کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت مهاباد گفت: تاکنون ۶۰۰ نفر از شهروندان مهابادی در طرح ملی کنترل فشار خون غربالگری شده اند.

اسعد احمدزاده کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: به مناسبت طرح ملی کنترل فشار خون، تاکنون ۶۰۰ نفر از شهروندان مهابادی که به مراکز واکسیناسیون کرونا جهت تزریق واکسن مراجعه کردند در این شهرستان غربالگری شده اند.

احمدزاده افزود: این طرح مختص سه گروه هدف شامل افرادی ۳۰ سال به بالا، زنان باردار و بیماران کلیوی است که در مهاباد جمعیتی بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: هدف از برگزاری این طرح شناسایی افرادی است که دارای فشار خون بالا بوده و از آن بی خبر هستند تا در صورت شناسایی به منظور درمان کامل به متخصصان معرفی شوند.

او شعار طرح بسیج ملی فشار خون را «فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم» عنوان و بیان کرد: این طرح در ۲ مرحله انجام می‌شود که مرحله نخست آن اطلاع رسانی و آموزش است که از تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز و مرحله دوم و اصلی آن نیز از ۱۷ خرداد ماه شروع و تا ۱۵ تیر ادامه خواهد داشت.

احمد زاده اذعان کرد: فشار بالا، بیماری به ظاهر ساده و خاموشی است که عوارض جبران ناپذیری دارد، که اگز درمان نشود به رگ‌های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می‌رساند.

او با بیان اینکه فشار خون بالا از علل اصلی سکته مغزی، سکته قلبی و بیماری‌های کلیوی محسوب می‌شود، ادامه داد: امیدواریم با مشارکت همگانی در بسیج ملی کنترل فشار خون بتوانیم آگاهی جامعه از بیماری فشارخون بالا را افزایش دهیم.

مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت دارای ۱۰۷ هزار نفر بالای ۳۰ سال و بالای آن، چهار هزار نفر زنان باردار و بیش از سه هزار نفر بیماران کلیوی است.

اهمیت کنترل فشار خون در سلامت افراد و جامعه سبب شده است تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون بالا» را از ۲۷ اردیبهشت ماه امسال آغاز کند، طرحی که قرار است تا ۱۵ تیر ماه ادامه یابد و پیش بینی شده است در این مرحله حداقل چندین میلیون نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال کشور در معرض تهدید این قاتل خاموش قرار دارند، شناسایی شوند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.