قدیر گفت: شیب نزولی ما واقعا آسانسوری نیست و حدود ۲ هفته است که مراجعه‌های سرپایی تقریبا ثابت مانده و به نوعی افزایش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،محمد رضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم روز چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم در تالار کرامت استانداری گفت: هم اکنون حدود ۳۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۸۰ تَن از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه شیب صعودی کرونا در قم کاملا آسانسوری بود و به ناگاه تعداد مراجعه‌های سرپایی و بستری افزایش پیدا کرد، ولی شیب نزولی ما واقعا آسانسوری نیست و حدود ۲ هفته است که مراجعه‌های سرپایی تقریبا ثابت مانده و به نوعی افزایش نیز داشته‌است.

قدیر افزود: در این هفته ۲ هزار و ۶۰۰ مراجعه سرپایی داشتیم که این آمار در هفته قبل ۲ هزار و ۵۰۰ مورد بود، این شرایط می‌طلبد که اوضاع را به دقت رصد کنیم و از ویروس غافل نشویم.

او بیان کرد: با توجه به جهش‌های صورت گرفته بیشتر ویروس‌ها هیبرید و مخلوطی از ویروس‌های انگلیسی، هندی و آفریقای جنوبی هستند که امکان تفکیک آن‌ها وجود ندارد.

قدیر تصریح کرد: چرخش‌های زیادی در کل دنیا صورت می‌گیرد و نمی‌توان جلوی ویروس تنفسی دیوار کشید و هر چقدر فرودگاه‌ها را ببندیم و مراسلات و مراودات را نیز به حداقل برسانیم، جلوی انتقال ویروس گرفته نخواهد شد.

او تصریح کرد: با توجه به شرایط ویژه قم که یک شهر بررگ با تراکم و تجمع‌های خیلی زیاد و محور مواصلاتی ۱۷ است، باید مراقبت بیشتری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم موج چهارم کرونا را یکی از سهمگین‌ترین امواج کرونا توصیف کرد و افزود: ۹۰ درصد آزمایش‌هایی که به انیستو پاستور فرستادیم، نتیجه آن‌ها کرونای انگلیسی بود.

قدیر بیان کرد: با درایت بهداشت و درمان قم و سد و خاکریز بسیار قوی که داشتیم، پیک چهارم نسبتا پشت سر گذاشته شد.

او افزود: در برخی از هفته‌ها بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مراجعه به مراکز منتخب سلامت داشتیم، و بستری موقت به عنوان خاکریزی دومی که ایجاد کردیم باعث شد این بیماری کنترل، و بر خلاف موج‌های قبلی تعداد بستری‌ها در اوج پیک به ۶۰۰ تَن نرسید در صورتی که استان‌های مجاور قم بیش از یکهزار و ۴۰۰ بستری داشتند از این رو باید قطعا خاکریز‌های پیشگیری را کنترل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین گفت: در حال حاضر حدود ۳۱ هزار دوز واکسن در قم تزریق شده که ۲۶ هزار دوز آن دوز اول می‌باشد.

قدیر گفت: رده‌های سنی که برای واکسیناسیون اعلام می‌شود، در اولین فرصت مراجعه کنند، هدف از واکسیناسیون کاهش مرگ و میر است و حدود ۸۸ درصد مرگ و میر کرونا در افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای است که باید واکسیناسیون آن‌ها جدی گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: تزریق واکسن در قم فقط بر اساس اولویت‌ها و شیوه‌نامه‌های وزارت بهداشت است که در سند ملی واکسیناسیون نیز قید شده‌است.

او افزود: به همت استانداری قم ۲ خودروی حمل واکسن نیز در شُرف خریداری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ایجاد ۲ مرکز تجمعی واکسیناسیون در راستای توسعه مراکز واکسیناسیون استان را مورد توجه قرار داد و گفت: بخشی از مصلای قدس نیز به عنوان مرکز واکسیناسیون در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داده شده و واکسیناسیون یک بحث ملی است که همه باید در آن مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار