شهرستان سیروان گفت: به دلیل عدم استقرار برخی از ادارات در یک محل ثابت و جابجایی‌های مکرر آن‌ها ما هر بار برای مراجعه به آن‌ها با در بسته مواجه می‌شویم و این موجب سرگردانی مردم ما شده است.

او افزود: ادارات ما چارت سازمانی ندارند و به همین دلیل مسئولین برای ساخت یا خرید ساختمان برای این ادارات اعتباری در نظر نمی‌گیرند که لازم است به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

متولی ساخت ادارات، اداره راه و شهرسازی است

شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام گفت: طبق قانون، متولی ساخت ادارات در استان اداره راه و شهرسازی بوده و اعتباراتی که از طریق کمیته برنامه ریزی شهرستان به ساخت ادارات تعلق می‌گیرد در اختیار راه و شهرسازی است؛ اما علی‌رغم مشخص شدن زمین ساختمان و تعلق گرفتن سالانه مبلغی هر چند کم در اختیار این سازمان هنوز ساختمانی برای اداره‌ی ما ساخته نشده است.

او افزود: زمین اداره از طرف اداره‌ی راه و شهرسازی در اختیار ما قرار گرفته و ساختمان اداره هم تا حدودی پیشرفته، اما در حال حاضر چهار سال است که از کلنگ زنی این ساختمان می‌گذرد، اما متاسفانه به دلیل نبود اعتبار کافی ساختمان همچنان نیمه کاره مانده است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستگی و گردشگری استان ایلام گفت: متولی ساخت باید با توجه به دریافت اعتبارات مربوط به ساختمان‌های اداری این ساختمان را بسازد و پیگیر ساخت آن باشد، اعتبار مصوب تعلق گرفته نیز به ساخت این ساختمان‌ها بسیار بیشتر از اعتباری که به آن‌ها تخصیص داده می‌شود و این اعتبار از منابع مختلف تامین می‌شود نه از یک منبع واحد که از جمله دلایل ساخته نشدن ساختمان اداری است.

ارائه خدمات در مکان‌های استیجاری

محبی مدیر کل بنیاد مسکن استان ایلام گفت: از زمان آغاز فعالیت اداره بنیاد مسکن در شهرستان سیروان این اداره خدمات خود را در مکان‌های استیجاری ارائه داده است.

او افزود: برای احداث یک ساختمان مستقل برای اداره بنیاد مسکن به زمین و اعتبار کافی نیاز داریم و با وجود اینکه ما یک نهاد عمومی غیردولتی هستیم، اما بازوی اجرایی دولتیم که این بازو رفته رفته ضعیف می‌شود.

مدیر کل بنیاد مسکن استان ایلام گفت: اگر مسئولین استانی زمین اداره را به صورت رایگان در اختیار ما قرار دهند ما هم می‌توانیم با استفاده از اعتبارات خود صاحب اداره‌ مستقل شویم و ما با تحمل مشقت و سختی زیاد اجازه نمی‌دهیم و مردم به خاطر نبود ساختمان اداری اذیت نمی‌شوند و خدمات لازم را به آن‌ها ارائه می‌دهیم.

به ناچار در ساختمان آتش نشانی مستقر شده‌ایم

مظفری رئیس اداره کار و امور اجتماعی شهرستان سیروان به عنوان یکی از ادارات خانه به دوش این شهرستان گفت: طی این ۱۰-۱۲ سالی که در این شهرستان فعالیت می‌کنیم اداره مستقلی از خود نداریم و اداره ما در این مدت به صورت چرخشی هر دو سال در یک اداره مستقر می‌شود و اکنون به مدت ۲ سال است که در ساختمان آتش نشانی مستقر شده‌ایم ما پیگیر این مسئله هستیم که شاید بتوانیم اداره مستقلی را در سال جدید به خود اختصاص دهیم.

او افزود: دلیل خانه به دوش بودن این اداره در شهرستان سیروان عدم وجود چارت سازمانی و فعالیت این اداره به صورت نمایندگی است؛ مدیر کل اداره میراث فرهنگی و معاون وی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پیگیر حل مشکل اداره در زمینه‌ی گرفتن چارت سازمانی هستند تا هر چه زودتر مشکل استقرار این اداره در مکان مستقل حل شود.

راه و شهرسازی تنها مجری ساخت و تامین زمین ساختمان‌های اداری است

یعقوبیان روابط عمومی اداره راه و شهرسازی در رابطه با تخصیص زمین و اعتبار به ساخت ساختمان‌های اداری گفت: تامین زمین برای ساختمان‌های اداری و همچنین ساخت این ادارات به عهده راه و شهرسازی است، اما تامین بودجه و اعتبارات لازم برای ساخت به عهده فرمانداری و اداره‌ی کل هر سازمانی است و راه و شهرسازی فقط مجری این طرح هاست.

او افزود: در حال حاضر زمین مورد نیاز ادارات به شهرستان‌ها واگذار شده است و دلیل نیمه کاره ماندن ساختمان‌های اداری به دلیل عدم وجود اعتبار است.

محدود بودن زمین با کاربری اداری

جعفر رفیعی سرپرست معاونت املاک و حقوقی اداره راه و شهرسازی گفت: ما در شهرستان سیروان جهت تامین فضای اداری نزدیک به ۵ هکتار به محدوده شهر الحاق کردیم، اما به دلیل محدود بودن زمین با کاربری اداری ما به تشخیص فرماندار به عنوان عالی‌ترین مقام شهرستان به دستگاه‌هایی که ضروری‌تر بوده‌اند زمین مورد نیازشان را تخصیص داده‌ایم.

او افزود: در شهرستان سیروان هم دادگستری، نیروی انتظامی، محیط زیست، دامپزشکی، اداره مالیات، هلال احمر و اکثر ادارات زمین مورد نیازشان را گرفته‌اند؛ سایر دستگاه‌ها شاید به خاطر عدم پیگیری خود و همچنین به دلیل محدود بودن منابع زمینی از طرف ما صاحب زمین نشده‌اند و تشخیص ضرورت احداث اداراتی که املاک تملیکی در شهر ندارند به عهده‌ی فرماندار است.

موضوع اجاره نشینی ادارات در سیروان از همان ابتدا دست مایه اعتراض مسئولان دولتی و غیردولتی شده بود، اما همگان امید داشتند این مستاجری به زودی با احداث ساختمان‌های ادارات به اتمام برسد.

اکنون پس از گذشت ۱۰ سال، با وجود ساخت و ساز‌های بسیاری در سیروان، هنوز برخی از ادارت در کوچه پس کوچه‌های تنگ مستاجرند.

در غالب اوقات این ادارات بسیار بیشتر از نرخ معمولی اجاره مسکن در استان هزینه پرداخت می‌کنند، موضوعی که علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف، سبب افزایش کاذب نرخ اجاره مسکن نیز شده است.

مستقر نبودن ادارات در محلی مشخص نه تنها موجب سرگردانی مردم و دشوار شدن شرایط برای آن‌ها می‌شود بلکه دغدغه و به مشقت افتادن کارمندان و مدیران این ادارات را نیز به دنبال دارد؛ امید است مسئولین مربوطه هر چه زودتر جهت گرفتن چارت سازمانی برای ادارات این شهرستان اقدامات و پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.